Skrevet av Emne: Lading av e tron  (Lest 6114 ganger)

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 202
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #90 på: fredag 08. november 2019, klokken 23:59 »

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1176
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #91 på: lørdag 09. november 2019, klokken 00:55 »
Jeg tror også det.
Mao, dersom det står en schuko på veggen som kladden plugges inn i, så er dette «farlig». Dersom det settes en CEE på veggen med overgang til schuko, så er det trygt?

Det burde jeg jo ha innsett.  Godt med informative artikler om trygg lading.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13656
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Lading av e tron
« Svar #92 på: lørdag 09. november 2019, klokken 08:38 »
Jeg tror også det.
Mao, dersom det står en schuko på veggen som kladden plugges inn i, så er dette «farlig». Dersom det settes en CEE på veggen med overgang til schuko, så er det trygt?

Det burde jeg jo ha innsett.  Godt med informative artikler om trygg lading.

Det er faktisk mye tryggere ja. Om det blir varmgang i en schuko-kontakt som er skrudd fast på trevegg kan det fort ta fyr i veggen. Blir det varmgang i en fritthengende schuko-overgang skal det mye mer til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2706
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #93 på: lørdag 09. november 2019, klokken 10:14 »
Fra den lenken:
« Man kan fint bruke en slik kontakt til lading av bilen, bare merk at man som regel trenger en adapter som fås kjøpt der ladekabler og elbil-tilbehør selges.»

Hva slags adapter er det snakk om her?. En ny ledning fra kladden til veggkontakten CEE?  Lar alle kladder seg åpne for kabelbytte?
Godt spørsmål, jeg tror ja, men meg bekjent er det kun Tesla, Audi og Juice booster som har ladekladd med utskiftbare kontakter på veggsiden. Da med eget sikret kontaktsystem mellom kladd og adaptere. Finnes kanskje noen andre også.

Du vil neppe ønske å permanent skifte ut en kabel fra en ladekladd, da de som har fastmontert schuko også er kodet til 8A el 10A for å være forsvarlige.

Å velge en CEE-til-Schuko-adapter begrenser deg også til 10A.

Kåre Knatten

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #94 på: lørdag 09. november 2019, klokken 10:28 »
For Audi's vedkomne er schuko kontakten til 8 A. Jeg forstår ikke det maset om å bruke "tilfeldige" løsninger. Uansett må en ha en elektriker til å montere et B-vern og da er allerede arbeidspengene til elektriker brukt. Hvorfor ikke få han til å montere en ladestasjon i stedet?

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2228
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #95 på: lørdag 09. november 2019, klokken 10:50 »
Uansett må en ha en elektriker til å montere et B-vern og da er allerede arbeidspengene til elektriker brukt. Hvorfor ikke få han til å montere en ladestasjon i stedet?
:+1:
VW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Bestilt Audi e-tron 50
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1176
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #96 på: lørdag 09. november 2019, klokken 13:16 »
For Audi's vedkomne er schuko kontakten til 8 A. Jeg forstår ikke det maset om å bruke "tilfeldige" løsninger. Uansett må en ha en elektriker til å montere et B-vern og da er allerede arbeidspengene til elektriker brukt. Hvorfor ikke få han til å montere en ladestasjon i stedet?

Et dedikert ladeuttak er selvfølgelig å foretrekke, så her er vi helt enige.

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5167
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #97 på: lørdag 09. november 2019, klokken 15:58 »
Det er vi enige om. Men kan noen fortelle om skader på bil eller bolig ved å lade fra en kurs uten B-vern ? Det er jo ikke påbudt med B-vern på en eksisterende kurs.

Kåre Knatten

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 253
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #98 på: lørdag 09. november 2019, klokken 17:41 »
Det er ikke ofte det brenner hjemme, men det er påbudt med brannslukker.

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5167
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #99 på: lørdag 09. november 2019, klokken 18:15 »
Det er ikke ofte det brenner hjemme, men det er påbudt med brannslukker.
Vel det er vel ikke helt riktig. De det brenner statistisk sett ganske ofte i norske hus. Det er ikke påbudt å ettermontere B-vern og det er så vidt jeg har forstått ikke påvist at manglende B-vern har forårsaket brann eller skade på elbil ved 1-fas lading. Selv har jeg ladet lovlig uten B-vern på hytta (anlegg fra 2007) med Volvo (Mennekes) 16A med CEE i flere år, og tror nok faren er betydelig overdrevet.

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 202
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #100 på: lørdag 09. november 2019, klokken 18:39 »
Brann er det vel ikkje stor fare for ved jordfeil? Det har nok meir med personsikkerhet å gjere. Lover og forskrifter søker å forbetre kvalitet og sikkerhet i anlegg. Samfunnsøkonomisk er det ei ulempe å la alle forskrifter få tilbakevirkande kraft. Var det overhengande fare med manglande type B vern ville det blitt lagt ned generellt bruksforbud. (Litt som om at var det farleg med påslått mobil ombord på fly så hadde du ikkje fått ta den med i det heile tatt) For nye installasjonar eller anlegg som ikkje opprinneleg var til same føremål/bruk er det ønskeleg å bringe dei opp på eit høgare nivå.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


sjokomelk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1074
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #101 på: lørdag 09. november 2019, klokken 20:44 »
Håper noen kan hjelpe meg og gi noe innspill. Syns dette med elbil er en stor overgang.
Litt sent innspill - men les nøye på hva som står i forsikringspapirene dine når du forsikrer bilen din når du får den. Der står det en del krav til det elektriske anlegget for at forsikringen skal dekke eventuelle skader som skjer under lading. Flere forsikringsselskaper krever nå at du har både overspenningsvern og fastmontert ladestasjon hjemme for at forsikinrgen skal gjelde.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

janbanan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 17
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #102 på: torsdag 14. november 2019, klokken 17:25 »
Hei.
Jeg har ikke fåt min e-50 (naturlig nok) enda, men jeg er i ferd med å bestille easee for hjemmelading.
Ladeboksen må stå på veggen bak bilen, og jeg rygger inn.

Hvor lang kabel anbefales det at jeg benytter for å ha en grei lengde?

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5167
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #103 på: torsdag 14. november 2019, klokken 17:56 »
Hei.
Jeg har ikke fåt min e-50 (naturlig nok) enda, men jeg er i ferd med å bestille easee for hjemmelading.
Ladeboksen må stå på veggen bak bilen, og jeg rygger inn.

Hvor lang kabel anbefales det at jeg benytter for å ha en grei lengde?
Har ikke svar på spørsmålet ennå...har også bestilt E50 😏
Er det eneste mulighet å rygge inn ? Det kan vel være et problem også med åpning av bakluke hvis du står nær vegg. Fort gjort å glemme seg bort å åpne bakluken automatisk.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2706
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #104 på: torsdag 14. november 2019, klokken 18:18 »
Hei.
Jeg har ikke fåt min e-50 (naturlig nok) enda, men jeg er i ferd med å bestille easee for hjemmelading.
Ladeboksen må stå på veggen bak bilen, og jeg rygger inn.

Hvor lang kabel anbefales det at jeg benytter for å ha en grei lengde?
min Tesla ladeboks står bak ved siden av bilen, kabelen er 7,5 meter og det er passe med en liten slant til overs.

Bilen er 5 meter lang, du må ha kabel som går ned på bakken fra boks (ca 1 meter) og opp til bilen (ca 0,5 meter)