Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

KjellG

Jeg tror også det.
Mao, dersom det står en schuko på veggen som kladden plugges inn i, så er dette «farlig». Dersom det settes en CEE på veggen med overgang til schuko, så er det trygt?

Det burde jeg jo ha innsett.  Godt med informative artikler om trygg lading.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på lørdag 09. november 2019, klokken 00:55
Jeg tror også det.
Mao, dersom det står en schuko på veggen som kladden plugges inn i, så er dette «farlig». Dersom det settes en CEE på veggen med overgang til schuko, så er det trygt?

Det burde jeg jo ha innsett.  Godt med informative artikler om trygg lading.

Det er faktisk mye tryggere ja. Om det blir varmgang i en schuko-kontakt som er skrudd fast på trevegg kan det fort ta fyr i veggen. Blir det varmgang i en fritthengende schuko-overgang skal det mye mer til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: KjellG på fredag 08. november 2019, klokken 23:52
Fra den lenken:
« Man kan fint bruke en slik kontakt til lading av bilen, bare merk at man som regel trenger en adapter som fås kjøpt der ladekabler og elbil-tilbehør selges.»

Hva slags adapter er det snakk om her?. En ny ledning fra kladden til veggkontakten CEE?  Lar alle kladder seg åpne for kabelbytte?
Godt spørsmål, jeg tror ja, men meg bekjent er det kun Tesla, Audi og Juice booster som har ladekladd med utskiftbare kontakter på veggsiden. Da med eget sikret kontaktsystem mellom kladd og adaptere. Finnes kanskje noen andre også.

Du vil neppe ønske å permanent skifte ut en kabel fra en ladekladd, da de som har fastmontert schuko også er kodet til 8A el 10A for å være forsvarlige.

Å velge en CEE-til-Schuko-adapter begrenser deg også til 10A.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

For Audi's vedkomne er schuko kontakten til 8 A. Jeg forstår ikke det maset om å bruke "tilfeldige" løsninger. Uansett må en ha en elektriker til å montere et B-vern og da er allerede arbeidspengene til elektriker brukt. Hvorfor ikke få han til å montere en ladestasjon i stedet?

Amatøren

Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 09. november 2019, klokken 10:28Uansett må en ha en elektriker til å montere et B-vern og da er allerede arbeidspengene til elektriker brukt. Hvorfor ikke få han til å montere en ladestasjon i stedet?
:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

KjellG

Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 09. november 2019, klokken 10:28
For Audi's vedkomne er schuko kontakten til 8 A. Jeg forstår ikke det maset om å bruke "tilfeldige" løsninger. Uansett må en ha en elektriker til å montere et B-vern og da er allerede arbeidspengene til elektriker brukt. Hvorfor ikke få han til å montere en ladestasjon i stedet?

Et dedikert ladeuttak er selvfølgelig å foretrekke, så her er vi helt enige.

Trond.m

Det er vi enige om. Men kan noen fortelle om skader på bil eller bolig ved å lade fra en kurs uten B-vern ? Det er jo ikke påbudt med B-vern på en eksisterende kurs.

Kåre Knatten

Det er ikke ofte det brenner hjemme, men det er påbudt med brannslukker.

Trond.m

Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 09. november 2019, klokken 17:41
Det er ikke ofte det brenner hjemme, men det er påbudt med brannslukker.
Vel det er vel ikke helt riktig. De det brenner statistisk sett ganske ofte i norske hus. Det er ikke påbudt å ettermontere B-vern og det er så vidt jeg har forstått ikke påvist at manglende B-vern har forårsaket brann eller skade på elbil ved 1-fas lading. Selv har jeg ladet lovlig uten B-vern på hytta (anlegg fra 2007) med Volvo (Mennekes) 16A med CEE i flere år, og tror nok faren er betydelig overdrevet.

Erik Ola Ulvestad

Brann er det vel ikkje stor fare for ved jordfeil? Det har nok meir med personsikkerhet å gjere. Lover og forskrifter søker å forbetre kvalitet og sikkerhet i anlegg. Samfunnsøkonomisk er det ei ulempe å la alle forskrifter få tilbakevirkande kraft. Var det overhengande fare med manglande type B vern ville det blitt lagt ned generellt bruksforbud. (Litt som om at var det farleg med påslått mobil ombord på fly så hadde du ikkje fått ta den med i det heile tatt) For nye installasjonar eller anlegg som ikkje opprinneleg var til same føremål/bruk er det ønskeleg å bringe dei opp på eit høgare nivå.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

sjokomelk

Sitat fra: Sandra87 på lørdag 02. november 2019, klokken 22:37
Håper noen kan hjelpe meg og gi noe innspill. Syns dette med elbil er en stor overgang.
Litt sent innspill - men les nøye på hva som står i forsikringspapirene dine når du forsikrer bilen din når du får den. Der står det en del krav til det elektriske anlegget for at forsikringen skal dekke eventuelle skader som skjer under lading. Flere forsikringsselskaper krever nå at du har både overspenningsvern og fastmontert ladestasjon hjemme for at forsikinrgen skal gjelde.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

janbanan

Hei.
Jeg har ikke fåt min e-50 (naturlig nok) enda, men jeg er i ferd med å bestille easee for hjemmelading.
Ladeboksen må stå på veggen bak bilen, og jeg rygger inn.

Hvor lang kabel anbefales det at jeg benytter for å ha en grei lengde?
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Trond.m

Sitat fra: janbanan på torsdag 14. november 2019, klokken 17:25
Hei.
Jeg har ikke fåt min e-50 (naturlig nok) enda, men jeg er i ferd med å bestille easee for hjemmelading.
Ladeboksen må stå på veggen bak bilen, og jeg rygger inn.

Hvor lang kabel anbefales det at jeg benytter for å ha en grei lengde?
Har ikke svar på spørsmålet ennå...har også bestilt E50 😏
Er det eneste mulighet å rygge inn ? Det kan vel være et problem også med åpning av bakluke hvis du står nær vegg. Fort gjort å glemme seg bort å åpne bakluken automatisk.

daktari

Sitat fra: janbanan på torsdag 14. november 2019, klokken 17:25
Hei.
Jeg har ikke fåt min e-50 (naturlig nok) enda, men jeg er i ferd med å bestille easee for hjemmelading.
Ladeboksen må stå på veggen bak bilen, og jeg rygger inn.

Hvor lang kabel anbefales det at jeg benytter for å ha en grei lengde?
min Tesla ladeboks står bak ved siden av bilen, kabelen er 7,5 meter og det er passe med en liten slant til overs.

Bilen er 5 meter lang, du må ha kabel som går ned på bakken fra boks (ca 1 meter) og opp til bilen (ca 0,5 meter)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA