Skrevet av Emne: Lading av e tron  (Lest 5033 ganger)

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2008
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #75 på: torsdag 07. november 2019, klokken 22:01 »
Så, med 1-fas lading vil eTron trekke opp til 32A? Også med standard 7.4 kW ladestasjon, ikkje berre med eTron sin ladekladd?
Ja. Har prøvd dette med 1-fas type-2 kabel på 22kW ladestasjon, fikk 7.x kW (og klagde heller ikke når jeg stilte ned strømstyrken på ladestasjonen  32A -> 24A -> 16A -> 8A, men selvfølgelig med lavere effekt da).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1164
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #76 på: torsdag 07. november 2019, klokken 22:32 »
Så langt jeg forstår lader e-tron likt med eGolf.
Da har bilen to ladere ombord. Sett på kabelen mellom bil og ladeuttak, er laderne i utgangspunktet koblet L1-N og L2-N. Dersom ladeuttaket signalerer 16A lading, suger hver lader 16A. Dersom ladeuttaket er tilknyttet et TN-nett, går det 16A i N-leder.
Dersom ladeuttaket signalerer 25A lading og bilen bare finner spenning L1-N, blir laderne parallellkoblet i bilen og den trekker 25A.

Dersom ladeuttaket er koblet til et IT-nett, blir N-leder fra bilen koblet til L3. Dersom en lader i V-kobling, går det nå 28A i N/L3-leder. (Dette kommer av vektoraddisjonen i 230V IT).

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 314
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #77 på: torsdag 07. november 2019, klokken 22:50 »
Nå fikk jeg 4.0 kW avlest i appen. Måling med strømtang viste 19,6 A.

Det er ladestasjon som har innstilling av effekt, det blir kommunisert til bilen som så trekker det den får lov til.
Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du ikke får mer enn 4.0.
2019 P100D
2019 3P-

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #78 på: torsdag 07. november 2019, klokken 23:12 »


Nå fikk jeg 4.0 kW avlest i appen. Måling med strømtang viste 19,6 A.
Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du ikke får mer enn 4.0.
Veldig lav spenning kanskje? Tek appen hensyn til effektfaktor (cos phi),?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Hårek

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 128
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #79 på: torsdag 07. november 2019, klokken 23:29 »
Nei, er usikker på hvordan det henger sammen. Spenningen er 230V.
Har fått 11 kW på Fortum ladestolpe, som er 3-fas 400V. Så det stemmer jo.
Med ladekladden på 8A får jeg 1,8 kW, som også stemmer.

Kan det være at bilen bruker litt effekt til oppvarming når det lades?
« Siste redigering: torsdag 07. november 2019, klokken 23:40 av Hårek »
Audi e-tron 55 2020

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #80 på: torsdag 07. november 2019, klokken 23:41 »


Nei, er usikker på hvordan det henger sammen. Spenningen er 230V.
Og denne er kontrollmålt ved ladestasjonen?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2008
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #81 på: torsdag 07. november 2019, klokken 23:59 »
Jeg ser 10,3 - 10,9 kW i app og i bil ved lading på 22kW ladestasjon. Har da godt over 230V i sikringsskap, og ca 10 meter med 5G10 til ladestasjon. Så bør ikke være mye spenningstap der.

Effekt i app stiger med SOC, og mistenker at dette er effekt inn på batteri, dvs ladetap kommer i tillegg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 314
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #82 på: fredag 08. november 2019, klokken 08:09 »
Orbit kan ha rett. Tesla måler effekt før ladetap men Audi tar muligens hensyn til det.  Det er uansett mer ladetap enn jeg har forstått. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/charging-efficiency.122072/. Gikk også inn og så på loggene jeg har, og ladetapet er betydelig og varierer ganske mye. Teorien forklarer imidlertid ikke hvorfor Hårek får «riktige» målinger på andre ampere ladere, men mulig at vi må alt for langt inn i inverteren til Audi for å forstå sammenhengen.
2019 P100D
2019 3P-

Orbit

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2008
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #83 på: fredag 08. november 2019, klokken 10:11 »
Høyst spekulativt: Si at AC/DC ombordladeren maksimalt gir ut 25A. Strøm er ofte en viktigere dimensjonerende faktor i kraftelektronikk, enn utgangseffekten i seg selv.

Ladespenning på DC-siden er noe i området 380-440V (gitt 108 celler i serie, hver som lades mellom 3.5 og 4.1V). Maksimal ladeeffekt (etter omformingstap) vil da være 9.5 - 11 kW, avhengig av SOC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6240
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #84 på: fredag 08. november 2019, klokken 14:11 »
Jepp, DSB sin anbefaling, og det virker som "alle" elektrikere også følger denne.
Link eller mer info om kilden please.

Ganske spesielt at produsentene av materiellet ikke formidler denne eventuelt særdeles viktige informasjonen i sine datablad for produktene sine.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2595
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #85 på: fredag 08. november 2019, klokken 14:59 »
Jepp, DSB sin anbefaling, og det virker som "alle" elektrikere også følger denne.
Link eller mer info om kilden please.

Ganske spesielt at produsentene av materiellet ikke formidler denne eventuelt særdeles viktige informasjonen i sine datablad for produktene sine.
Jeg har også lett gjennom utvalgte DSB-info og ikke funnet spor av dette. Ser gjerne en kildehenvisning.

Erik Ola Ulvestad

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #86 på: fredag 08. november 2019, klokken 17:32 »
80% tommelfingerregel vil du ikkje finne i foreskriftene.  Google gjerne forum oå TRAINOR.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11097
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #87 på: fredag 08. november 2019, klokken 17:51 »
Som nevnt over - 80% tommelfingerregel henger igjen fra gamledager når dimensjoneringen var mye mer skral.
Sikkert mange elektrikere som praktiserer den fortsatt av gammel vane, spesielt de eldre. Merkostnaden er stort sett liten, og det blir sikkert færre reklamasjoner. Delvis fordi det kan maskere feil og delvis fordi det da er mindre problem med varme om man har flere fullt belastede kurser inntil hverandre i skapet. Å dimensjonere opp er aldri feil bare så det er sagt, men en ny riktig beregnet installasjon med feilfrie komponenter skal fungere feilfritt og trygt selv ved full belastning.
For meg virker det som om problemer med varmgang i skap som oftest skyldes terminering/endehylser, ikke dratt til korrekt etc. Jeg har opplevd nettopp det, samt at elektriker beregnet feil tverrsnitt og måtte bytte kabel etter tilsyn. I grupper jeg er med i på FB hvor eksempel på utrygge installasjoner deles har jeg til gode å lese om problemer med korrekt dimensjonerte og installerte kurser. Komponentfeil og slurvete installatører derimot er det en del av :)
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Future e-tron owner

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 55
    • Vis profil
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
Har nå:
e-Golf 2018 (ventepølse)
Audi e-tron 50 Advanced Business++ i bestilling

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1164
    • Vis profil
Sv: Lading av e tron
« Svar #89 på: fredag 08. november 2019, klokken 23:52 »
Fra den lenken:
« Man kan fint bruke en slik kontakt til lading av bilen, bare merk at man som regel trenger en adapter som fås kjøpt der ladekabler og elbil-tilbehør selges.»

Hva slags adapter er det snakk om her?. En ny ledning fra kladden til veggkontakten CEE?  Lar alle kladder seg åpne for kabelbytte?