Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 07. november 2019, klokken 21:56
Så, med 1-fas lading vil eTron trekke opp til 32A? Også med standard 7.4 kW ladestasjon, ikkje berre med eTron sin ladekladd?
Ja. Har prøvd dette med 1-fas type-2 kabel på 22kW ladestasjon, fikk 7.x kW (og klagde heller ikke når jeg stilte ned strømstyrken på ladestasjonen  32A -> 24A -> 16A -> 8A, men selvfølgelig med lavere effekt da).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

Så langt jeg forstår lader e-tron likt med eGolf.
Da har bilen to ladere ombord. Sett på kabelen mellom bil og ladeuttak, er laderne i utgangspunktet koblet L1-N og L2-N. Dersom ladeuttaket signalerer 16A lading, suger hver lader 16A. Dersom ladeuttaket er tilknyttet et TN-nett, går det 16A i N-leder.
Dersom ladeuttaket signalerer 25A lading og bilen bare finner spenning L1-N, blir laderne parallellkoblet i bilen og den trekker 25A.

Dersom ladeuttaket er koblet til et IT-nett, blir N-leder fra bilen koblet til L3. Dersom en lader i V-kobling, går det nå 28A i N/L3-leder. (Dette kommer av vektoraddisjonen i 230V IT).

Contango

Sitat fra: Hårek på tirsdag 05. november 2019, klokken 17:57
Nå fikk jeg 4.0 kW avlest i appen. Måling med strømtang viste 19,6 A.

Det er ladestasjon som har innstilling av effekt, det blir kommunisert til bilen som så trekker det den får lov til.
Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du ikke får mer enn 4.0.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Contango på torsdag 07. november 2019, klokken 22:50
Sitat fra: Hårek på tirsdag 05. november 2019, klokken 17:57
Nå fikk jeg 4.0 kW avlest i appen. Måling med strømtang viste 19,6 A.
Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du ikke får mer enn 4.0.
Veldig lav spenning kanskje? Tek appen hensyn til effektfaktor (cos phi),?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Hårek

#79
Nei, er usikker på hvordan det henger sammen. Spenningen er 230V.
Har fått 11 kW på Fortum ladestolpe, som er 3-fas 400V. Så det stemmer jo.
Med ladekladden på 8A får jeg 1,8 kW, som også stemmer.

Kan det være at bilen bruker litt effekt til oppvarming når det lades?
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: Hårek på torsdag 07. november 2019, klokken 23:29
Nei, er usikker på hvordan det henger sammen. Spenningen er 230V.
Og denne er kontrollmålt ved ladestasjonen?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Orbit

Jeg ser 10,3 - 10,9 kW i app og i bil ved lading på 22kW ladestasjon. Har da godt over 230V i sikringsskap, og ca 10 meter med 5G10 til ladestasjon. Så bør ikke være mye spenningstap der.

Effekt i app stiger med SOC, og mistenker at dette er effekt inn på batteri, dvs ladetap kommer i tillegg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Contango

Orbit kan ha rett. Tesla måler effekt før ladetap men Audi tar muligens hensyn til det.  Det er uansett mer ladetap enn jeg har forstått. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/charging-efficiency.122072/. Gikk også inn og så på loggene jeg har, og ladetapet er betydelig og varierer ganske mye. Teorien forklarer imidlertid ikke hvorfor Hårek får «riktige» målinger på andre ampere ladere, men mulig at vi må alt for langt inn i inverteren til Audi for å forstå sammenhengen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Orbit

Høyst spekulativt: Si at AC/DC ombordladeren maksimalt gir ut 25A. Strøm er ofte en viktigere dimensjonerende faktor i kraftelektronikk, enn utgangseffekten i seg selv.

Ladespenning på DC-siden er noe i området 380-440V (gitt 108 celler i serie, hver som lades mellom 3.5 og 4.1V). Maksimal ladeeffekt (etter omformingstap) vil da være 9.5 - 11 kW, avhengig av SOC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Sitat fra: opheim på torsdag 07. november 2019, klokken 11:18
Jepp, DSB sin anbefaling, og det virker som "alle" elektrikere også følger denne.
Link eller mer info om kilden please.

Ganske spesielt at produsentene av materiellet ikke formidler denne eventuelt særdeles viktige informasjonen i sine datablad for produktene sine.

daktari

Sitat fra: gr på fredag 08. november 2019, klokken 14:11
Sitat fra: opheim på torsdag 07. november 2019, klokken 11:18
Jepp, DSB sin anbefaling, og det virker som "alle" elektrikere også følger denne.
Link eller mer info om kilden please.

Ganske spesielt at produsentene av materiellet ikke formidler denne eventuelt særdeles viktige informasjonen i sine datablad for produktene sine.
Jeg har også lett gjennom utvalgte DSB-info og ikke funnet spor av dette. Ser gjerne en kildehenvisning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Erik Ola Ulvestad

80% tommelfingerregel vil du ikkje finne i foreskriftene.  Google gjerne forum oå TRAINOR.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Øyvind.h

Som nevnt over - 80% tommelfingerregel henger igjen fra gamledager når dimensjoneringen var mye mer skral.
Sikkert mange elektrikere som praktiserer den fortsatt av gammel vane, spesielt de eldre. Merkostnaden er stort sett liten, og det blir sikkert færre reklamasjoner. Delvis fordi det kan maskere feil og delvis fordi det da er mindre problem med varme om man har flere fullt belastede kurser inntil hverandre i skapet. Å dimensjonere opp er aldri feil bare så det er sagt, men en ny riktig beregnet installasjon med feilfrie komponenter skal fungere feilfritt og trygt selv ved full belastning.
For meg virker det som om problemer med varmgang i skap som oftest skyldes terminering/endehylser, ikke dratt til korrekt etc. Jeg har opplevd nettopp det, samt at elektriker beregnet feil tverrsnitt og måtte bytte kabel etter tilsyn. I grupper jeg er med i på FB hvor eksempel på utrygge installasjoner deles har jeg til gode å lese om problemer med korrekt dimensjonerte og installerte kurser. Komponentfeil og slurvete installatører derimot er det en del av :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pitil

Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

KjellG

Fra den lenken:
« Man kan fint bruke en slik kontakt til lading av bilen, bare merk at man som regel trenger en adapter som fås kjøpt der ladekabler og elbil-tilbehør selges.»

Hva slags adapter er det snakk om her?. En ny ledning fra kladden til veggkontakten CEE?  Lar alle kladder seg åpne for kabelbytte?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA