Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: opheim på søndag 03. november 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 15:48Så det du sier her er at ladekladden som følger med bilen som standard kan levere 7,2kW så lenge du har en 32A kurs og bruker det medfølgende industristøpselet?

Jepp. Helst bør kursen ha 40A sikring, da det ikke er anbefalt å ha kontinuerlig last over 80% av sikring, og så bør det være separat B-vern på kursen i sikringskapet. Men ja - det vil gi 7,2kW lading med medfølgende standard ladekladd.
Hvor har du de 80 % fra, og hva mener du er årsaken til et slikt krav?

Elektriker monterte 32 A 3-fas sikring på 32 A 3-fas ladestasjon her.

Machina

Nå er det så mye forskjellig info på dette at jeg blir litt forvirret. Oppsummert trodde jeg nå at jeg visste følgende:

  • En kurs bør ikke belastes i lengre tid med mere en 80%. Da blir det 20A på 16A lading og 40A på 32A
  • En CEE-kontakt er like trygg som en boks på veggen så lenge man har B-vern og lading kun foregår når det ikke er noe annet som trekker mye strøm (typisk natt)
Anbefaling på 80% bør gjelde uavhengig om man har CEE-kontakt eller veggboks da det er kursen som belastes.
Hvis man ser bort fra anbefaling 80% så endrer det fortsatt ikke noe annet en A.

Min enkle konklusjon: Så lenge man er bevisst sitt lademønster så er CEE-kontakt like trygt som boks, men du kan få en utfordring hvis du plutselig må lade bilen klokka 17:00, når induksjonstoppen er rødglødende, tenåringen går i dusjen og tørketrommel og vaskemaskinen går for full musikk. Det er vel først her en veggboks med lastbalanserer kommer til sin rett?
Har forresten alle veggbokser det?

Antar min konklusjon har noen svakheter så fint om noen med kompetanse på feltet enkelt kan forklare hvordan dette henger sammen.

1000kwh

#32
Sitat fra: Hårek på søndag 03. november 2019, klokken 18:38
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. november 2019, klokken 18:14
Fikk beskjed av elektriker om at vår 16A elbilkurs kunne brukes kontinuerlig, så hva skal man tro..
Men hvilken kontakt har du? Både Schuko og CEE kan ha 16A kurs. Men bare CEE er beregnet for kontinuerlig bruk med full effekt.
CEE (32A kontakt), 16A kurs og den originale Tesla kladden.

Spurte konkret om at dette kan stå på 16A i timesvis og det var helt greit. Var ikke noe å tenke på, og 16A dekker vårt behov godt.

Skal vi ha annen elbil kjøper jeg bare en enkel kladd med CEE kontakt. Billig og enkelt  :+1:

Edit: elektrikeren installerte altså også dedikert kurs for dette slik som kravene tilsier.. kunne fått 32A, men høyere pris..

Contango

Det er forunderlig at man skal kjøpe bil til mangfoldige hundretusen og så kjipe i det uendelige på ladestasjon. Det er ikke noe bedre enn en ordentlig ladeboks på veggen, og spander det det koster å få inn opp mot 7,2kw eller tre-fas om man har bil til det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Machina

Sitat fra: Contango på søndag 03. november 2019, klokken 19:56
Det er forunderlig at man skal kjøpe bil til mangfoldige hundretusen og så kjipe i det uendelige på ladestasjon. Det er ikke noe bedre enn en ordentlig ladeboks på veggen, og spander det det koster å få inn opp mot 7,2kw eller tre-fas om man har bil til det.
Som du sikkert vet er en stor del av Norge 230V, det er svært få som egentlig har 400V og det er få eller ingen biler som støtter 3-fas 230V. Sånn som jeg forstår det får du ikke mere kW lading med en veggboks kontra CEE-kontakt, det er antagelig noen andre fordeler med ladeboks, men jeg ser ikke at du nevner de i din post. Fordelen med en CEE-kontakt er at den kan brukes til andre ting enn å lade bilen f.eks.

1000kwh

Sitat fra: Contango på søndag 03. november 2019, klokken 19:56
Det er forunderlig at man skal kjøpe bil til mangfoldige hundretusen og så kjipe i det uendelige på ladestasjon. Det er ikke noe bedre enn en ordentlig ladeboks på veggen, og spander det det koster å få inn opp mot 7,2kw eller tre-fas om man har bil til det.
For oss er det penger rett i dass :)

Kaster ikke bort MER penger jo dyrere bil vi har, sånn funker det ikke  :D

Amatøren

Man kan bruke type 2 til mer enn bare lading med type 2 til schuko overgang, dog maks 16 A.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Contango

Disse bilene lader man nesten hver dag. Man blir lut lei av å pakke opp og igjen laddekladden, så det lar man være å gjøre etter kort tid slik at man kjører uten til den dagen man har lagt den igjen hjemme og virkelig trenger den. Har man ikke alt lagt til rette i garasjen fra før av må man allikevel ha elektriker til å trekke kabler og jordvern. Da er man langt på vei kostnadsmessig allikevel. Neste bil man kjøper har ikke det man trenger for å bruke blå kontakt. Laddekladden er mindre holdbar enn ladebokser fra renommerte leverandørerog koster kjetting. Hvor mye mer vil dere ha?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Truls Antonsen

Ladebehov - her er data for min del siste to ukene:


Dvs ca 10-15kW per ladeøkt.
Kjøringen er mye småkjøring, med noen 80-100km turer i uka.

Behovet for om en klarer seg med 3,6 eller trenger 10,8, bør avhenge av bruk.
Hvor ofte fyller dere tanken på dagens fossilbil, og hvor langt kommer du på den tanken?
Alternativt, hvor langt kjører du i uka? Multipliser dette med 30kWh/100km, så ser du dagsbehovet.
Kjører du 300km i uka(15'årlig), trenger du 90kWh ukentlig, det er 3 timer med 3,6kW litt grovt regnet. Kjører du 30' årlig, tar det 6 timer..
Uansett, så skal en kjøre mye for ikke rekke å lade dette hjemme i løpet av 10 timer på kveld/natta. Har en enkelte langturer, trenger en sjelden fullt batteri dagen etter.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

1000kwh

Sitat fra: Contango på søndag 03. november 2019, klokken 20:24
Disse bilene lader man nesten hver dag. Man blir lut lei av å pakke opp og igjen laddekladden, så det lar man være å gjøre etter kort tid slik at man kjører uten til den dagen man har lagt den igjen hjemme og virkelig trenger den. Har man ikke alt lagt til rette i garasjen fra før av må man allikevel ha elektriker til å trekke kabler og jordvern. Da er man langt på vei kostnadsmessig allikevel. Neste bil man kjøper har ikke det man trenger for å bruke blå kontakt. Laddekladden er mindre holdbar enn ladebokser fra renommerte leverandørerog koster kjetting. Hvor mye mer vil dere ha?
Når vi er på tur så er det alltid type 2 som ligger i bagasjerommet.

Men dette blir jo en håpløs diskusjon. Folk må jo velge det som er bra nok. Jeg trenger ikke lade med 16kw når jeg har mellom 1700 og 0700 for å fylle på maks 100km.

Synes likevel 16A er veldig greit, kontra 13 eller worst case 10.

daktari

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. november 2019, klokken 18:12
Sitat fra: opheim på søndag 03. november 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 15:48Så det du sier her er at ladekladden som følger med bilen som standard kan levere 7,2kW så lenge du har en 32A kurs og bruker det medfølgende industristøpselet?

Jepp. Helst bør kursen ha 40A sikring, da det ikke er anbefalt å ha kontinuerlig last over 80% av sikring, og så bør det være separat B-vern på kursen i sikringskapet. Men ja - det vil gi 7,2kW lading med medfølgende standard ladekladd.

Tviler jeg sterkt på. Standard kladder som leveres med elbiler i dag er begrenset til 10 A. Dette må i fall være en portabel ladestasjon med industrikontakt som krever tilsvarende installert og sikret hjemme... Ville heller ha en standard kladd på 10 A som kunne ligge i bilen og kunne brukes ved behov hos venner og bekjente enn en spesialvariant som kun er brukbar hjemme. Da heller en dedikert lader hjemme.


Feil, Audi sin har avtakbar ledning og støtter forskjellige tilkoblinger slik som Juice booster og Tesla sin gjør.

Forøvrig enklest å få en fast ladeboks. Tesla og Tibber Easee er rimelige.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TB

#41
Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 19:38
Min enkle konklusjon: Så lenge man er bevisst sitt lademønster så er CEE-kontakt like trygt som boks, men du kan få en utfordring hvis du plutselig må lade bilen klokka 17:00, når induksjonstoppen er rødglødende, tenåringen går i dusjen og tørketrommel og vaskemaskinen går for full musikk. Det er vel først her en veggboks med lastbalanserer kommer til sin rett?
Har forresten alle veggbokser det?
Nei, bare enkelte veggbokser har lastbalansering, og det bruker å kreve ekstrautstyr for å lastbalansere mot hovedsikring / AMS måler pr. idag.
Men, en kan sette bilen til å starte lading senere på kvelden / natta - og dermed anta at belastningen er mindre.

Det vil nok komme utstyr som kan plugges inn i HAN kontakten på AMS strømmåleren, som automatisk lastbalansere forbruket. Men, pr. idag er ikke dette standard utstyr.

"Ulempe" med en CEE kontakt er at en ofte må ha overgang til schuko kontakt, eller kjøpe en EVSE med CEE kontakt. For Audi og Tesla er det gjerne bare behov for en adapter, så eiere av disse kan gjerne lettere utnytte en CEE kontakt.

CEE kontakten trenger jordfeilbryter for å være godkjent. Flere veggbokser har jordfeilbryteren innebygget.

Hva en velger avhenger av behov. I borettslag og andre felles garasjer vil det være krav om veggboks med lastbalansering. Der en kobler seg på eget sikringsskap kan en velge fritt mellom mange løsninger.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tromsø

Har Tibber Easee jordvern/jordfeil bryter innebygget?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Contango

Bare å lese på hjemmesiden deres. « Med en Easee ladeboks kan du stole på at ladingen er gjort på en trygg måte og at alle krav til sikkerhet er oppfylt. Kabel låses automatisk ved lading og den har innebygd type B jordfeilvern.»
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 03. november 2019, klokken 19:25
Hvor har du de 80 % fra, og hva mener du er årsaken til et slikt krav?

Elektriker monterte 32 A 3-fas sikring på 32 A 3-fas ladestasjon her.

Det er ikke et krav men en anbefaling. Sikringer tåler ikke alltid merkelast over tid og kan løse ut, spesielt om det er varmt i sikringsskapet. Derfor greit å gå en størrelse opp på sikringen. Evt. justere ned ladestasjon til f.eks 30A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA