Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vedlikehold Ioniq vintertid

Startet av EV815, lørdag 02. november 2019, klokken 20:42

« forrige - neste »

EV815

Jeg har en Ioniq 2019, og lurer på om noen har noen tips for vask og vedlikehold av bilen for å forhindre rust og bevare lakken nå som vinteren setter inn. Blant annet lurer jeg på om bilen bør/trenger underspyling (jeg har rett og slett ikke peiling på hvordan elbilen ser ut underfra), og om noen har erfaringer med bruk av maskinvask med eller uten børster.

Det saltes mye i områdene jeg kjører. Bilen står for det meste i kald garasje som dessverre er for liten til at jeg kan vaske bilen i.

Jeg har prøvd å finne tips på nett og i instruksjonsboka uten hell. Håper på noen gode tips!


EV - Driver

Har du bil importert via offisielle kanaler så ble den techtylert i  Drammen ved ankomst. Da trenger du ikke annet enn vanlig vask de tre første åra..
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Ravis

#2
Sitat fra: EV815 på lørdag 02. november 2019, klokken 20:42
Det saltes mye i områdene jeg kjører. Bilen står for det meste i kald garasje som dessverre er for liten til at jeg kan vaske bilen i.  tips!
Samme her. Min bil er tectylert(importert via offisiell forhandler) og jeg bruker terrassevaskeren opp/ned på høyttrykkspyleren og underspyler på den måten.

Nå skal den maskinpolere og vokses. Da fester ikke dritten seg like lett. Deretter er det innom bensinstasjonen på vei hjemhver 2'dre/3'dje dag og hiver på en tier eller 20 kroning og høyttrykkspyler med varmt vann. Vasker hver helg på vanlig måte(bruker Jif bilshampoo eller Surfex som blandes ut ihht graden av dritt/årstid). Har alltid med Turtlewax og polergarn til å ta asfaltflekkene. Alltid strøken og ren bil

EV815

Takk for svar. Jeg har undersøkt med forhandler og de sier bilen ble behandlet med Mercasol ved import. Er det da unødvendig med underspyling de første tre årene? Eller bør jeg underspyle med varmt vann når jeg stikker innom vaskehallen? Kan kaldavfetting og evt felgrens løse opp mercasolen hvis det renner ned mot understellet?

Ioniq2019

En underspyling på bensinstasjonen tar ikke skade, men husk på at nyere biler har mye plastdeksler\elbiler har mer, og derfor er ikke en underspyling i dag like effektiv mot fjerning av saltlake som på gamle biler.
Saltlaken trenger til på alle mulige steder over tid.
Så skal man underspyle en bil skikkelig, må man ta bilen opp på bukk og demontere for så å spyle rent.
Det er denne prosedyren man gjør ved techylbehandling. Men siden din bil er behandlet er det ikke noe man trenger å gjøre.
Underspyling trengs ikke så lenge den er techylbehandlet, denne behandlingen varer 3-5år.
Hvis du skal understellsbehandle bilen på nytt etter noen år er sauefett det beste å bruke.
Techtyl forsegler egentlig bare saltlake og begynnende rust for lov å ligge å murre i lengre tid og gjøre skade.
Det gjør ikke sauefett

jornhd

4. vinteren med Ioniq nå, så da er det vel på tide med ny behandling. Finnes det et godt alternativ til lanolin olje? Tok dette på forrige bilen, og det lukta sau i et år etterpå! Det var helt grusomt, så det vil jeg ikke bruke igjen.

AlBundy

Om Lanolin lukter vondt er det delte  meninger om. Har drevet Lanolinverksted i tre år.
95% av kundene syntes det ikke lukter vondt. Det lukter litt stramt i ca. tre uker etterpå, men bare utenfor bilen. Det lukter heller ikke sau, men noe ubestemmelig. Når bilen står i sola om sommeren kan du kjenne litt lukt, men som sagt bare utenfor.
Vi behandler bilene inne i dørene med en annen type olje (som ikke lukter) enn under. kanskje det er det som er gjort feil på bilen din.
Å ha på tradisjonelle produkter på en bil som er noen år gamle gjør bare vondt værre.
Da dekker du over påbegynnt rust, for det er det, og den jobber godt under lagene med understellsmasse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA