Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading starter ikke opp – ombordlader - trilling

Startet av GeirI, lørdag 02. november 2019, klokken 11:21

« forrige - neste »

GeirI

Har en Peugeot Ion 2011 modell. Fikk beskjed på verksted at DC-DC konverter var defekt.
Rød lampe for 12V batteri lystre og gul lampe for feilindikasjon – system for autodiagnose lyste.

Fant tips på Internet om at det kunne være 2 stk kondensatorer på det ene kortet som var defekt. (Det underste kortet i DC-DC konverter) De var begge brent. Demonterte og fikk byttet kondensatorer. Byttet også sikring (20A) i boksen på høyre side av motoren ved siden av DC-DC konverter (vet ikke helt hva den boksen heter). Monterte alt sammen igjen. Nå er det ikke feilindikasjon på lampe for 12V batteri eller gul lampe for feilindikasjon (system for autodiagnose).

Har imidlertid problem med at bilen ikke tar lading. Når jeg setter i kontakten starter en vifte (kjølevifte batterier?) i noen sekunder for så å stoppe igjen. Ladesymbolet i dashbordet lyser ikke. Gul lampe som indikerer lading på ladeledningssladd lyser bare noen få sekunder (samtidig som vifte starter med en gang jeg setter i stikkontakt).

20A sikring som jeg byttet er fortsatt intakt.

DC-DC konverteren har delenr 9499A437.

Er det noen som har tips på hvordan jeg feilsøker videre?

Er det noen som evt har en DC-DC konverter med delenr 9499A437 som de vil selge?

Har tilgang på en DC-DC konverter fra en 2016 modell som skal være i orden.
Denne har delenr 9499A620. Vet noen om denne kan benyttes?
Etter det jeg har forstått så var det en endring med antall battericeller som skjedde i midten av 2011 (ble noen celler mindre i de nye modellene). Dette har kanskje noe å si for funksjonaliteten til den?

Det var en del spørsmål som jeg hadde. Håper det er noen som har noen gode tips.
Peugeot Ion 2011
Citoen Saxo 2003

TB

#1
C-Zero 2012 modell jeg hadde frem til nylig var utstyrt med 88 celler. Det har jeg sjekket med canION appen.

Jeg tror det var mot slutten av 2012, eller starten av 2013 de byttet fra 88 til 80 celler på de franske utgavene av trillingene i forbindelse med bytte av LEV50 til LEV50N celler. N cellene har høyere ampere, og dermed kunne de redusere antallet uten at rekkevidden ble redusert. Men, et mindre antall celler gir automatisk lavere spenning, så regner med at ombord-lader også ble justert i den forbindelse. i-Miev beholdt 88 celler, dvs. her er det trolig samme ombord lader for hele serien? 

Da du har 2011 modell skal du etter all sannsynlighet ha 88 celler i din bil.

Ang. ombordlader, vs DC-DC konverter, mulig litt upresist her?

Delenr 9499A437 virker å være ombordlader til 2011 modellen, dvs 88 cellers utgaven når jeg søker på nettet.
Om den kommer fra en i-Miev vil det være riktig at den kan være til en 2016 utgave.

Ombordlader kan omtaltes AC-DC konverter, eller likeretter, da den tar inn 230 V vekselspenning og gjør om til 360 Volt DC, dvs likespenning.

DC-DC blir den enhet som gjør om 360 Volt på hovedbatteriet til 12 V batteriet i bilen. Erstatter generatoren* en fossildrevet bil har for å lade 12V batteriet under kjøring. Dvs, likestrøm til likestrøm, men der spenningen endres.

* Fra Wikipedia:
Bruken av ordene generator og dynamo er noe udefinert. De fleste tenderer til å bruke dynamo om likestrømsgenerator og generator om vekselstrømgenerator.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

GeirI

Takk for svar.

Den laderen jeg originalt i bilen har delenr 9499A437.

Jeg kan få en annen lader, som sannsynligvis har stått i en Miev 2016. Denne har delenr 9499A620.
Hvis det er 88 celler i alle Miev'er uavhengig av årsmodell så burde det vel kunne gå å benytte denne i bilen min? I verste fall vil det bare bli for lav ladespenning slik at batteripakken min ikke blir ordentlig ladet opp. Høres dette riktig ut?
Peugeot Ion 2011
Citoen Saxo 2003

engolf

Jag hade gått för laddare med samma art.nummer. Risken är att nyare laddare inte är kompatibla med "gamla" batterier just på grund av olika software.

TB

Støtter engolf - få tak ein en som er helt lik. Da er risiko for at "noe ikke stemmer" mindre.
Lader skal kommunisere med BMS, som er batteristyringen. Det kan være forskjeller i kommunikasjonen som gjør det stopper.

Alle iMiev har 88 celler, men det kan likevel være forskjeller på lader, og BMS. Forskjeller i programvaren kan en ikke se, men de kan stoppe bruk av deler som ikke er helt lik, selv om forskjellene er små.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA