Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil salget dramatisk ned

Startet av elektrolux, lørdag 02. november 2019, klokken 06:57

« forrige - neste »

elektrolux

Regjeringen sin politikk virker, og etter at det viktigste insentivet, nemlig bomfrihet står for fall innser folket at det ikke er hensiktsmessig å bruke store summer på elbil.

Vi har også selv mistet enhver lyst på ny elbil, men ser selvfølgelig på de få bomfrie løsningene som finnes.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kollaps-i-elbilsalget---dette-er-urovekkende/3423872165.html

Andre årsaker kan være som Christine Bru nevner at de som lettest kunne kjøpe elbil allerede har gjort det, og at det nå er ekstra viktig å stimulere til videre salg av elbil framfor eksosbiler.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#1
Jentungen kjører nå eksosbil i forbindelse med levering av mat, og jeg tenkte det måtte jo være mye bedre å gjøre med en elbil.

Men igjen, regjeringen sin politikk virker.

Eksosbilen kjører bomfritt 3 uker i måneden grunnet passeringstaket. Hvorfor skal firmaet hun jobber for kjøpe elbil til minst 170 000 kr (nyë Euro trillingene) når en gammel bensin Citroën C1 koster 1/10 av prisen og kun 3000 kr mer i bom i måneden?

Imens spyr den ut rimelig innkjøpt bensin i nærområdene i Stavanger og nesten helt uten bompenger.

Hvorfor skal elbiler betale bom, mens eksosbiler som denne slipper
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Tror det er todelt forklaring :

Mange produsenter holder igjen elbiler for å unngå/få mindre bøter neste år i EU.
Mange lanseringer framover fra merker som ikke har hatt elbil før.

Det er naturlig å vente på det man har lyst på, det så vi veldig ekstremt med Tesla Model 3.

Uansett politikk så tar elbiler over pga prisen går ned og TCO (total cost of ownership/totalkostnader ved eierskap) er mye billigere. Det ble hylt om katastrofe ved fjerning av parkeringsfordeler, det blir hylt om katastrofe ved innfasing av halv bom. Ganske overbevist om at salget kommer til å stige igjen rett og slett pga økonomi.

Du sammenligner også prisen på ny elbil (170k) mot noe veldig brukt til 17k. Man får en en brukt tilling til 40k og kan forvente seg store besparelser i forhold til bare bom. Drivstoff, verkstedutgifter etc.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Maximus

Det er sjeldent at en utviklingskurve er jevn og fin. Som regel er den full av støy og uregelmessigheter på veien fram mot at en endring er gjennomført.

Variasjoner og kortvarige tilbakeslag er derfor å forvente. Har null bekymring når det gjelder den langsiktige utviklingen. Til det raser dette toget avgårde med alt for stor kraft både sosialt, økonomisk og teknologisk.
   
Så journalistene får bare kose seg mens de kan. Om noen få år tilhører temaet fortiden likevel.

Espen Hugaas Andersen

Denne saken kommer som regel første måned i kvartalet, når Tesla ikke leverer særlig med biler. Ser man på september 2019, så var salget opp 8,8% fra september 2018 og opp 23,5% fra august 2019.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gigafactory

Og november vil være enda verre enn oktober. De som blir overrasket over det har ca. null innsikt i elbilmarkedet. Det har forsvinnende lite med bompenger å gjøre.

Krok

Ser elbilforeningen klager på at regjeringen gjør for lite i forhold til å fremme biler på bygda, men hva gjør de egentlig selv med unntak av å jobbe for bedre vilkår for hurtigladeoperatørene? Da vi var medlem gikk det i gratis parkering, tilgang til kollektivfelt og lading i Oslo.... og selvfølgelig ladeutfordringer når byfolkene skal på hytta... (spissformulert, men dog...) Det overdrevne fokuset på rekkevidde når bilene skal testes istedenfor praktiskbruk i hverdagen hjelper nok heller ikke. Det var lite av det de skrev om (og jobbet for) som anngikk oss på bygda. Sa opp medlemskapet av den grunn. Hva med å jobbe for gode ladepunkt der folk på bygda bruker mye tid som grendahus og idrettsanlegg. Mye billigere enn hurtigladere som krever forsterking av kraftlinjer og trafoer. Hva med artikler som viser at elbil på bygda også er bra for lommeboka og at elbil ofte kan være mer praktisk enn fossilbil. Hadde feks en lang periode med 45-60km til nærmeste bensinstasjon litt etter hva vær og føre tillot... det er selvsagt veldig praktisk å være en av få elbileiere i distriktet. De få gangene jeg trenger hurtiglading er stasjonene alltid ledige 😉 med unntak av fredagskveld når hyttefolket gjør sitt inntog 🙂

Roy Aasen

Må si meg enig her,  elbilforeningen gjør absolutt ingenting, (eller forsvinnende lite) for å promotere elbil på bygda.

Som du sier...haugevis med ladepunkter  på steder hvor folk oppholder seg en tid er det som trengs. Hurtiglader er for oss "her ute" ikke det vi trenger mest av. Det bør bli like vanlig med slike ladepunkter som det dengang var kontakter til motorvarmere på parkeringsplassene.

Forøvrig er dette med ladepunkter også ett tema i by og bynære om områder. (Les kjøpesentre, sportsanlegg osv)

Rollep

Det hjelper heller ikke at lading utenfor hjemmet blir stadig dyrere og er nå oppe på et nivå som gjør at det er billigere å kjøre dieselbil.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Roy Aasen

Er kanskje toget gått for elbilen som hovedbil? Prisnivå på hurtiglader er snart ikke spiselig.

Elbil blir da kun nummer to bil som brukes rundt hjemmet og folket kjører bensin eller diesel på langtur?

Kjører man i hovedsak lokalt og lader hjemme/på jobb så er elbil fullstendig uslagbar selvsagt.

elektrolux

#10
Slik utviklingen og politiske føringer er vil det være økonomisk og mange vil si, klimamessig bedre å beholde Dieseldroget for hytteturen og heller satse på en #bomfrie bil, helst elektrisk for småkjøringen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

DagfinnN

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. november 2019, klokken 09:23
Slik utviklingen og politiske føringer er vil det være økonomisk og mange vil si, klimamessig bedre å beholde Dieseldroget for hytteturen og heller satse på en #bomfrie bil, helst elektrisk for småkjøringen
Kan du utdype påstanden at det er bedre klimamessig å beholde dieselbilen?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elektrolux

Ja:

- Bilene er allerede produsert og klimaavtrykket er nå begrenset til bruken av disse.

- Fossil Diesel kan lett erstattes av diesel produsert av trevirke og plastavfall. Siste jeg hørte var at 1T plast gir 700 kg diesel.

- Selges i stedet Dieselpurka videre blir den en ny bil for neste eier, og alle med nytt kjøretøy kjører mer enn nødvendig.

- Beholder en derimot Dieselpurka slipper en å kjøpe en monster elbil med desto høyere fotavtrykk både under produksjon og bruk.

- Med Diesel til langtur og #bomfrie L1-L7e til all annen kjøring blir det mindre og lystigere trafikk, og mer penger å bruke på ehhh. flyturer.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

DagfinnN

Selger du dieselbilen går den til ny eier som selger sin osv.
Hver "nyere" bil vi selger medfører at en gammel, trafikkfarlig og særdeles forurensede bil helt nederst på rangstigen blir utfaset.
Så jeg er slett ikke sikker på at du har rett.
Men for miljøet er det selvsagt best at den bilen du bruker mye er el. En langturbil som kjøres lite har mindre betydning.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

elektrolux

#14
Tviler sterkt på om produksjon av enda en bil er positivt for miljøet.

Reelt forbruk av dinosaurer var nok på minimum tidlig 90 tallet, og har økt jevnt og trutt etter det.

Husker jeg og en annen i videregående konkurrerte om lavest mulig forbruk på våre respektive biler i 1983. Hans Morris Marina hadde klare fordeler over min Volvo 142, men jeg var nede i under 0,9l/mila og han under 0,7 på blandet kjøring etter endel modifikasjoner som nok medførte skyhøye NOX verdier.

Mye gikk på høyere forbrenningstemperaturer, høyere kompresjon og magrest mulig blandingsforhold på bensin/luft blandingen.

En teoretisk bråstopp i all produksjon av alt annet enn L1-L7e og gjenbruk av de alt for mange bilene som allerede er produsert ville nok gitt bedre luft i verden enn videre vekst i forbruket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA