Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil salget dramatisk ned

Startet av elektrolux, lørdag 02. november 2019, klokken 06:57

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. november 2019, klokken 10:36
En teoretisk bråstopp i all produksjon av alt annet enn L1-L7e og gjenbruk av de alt for mange bilene som allerede er produsert ville nok gitt bedre luft i verden enn videre vekst i forbruket.

Tvert imot. Da ville vi endt opp som på Cuba, der gamle biler beholdes i all evighet. Til slutt har vi et trafikkbilde bestående av en masse 50 år gamle biler med ekstreme utslipp og ditto luftkvalitet.

For å ta et ekstremt eksempel, i en del asiatiske byer er luftkvaliteten elendig pga. mange mopeder og mopedlignende farkoster med lasteplan. Om alle disse teoretisk ble erstattet av digre el-SUVer ville luftkvaliteten bedres dramatisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Aldri godt å vite hva EU finner på ifremtiden, men kunne følgende være en mulighet for å komme de i forkjøpet?


  • Biler som er eldre enn 20 år får forhøyet vrakpant.
  • Biler som er eldre enn 20 år må avregistreres.
  • Biler som er kategorisert som veteranbiler (mer enn 30 år) kan fortsatt brukes.
  • Biler som blir mer enn 30 år kan søkes om ny registrering hvis det ikke er overflod av modellen som allerede er registrert.
  • Elbiler har fritak fra punkt 1-4.
  • Enklere regler for konvertering og godkjenning av fossilbiler til elektrisk drift så de kommer under punkt 5.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

PerBear

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. november 2019, klokken 12:03
Sitat fra: elektrolux på søndag 03. november 2019, klokken 10:36
En teoretisk bråstopp i all produksjon av alt annet enn L1-L7e og gjenbruk av de alt for mange bilene som allerede er produsert ville nok gitt bedre luft i verden enn videre vekst i forbruket.

Tvert imot. Da ville vi endt opp som på Cuba, der gamle biler beholdes i all evighet. Til slutt har vi et trafikkbilde bestående av en masse 50 år gamle biler med ekstreme utslipp og ditto luftkvalitet.

For å ta et ekstremt eksempel, i en del asiatiske byer er luftkvaliteten elendig pga. mange mopeder og mopedlignende farkoster med lasteplan. Om alle disse teoretisk ble erstattet av digre el-SUVer ville luftkvaliteten bedres dramatisk.
I revidert statsbudsjett går regjeringen inn for Asia/Cuba-modellen.
Der er engangsavgift for kjøretøy eldre enn 20 år fjernet og engangsavgift for motorsykler er redusert: https://www.statsbudsjettet.no/Revidert-budsjett-2019/Artikler/Dette-betyr-RNB-2019-for-deg/

Sett i lys av at politikerne har gitt mer i avgiftslette til fossilbiler enn elbiler de siste årene er det ikke rart at folk tenker seg om to ganger før de investerer i utslippfri teknologi.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

turfsurf

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 02. november 2019, klokken 19:09
Elbil blir da kun nummer to bil som brukes rundt hjemmet og folket kjører bensin eller diesel på langtur?
Hvis man kun har bruk for en bil er det faktisk billigere å ha en elbil som brukes til begge deler, enn en to biler reservert til hvert sitt bruksområde for potensielt å spare noe på drivstoffutgifter. Og selv om hurtiglading blir like dyrt som drivstoff, så har man med seg 30-40-50 mil med billig drivstoff ved avgang hjemmefra. Man skal kjøre veldig langt før elbilen kommer dårlig ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Roy Aasen

Der har du rett. Jeg tenkte her kun på oss ( er sikkert andre i samme situasjon) Vi må ha to biler så da passer det her iaf 🙂

Counterpointer

Sitat fra: PerBear på søndag 03. november 2019, klokken 13:17
Sett i lys av at politikerne har gitt mer i avgiftslette til fossilbiler enn elbiler de siste årene er det ikke rart at folk tenker seg om to ganger før de investerer i utslippfri teknologi.
Dette er et faktum, og er nok en viktig årsak til at veksten bremser opp. Men en må se på lengre trender enn kun et kvartal.

Blir spennende å se om stortingsvalg 2021 gir endringer i styringssignaler i forhold til elbil.

Amatøren

Uansett må det vel søkes om tillatelse fra det forbannede ESA for lov til å gjennomføre hvis det blir flertall for å fortsette elbil fordelene.

Forbannet tull at EU/EØS skal blande seg opp i noe som angår oss 'her på berget'.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OhmPaPa

Sitat fra: Amatøren på søndag 03. november 2019, klokken 16:35
Uansett må det vel søkes om tillatelse fra det forbannede ESA for lov til å gjennomføre hvis det blir flertall for å fortsette elbil fordelene.

Forbannet tull at EU/EØS skal blande seg opp i noe som angår oss 'her på berget'.

Ja det hadde vært mye bedre om vi var med i beslutningsprosessen i EU.

elektrolux

Og hvor mye ville Norge da bestemt med sine 5 millioner innbyggere, eller tilsvarende en europeisk storby.

Bedre å beholde råderetten over egne naturresurser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

@elektrolux:+1:

Dropp hele EØS. Kvasiløsning som ble trumfet igjennom Stortinget av AP da Norges folk atter en gang sa NEI til EU.

Alt innhold ble ikke en gang offentliggjort før avtalen ble inngått.

Norsk råderett over norske resurser!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

02jan

Tviler på at det å destruere 1-2 milliarder biler, for på produsere tilsvarende antall nye elbiler er det mest gunstig for miljø.

Hvorfor ligger det ikke ant til at det dukker bedrifter, som i større skala kan konverter konvensjonelle biler til elektrisk drivlinje. Selv mannen i gata har klart og konvertere. Spesielt SUV biler burde vært godt egnet.

Etter 5 år med i3 (ventet forgjeves på praktiske oppgraderingsmuligheter), har stått 1,5 år i eniro venting, estimert kun et år igjen.

Dagens praktiske elbiler ifamilieklassen med bakkeklaring , 4x4, hengerfeste og takstativ er fortsatt utenfor mitt budsjett.

I3 (pendlebil) røyk ut da det blir for kostbart for min husholdning at pappa har egen ny pendlebil, etter at bom og parkering kostnader økte betraktelig, samtidig familiebilen til langtur/ferie begynte å falle fra hverandre pgar rust i bærekonstruksjon.

Kjører nå eltog til jobb (Oslo), som jeg tenker er riktig for min del, gjør alt av handling, og aktiviteter med minst mulig bil involvert (med elbil ble det kjøring selv på gå avstander).

Prøvde tesla 3 , kjekk bil, litt bakkeklaring og flatt tak, for skiboks. Kunne jeg strukket meg etter RWD utgaven.

Ble en nyere diesel (euro6) stasjonsvogn 4x4  ,som jeg fikk kjøpt til pris av liten elbil. Så da har guttungen airbager bak og annen moderne sikkerhetsteknologi, istede for at jeg kjørte rundt med dårlig samvittighet.

* holder en knapp på at Bollinger B1 kommer om få år alt. Alt. Nye defender 90 kommer BEV, så kan de andre holde på med dråpeform og lavprofildekk.



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Rollep

#26
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. november 2019, klokken 16:26
Blir spennende å se om stortingsvalg 2021 gir endringer i styringssignaler i forhold til elbil.
Det gjør det helt sikkert, AP signaliserte allerede ved valget i 2017 at de ville stramme kraftig inn på bl.a momsfritaket.

Godkjenningen fra ESA gjelder vel dessuten bare ut 2020 så det blir jo ingen overraskelse hvis det skjer noe allerede i statsbudsjettet for 2021.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på mandag 04. november 2019, klokken 13:46
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. november 2019, klokken 16:26
Blir spennende å se om stortingsvalg 2021 gir endringer i styringssignaler i forhold til elbil.
Det gjør det helt sikkert, AP signaliserte allerede ved valget i 2017 at de ville stramme kraftig inn på bl.a momsfritaket.

Godkjenningen fra ESA gjelder vel dessuten bare ut 2020 så det blir jo ingen overraskelse hvis det skjer noe allerede i statsbudsjettet for 2021.
Høyre har også kommet med sterke signaler om avgifter. Pluss at det er flere «løse kanoner på dekk» (FrP, Venstre m.fl)

Opptakten til valgkampen vil føre til nye forslag og den endelige sammensetningen av Stortinget og medfølgende forhandlinger resulterer i den endelige politikken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA