Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nok en gang "Ny batteriteknologi", men...

Startet av Amoss, fredag 01. november 2019, klokken 22:03

« forrige - neste »

Robert Sund

Jeg har tenkt det samme, også når det gjelder fossile biler som kommer hjem med varm motor (gjerne 90 grader) og som virker best hvis de slipper å kaldstartes når bilen skal brukes igjen.

Men alle koblinger med vann eller annen væske er noe kliss, og blanding av kjøleveske av ulik type kan gå skikkelig skeis. Og vann fryser.
Forsvaret har allerede dette på (de fossile) kjøretøyene sine for å kunne starte beinfrossne motorer med varmen fra en som allerede går.

En kontaktflate er mulig, men er langt mindre effektiv til å overføre varme. "Lapping", det å gjøre flatene helt blanke og passe perfekt sammen, hjelper. Og at de er helt rene. Det er en liten utfordring her.

Imidlertid så går en kombinasjon. En væske til væske varmeveksler i bilen som blåses tom og tørr av ladestasjonen før frakobling. Dette gir perfekt kontakt da væsken fyller ujevnheter i varmeveksleren på atomnivå.
Og det gir mindre søl.

Med væske som har en varmekapasitet på 4kJ/liter vil 25 liter grader i sekundet tilsvare 100kW oppvarming!


Det må brukes varmere vann til oppvarming enn til nedkjølingen. Det kan motvirkes noe med å bruke en tank der vannet er kaldt på bunnen og varmt på toppen (skiktet) hvis man bruker av det lunkne vannet til oppvarming først og gradvis bruker varmere vann. Det vil også gi mindre termiske sjokk til batteriet (der samme del er varmere på en side enn den andre). Og tilsvarende ved å bruke halvvarmt videre mot kaldt ved avkjøling. Hvis man godtar litt lengre ladetid. Det vil uansett være en temperaturgradient i batteriet ved rask oppvarming (og kjøling).

Jeg tror det ville være størst poeng for rutetrafikk.
Og for de med meget frossne batterier.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Robert Sund på onsdag 06. november 2019, klokken 13:28
Jeg har tenkt det samme, også når det gjelder fossile biler som kommer hjem med varm motor (gjerne 90 grader) og som virker best hvis de slipper å kaldstartes når bilen skal brukes igjen.

Men alle koblinger med vann eller annen væske er noe kliss, og blanding av kjøleveske av ulik type kan gå skikkelig skeis. Og vann fryser.
Forsvaret har allerede dette på (de fossile) kjøretøyene sine for å kunne starte beinfrossne motorer med varmen fra en som allerede går.

En kontaktflate er mulig, men er langt mindre effektiv til å overføre varme. "Lapping", det å gjøre flatene helt blanke og passe perfekt sammen, hjelper. Og at de er helt rene. Det er en liten utfordring her.

Imidlertid så går en kombinasjon. En væske til væske varmeveksler i bilen som blåses tom og tørr av ladestasjonen før frakobling. Dette gir perfekt kontakt da væsken fyller ujevnheter i varmeveksleren på atomnivå.
Og det gir mindre søl.

Med væske som har en varmekapasitet på 4kJ/liter vil 25 liter grader i sekundet tilsvare 100kW oppvarming!


Det må brukes varmere vann til oppvarming enn til nedkjølingen. Det kan motvirkes noe med å bruke en tank der vannet er kaldt på bunnen og varmt på toppen (skiktet) hvis man bruker av det lunkne vannet til oppvarming først og gradvis bruker varmere vann. Det vil også gi mindre termiske sjokk til batteriet (der samme del er varmere på en side enn den andre). Og tilsvarende ved å bruke halvvarmt videre mot kaldt ved avkjøling. Hvis man godtar litt lengre ladetid. Det vil uansett være en temperaturgradient i batteriet ved rask oppvarming (og kjøling).

Jeg tror det ville være størst poeng for rutetrafikk.
Og for de med meget frossne batterier.

Det er naturligvis kjølevæske som må brukes. Jeg skrev vann bare for å gjøre tankegangen mer forståelig.

Varmeveksler er noe å tenke på, men vil gi ekstra kost og vekt.

Ellers så ser jeg at du ikke forholder deg til mine hovedpoeng, en halvering av verdens behov for batterier, ladere som virker likt med bensinpumper (all lading kortere enn 10 minutter) og muligheten for å redusere dødvekt med 200-300 kg (hater dødvekt)!

Robert Sund

Jeg er enig i hovedpoenget ditt; raskere lading (høyere C faktor) gjør at man kan "fylle kilometer" raskt. Like raskt som ett av dagens store batterier. Jeg er også enig i at det åpner for både lavere pris, lavere vekt, og høyere andel elbiler (gitt samme ressurstilgang) osv.

At jeg ikke kommenterte det vil ikke si at jeg ikke forholder meg til det. Når noen forklarer noe bra lar jeg gjerne være å kommentere det. Du forklarte helt fint.

Jeg tenderer nok også til å spesifisere detaljer som jeg mener ikke er korrekt uten å si at jeg er enig i (hoved)poenget. Av litt samme grunn egentlig. Og jeg kan beskrive ting anderledes eller bruke andre ord uten å være uenig i det hele tatt.


Jeg ser for eksempel ikke at man må bruke kjølevæske til oppvarmingen for eksempel. Jeg ville nok laget systemet med rent vann, luft til å tømme både slangene og varmeveksleren, og elektrisk oppvarming av tilkoblingene, varmeveksleren og slangen ved behov. Det skal ikke være vann der så lenge alt virker men er det en propp må den håndteres (=virkeligheten, kanskje forrige lader hadde problem med viftene ...). Masse strøm er jo tilgjengelig uansett da det er før kjøretøyet kan lade raskt. I bilen er det IMHO påkrevet å bruke kjøleveske. Det er varmeveksleren som gjør at man kan velge å gjøre det slik. Dette kunne jeg sikkert patentert. Å tømme slangene reduserer varmetapet også, noe som er et poeng.


Jeg synes både dine innlegg og de aller fleste andres innlegg her er bra.

Ketill Jacobsen

Til Robert Sund: Jeg mente ikke å bebreide deg for at du ikke kommenterte disse tingene. Det var mer at jeg ønsket en kommentar fra en godt opplyst person (og fra mange andre også)!

Electric cars in Norway

To dagers gml nyhet

Imponerende om IBM sitter på "gull" :+1:


Kopi:
IBM vil sette dagens elbiler i skammekroken – hevder nytt batteri lades opp til 80 prosent på fem minutter
Av Øyvind Skogmo Hansen, 19. desember 2019 kl 09:35

https://itavisen.no/2019/12/19/ibm-vil-sette-dagens-elbiler-i-skammekroken-hevder-nytt-batteri-lades-opp-til-80-prosent-pa-fem-minutter/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA