Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon

Startet av alagerqv, fredag 01. november 2019, klokken 15:44

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: kodax på tirsdag 21. januar 2020, klokken 13:51
Når autonome kjøretøy kommer for fullt, tror jeg dessverre trikk og tog forsvinner.

Vær så snill å opplyse politikerne i Bergen om dette, de skal bruke flere titalls milliarder på trikk, eller bybane som de kaller det, de neste årene...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kodax

Oslo også, men det kan sikkert ta 20 år før gode autonome løsninger er på plass, så en siste runde med kollektivinvisteringer i byene er ikke nødvendigvis dumt. Å sette i gang gigaprosjekter som tog nordover fra Bodø og kanskje også Ringeriksbanen er muligens ikke så lurt, selv om togtunneller vel kan bygges om til bilveier.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Det nye jernbanenettet skal kunne kjøres med tog opptil 250 km/t +, og være mindre avhengig av vær og trafikkproblemer enn det autonome biler kommer til å bli. Skal jeg fra Oslo til Bergen med noe annet enn fly i 2050, så blir det nok tog med sove- og restaurantvogn..... :D

Ser for meg autonome biler i kolonnekjøring over Haukeli med minus 20 kalde grader...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 21. januar 2020, klokken 20:09
Det nye jernbanenettet skal kunne kjøres med tog opptil 250 km/t +, og være mindre avhengig av vær og trafikkproblemer enn det autonome biler kommer til å bli. Skal jeg fra Oslo til Bergen med noe annet enn fly i 2050, så blir det nok tog med sove- og restaurantvogn..... :D

Ser for meg autonome biler i kolonnekjøring over Haukeli med minus 20 kalde grader...
Du kan altså ikke se for deg at elbiler har blitt bedre i minusgrader om 20 år? Og trafikkutfordringer på tognettet skjer jo aldri.. :P
Alternativ til autonom transport på vei i 2050 blir vel hyperloop eller elfly, eller noe annet moro vi ikke vet om ennå
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 21. januar 2020, klokken 20:09
Skal jeg fra Oslo til Bergen med noe annet enn fly i 2050, så blir det nok tog med sove- og restaurantvogn..... :D

Med reisetid på 3-4 timer er vel sovevogn rimelig bortkastet?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 22. januar 2020, klokken 15:49
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 21. januar 2020, klokken 20:09
Skal jeg fra Oslo til Bergen med noe annet enn fly i 2050, så blir det nok tog med sove- og restaurantvogn..... :D

Med reisetid på 3-4 timer er vel sovevogn rimelig bortkastet?

Reisetid på 3-4 timer er lite interessant for et tog som skal være fremme i Bergen eller Oslo f.eks kl. 7 på morgenen. Ingen gidder å sette seg på toget i 3-4 tiden. Så nattogene vil nok fortsatt bruke minst 7-8 timer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:42
Reisetid på 3-4 timer er lite interessant for et tog som skal være fremme i Bergen eller Oslo f.eks kl. 7 på morgenen. Ingen gidder å sette seg på toget i 3-4 tiden. Så nattogene vil nok fortsatt bruke minst 7-8 timer.

Interessant problemstilling, og klart en utfordring, men selv i dag bruker nattoget Bergen-Oslo under 6,5 timer så tror ikke argumentet ditt står seg.
 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:20
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. januar 2020, klokken 17:42
Reisetid på 3-4 timer er lite interessant for et tog som skal være fremme i Bergen eller Oslo f.eks kl. 7 på morgenen. Ingen gidder å sette seg på toget i 3-4 tiden. Så nattogene vil nok fortsatt bruke minst 7-8 timer.

Interessant problemstilling, og klart en utfordring, men selv i dag bruker nattoget Bergen-Oslo under 6,5 timer så tror ikke argumentet ditt står seg.

Niks. 7 timer og 26 minutter i følge vy.no. Avgang 22:59 og ankomst 06:25.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

o.b.lix

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. januar 2020, klokken 11:39
Niks. 7 timer og 26 minutter i følge vy.no. Avgang 22:59 og ankomst 06:25.

Ah, my bad, hoderegningen min virket ikke idag.

Har forresten prøvd disse sovevognene (fra 60-tallet?) og det er ikke noe som helst komfort der, skjønner ikke at noen vil sove der nei. Verst på skinnegangen på vestsiden av fjellene, den humper noe forferdelig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

sjokomelk

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 23. januar 2020, klokken 14:01
Har forresten prøvd disse sovevognene (fra 60-tallet?)
Siden vi alikevel har sporet helt av her - WLAB2, som er eneste sovevognene Norske Tog leier ut til Vy og GoAhead/Sørbanen, er bygd i 86-87.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Oppgradert i 2006....

For øvrig er togturen Oslo-Trondheim utnevnt til Europas 6te mest romantiske sovevogn-tur (!). Slå den med en autonom Tesla...

10 of the Europe's most romantic sleeper trains
https://www.telegraph.co.uk/travel/rail-journeys/best-overnight-sleeper-trains/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Og det er vel det som er svaret i 2050 - autonome Teslaer (eller andre biler) hvor man sover under reisen.

Tog har jeg bare tro på i fremtiden om det kan gå styggfort som 500 km/t eller mer, og da over mye lengre strekk enn Bergen-Oslo.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

kodax

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 23. januar 2020, klokken 15:11
For øvrig er togturen Oslo-Trondheim utnevnt til Europas 6te mest romantiske sovevogn-tur (!). Slå den med en autonom Tesla...
Med en autonom Tesla kan du be den stoppe midt på fjellet og romantisere deg stiv og støl, slå den med et tog :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Den som venter på noe godt.....

We're making progress. Improved rules are going through the EU standards committees. Hopefully better in a few months.

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/1235269705109127168
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA