Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon

Startet av alagerqv, fredag 01. november 2019, klokken 15:44

« forrige - neste »

Motorwatt

SitatDagens FSD ligner jo mye på tidligere EAP.
Uansett har det vel alltid vært et forbehold om at systemet blir godkjent?

Men da må de vel ha et system å vise til for å kunne be om en godkjenning?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: alagerqv på tirsdag 05. november 2019, klokken 10:55
Den kjøpsmessige mangelen ligger i at man blir forledet til å tro at det er rett rundt hjørnet. Noe det åpenbart ikke er, og da er det galt å forlede kunder til å kjøpe ett produkt de sannsynligvis aldri får.

At Tesla ligger legger fremme enn mange andre bilmerker bestrides ikke, og det er heller ikke noe argument for å selge funksjonen.
Tesla Kristiansand anbefalte meg ikke å kjøpe FSD i sin tid, nettopp fordi det kunne ta lang tid.
Jeg vet om flere som fikk samme anbefaling.
Ha man tror når man leser en markedsføringstekst er ytterst subjektivt, og mitt inntrykk av tidlig FSD var at her betalte man for noe man kanskje aldri fikk.
Men jeg har fått med meg at det er mange som ikke tenkte slik. Det var mange tråder der folk advarte mot at dette var "gambling". Mange klarte likevel ikke tanken på at det kunne komme og de da ikke hadde denne funksjonen og hoppet på toget. Dem om det .
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Min selger sa i august 2018 at jeg absolutt burde kjøpe FSD, og at det allerede påfølgende oktober ville komme funksjoner som krevde FSD. Så ble det FSD da. Og skjegget skikkelig plassert i mailboksen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Vi kjøpte EAP pga E-golfen hadde adaptiv-cruse...Når vi ikke gikk for Premiumpakken 40k, så ville kona ha EAP :o Min innstilling var at en god bil kunne jeg kjøre helt selv. Så kom FSD på "billigsalg", men jeg har betalt 60k for sw :-\ :-X ;)
Fikk låne en bil av Tesla når vår bil var på service. Den hadde ikke AP. Først da, forstod jeg hvor mye jeg brukte og savnet AP :+1:
Synes også Tesla har kjørt reklamen vel langt...men får jeg HW3/FSDcomputer så er jeg meget fornøyd alikevel. Om jeg ikke, legger jeg Tesla for hat, selger bilen og kjøper elbil fra noen andre :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på tirsdag 05. november 2019, klokken 12:07
...men får jeg HW3/FSDcomputer så er jeg meget fornøyd alikevel.
Mange, også her i landet, som har HW3. Men software mangler.... Forbauset over de som kjøpte FSD i vår/sommer da Tesla-representanter i all offentlighet allerede hadde gått ut med at de frarådet det, og at det ville ta laaang tid.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

FSD-kjøpet var fordi jeg ville at bilen "alltid"/lengst mulig skal være up-to-date. Investering i en Tesla er mye penger for oss. Om jeg skal selge bilen, vil jeg ha mest mulig for den, og kommer til å bruke Tesla sine lovnader om FSD, som f.eks "kjører helt av seg selv", "helt sant"...

Men plutselig kan det komme en forsløsning i dette med selvkjøring, og da er det sikkert vi som har FSD og HW3 som får gleden av det. Om 2 dager, har jeg hatt bilen i et år, så jeg har tolmodighet i ett år til. Kanskje til og med flere, om Tesla legger ut flere kjekke oppdateringer. Vi har fått mye snadder til bilen vår, som jeg ikke hadde trodd når vi kjøpte den :+1: (Kjørekameraer, overvåknings-funksjon, youtube++)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Sjøhyene

Sitat fra: o.b.lix på mandag 04. november 2019, klokken 18:17
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 04. november 2019, klokken 10:22
Hvorfor det egentlig? Mobility as a service med elbiler vil jo gjøre elektrisk transport tilgjengelig for en mye større andel av befolkningen enn i dag

Fordi 99% av alle biler som selges er fossil-biler eller halvhjertede elbiler, og slutter Tesla å selge sine biler til folk flest, vil ikke dette endre seg, folk kjøper fossil-biler som før.
Tror du misforstod. Tesla har den kapasiteten de har uavhengig av FSD og mobility as a service. Hva andelen El vs fossilt er blir irrelevant. Poenget er at om de kun lager biler som inngår i et flåte nettverk så vil de bilene dekke et mye større transport behov enn om bilene ble solgt normalt. En flåte bil vil typisk kunne kjøre over 16t i døgnet 7 dager i uka året rundt, minus servicetid. Forskjellen i ressurs utnyttelse er helt enorm.

Og mange vil da kvitte seg med fossilbilen fordi en autonom elbil blir konkurransedyktig på pris. Også får man frigjort en hel masse tid som er ganske uvurderlig.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 05. november 2019, klokken 16:26
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 05. november 2019, klokken 14:55
Tror du misforstod.

Nei, jeg forstod, men er bare ikke enig. Folk flest foretrekker egen bil, selv om det kommer flere og selvkjørende taxier.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/03/195623815/forskere-nordmenn-vil-kjore-mer-bil-i-2050


Forretningmodellen du beskriver, tilhører google/waymo.
Uten å spå noe om hva folk vil ha, så sa man det samme om musikk og streaming i starten. man vil eie sin egen CD-plate og ikke leie. Det samme ble sagt om videofilmer.
Nå vet vi at langt de fleste foretrekker streaming, selv om foretningsmodellen ble slaktet is starten.
Jeg kan pr nå ikke se for meg å ikke eie min egen bil, men er åpen for at det kan endre seg totalt i fremtiden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

o.b.lix

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. november 2019, klokken 17:19
Nå vet vi at langt de fleste foretrekker streaming, selv om foretningsmodellen ble slaktet is starten.
Jeg kan pr nå ikke se for meg å ikke eie min egen bil, men er åpen for at det kan endre seg totalt i fremtiden.

Alt handler om ventetid. Når tetthet av biler blir så tett at det er raskere å bestille taxi enn å gå ut i garasjen, foretrekker folk dette. Frem til dess, vil taxi - selvkjørende eller ikke - bare være konkurrent til annen kollektiv transport og ikke til privatbilen.

For å dra annen parallell - hotell burde utkonkurrert hytte, fordi det er enklere og raskere og du slipper å vaske selv. Men folk vil ha egen hytte og velger heller å delfinansiere med airbnb-utleie eller tilsvarende.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tiger123


Ja, egen bil vil jeg nok alltid ha. Synes kollektivtrafikken er ok, men det blir ventetid, og jeg MÅ snart begynne med den, til jobb.
Et i verste fall stinkende, men som regel møkkete sete, og stressa folk, vs sinnsroen man får i Teslaen.. Lett valg.

Som Sjøhyene skriver går disse Teslaene, unnskyld skal gå, i mange timer om dagen. Og der kan man igjen spare en del tid og stress, ved å bestille bil på døra og slenge ungene baki og bilen kjører dem til barnehage og skole.

OlaM

Norge har mye sært ved seg. Hytter er en ting. Jeg kan se for meg at folk tar autonome biler mellom flyplasser og bysentrum, men da er det jo en bemannet drosje som er erstattet. Jeg kan ikke se for meg at x tusen tomme autonome biler kjører opp i fjellet søndag ettermiddag for å hente ned x tusen familier som står og venter i hver sin lille snøkledde oppkjørsel. "Husket du å bestille med skiboks, det glemte du forrige gang"
'21 3LR

OhmPaPa

Nå har vel alle? selvkjørende systemer problemer med vintervær da snø og skitt dekker til sensorer og kamera slik at bilen ikke klarer å kjøre selv.

Og å ha selvkjørende taxi som kun kommer når det er fint vær er en dårlig forretningsidé her til lands. I syd-europa og ditto område i USA hvor det er stabilt pent vær kan det kanskje fungere.

DagfinnN

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 06. november 2019, klokken 14:05
Nå har vel alle? selvkjørende systemer problemer med vintervær da snø og skitt dekker til sensorer og kamera slik at bilen ikke klarer å kjøre selv.
Akkurat er nok det enkleste å løse med en kombinasjon varmetråder og spyling. Selve kjøringa er nok det som vi må vente lengst på.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Sjøhyene

Trenger man en gitt type bil i f.eks en helg til hyttetur så tenker jeg det mest rasjonelle er at hele bilen bookes for den perioden med da f.eks en klausul om at den kan leies ut lokalt i visse tidsrom.
Alt det dere bekymrer dere for er absolutt løsbart. Og ønsker man bil som er 100% sin egen så kjøper man en e-tron eller en passat.

For folk flest rundt i verden vil dette bli standard måten å transportere seg selv eller varene sine på en gang ila de neste 10-20 årene, det er jeg helt sikker på. Først og fremst fordi man frigir en hel masse tid. Om jeg f.eks kunne jobbet eller slappet av de ca 1,5-2 timene jeg tilbringer i bil i hver dag så tenker jeg det ville vært en helt fantastisk ting.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA