Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon

Startet av alagerqv, fredag 01. november 2019, klokken 15:44

« forrige - neste »

alagerqv

Hvis forventningene til jakken er at den skal kunne brukes året rundt og i normalt norsk høstvær, vil det være en mangel ved produktet om den ikke tåler vann.

1000kwh

Sitat fra: alagerqv på søndag 03. november 2019, klokken 10:36
Poenget er at de selger til høy pris som ikke er tillatt brukt her. De må gjerne selge det når/om det blir lovlig, men det skjer neppe i våre bilers levetid.
Men det visste du, jeg og hele verden da man klikket på bestill :)

Det selges haugevis av ulovlige elsykler, sparkesykler osv. KJØPER tar risikoen.

Motorwatt

Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. november 2019, klokken 10:57
Sitat fra: alagerqv på søndag 03. november 2019, klokken 10:36
Poenget er at de selger til høy pris som ikke er tillatt brukt her. De må gjerne selge det når/om det blir lovlig, men det skjer neppe i våre bilers levetid.
Men det visste du, jeg og hele verden da man klikket på bestill :)

Det selges haugevis av ulovlige elsykler, sparkesykler osv. KJØPER tar risikoen.
Kjøper man en ulovlig elsykkel, så kan man i det minste bruke den.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ellemelle

Sitat fra: alagerqv på søndag 03. november 2019, klokken 10:54
Hvis forventningene til jakken er at den skal kunne brukes året rundt og i normalt norsk høstvær, vil det være en mangel ved produktet om den ikke tåler vann.

Det er her du tar feil.

En jakke (eller en ekstrafunksjon i en bil) kan ha hvilke som helst begrensninger, så lenge du blir gjort oppmerksom på dette i forkant. Hadde det stått med liten skrift på side 47, hadde du hatt en case.

Her står det med normal skrift på samme sted hvor du bestilte funksjonen.

De som har betalt 50 000 kr for FSD har beviselig fått flere funksjoner enn de som ikke har betalt for dette. Og de vil få flere funksjoner i fremtiden, som det også fremgår i bestillingsøyeblikket.

Så da er det hele et spørsmål om pris da, kanskje, at du mener 50 000 kroner er for mye for disse ekstrafunksjonene?
Jeg mener 100 000 kr er for mye for en Gucci-jakke som ikke tåler vann. Skal jeg gå til forbrukermyndighetene og kreve å få tilbake 95 000 kroner. Du kan jo kjøpe en jakke på Dressmann som koster 1000 kroner, og den tåler vann.

alagerqv

Fra VG nå:

KRASJET I BOMMER - HEVDER HAN KJØRTE PÅ AUTOPILOT
En Tesla krasjet i to bommer ved innkjøringen til Festningstunnelen i Oslo søndag morgen, opplyser politiet.

– Fører forklarer at han kjørte på autopilot og at han ikke så bommen før han krasjet. Det stemmer med videoen fra vegtrafikksentralen, sier operasjonsleder Rune Hekkelstrand i Oslo politidistrikt til VG.

Operasjonslederen forklarer at to av tre felt i tunnelen er nattestengt i forbindelse med arbeid. De to feltene er stengt med bommer, og sjåføren traff altså to av disse.

– Sjåføren ble ikke skadet, men det er skade på bommen og ikke minst på bilen, sier Hekkelstrand.

Politiet har beslaglagt mannens førerkort.

Ellemelle

Det eneste positive med denne irrelevante posten, er at de tok idiotens førerkort. Får håpe de beholder det et par år.

Hodetelefoner

Huff... Sånn går det når vi ikke har varsel lys på sidene 100m i forveien. Som "vekker" førere...
Denne mannen er ikke en idiot fordi han var uoppmerksom i noen sekunder.
Hvem ser egentlig på veien?

1000kwh

Håper at folk her har lest brukermanualen og vet at AP enkelt kan ta livet av både deg selv og andre :)

Motorwatt

SitatHåper at folk her har lest brukermanualen og vet at AP enkelt kan ta livet av både deg selv og andre

Er det slik at en livsfarlig funksjon som er implementert i bilen, men som det er advart mot i manualen helt fritar produsenten? Jeg bare lurer...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Lurer på hvilken livsfarlig funksjon du sikter til?
Antar at du tenker på AP som system? Det er jo et førerstøtte-system som krever at føreren følger med hele tiden, som om man kjører selv. Meg bekjent så kobler dette systemet ikke bort noen viktige funksjoner som bremser, styring eller lignende.
Hvis støttesystemet overser farer er ikke det det samme som at det er farlig, men føreren som ikke har vært tilstrekkelig aktpågivende.
Det farlige her er nok at mange har for stor tiltro til systemet, og ikke følger retningslinjene for bruk.
Tesla er nok rimelig trygg så lenge bremser, lys og styring fungerer som det skal. Det er jo det føreren trenger for å kjøre trygt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

alagerqv

Det er mange eksempler på hvor AP finner på helt ville ting, hvor den aktivt svinger bilen brått til en eller annen side, gjerne i retning av en møtende bil eller fjellvegg.

Uansett - poenget med denne tråden var å belyse problemet med at Tesla aktivt selger en tjeneste som man hverken har eller i beste fall blir lovlig på mange, mange år, og sannsynligvis lenge etter at dagens biler har blitt gjort om til spiker eller er smeltet om til andre ting.

1000kwh

Sitat fra: Motorwatt på søndag 03. november 2019, klokken 12:50
Er det slik at en livsfarlig funksjon som er implementert i bilen, men som det er advart mot i manualen helt fritar produsenten? Jeg bare lurer...

Vanlig cruisecontrol som har eksistert i 50 år gjør det samme :) AP er en utvikling av denne funksjonen, men vil ikke kunne stoppe for bommer og annet rask i vegbanen bedre enn det antikollisjonssystemet håndterer.

turfsurf

Sitat fra: Ellemelle på søndag 03. november 2019, klokken 11:03

De som har betalt 50 000 kr for FSD har beviselig fått flere funksjoner enn de som ikke har betalt for dette. Og de vil få flere funksjoner i fremtiden, som det også fremgår i bestillingsøyeblikket.

Kanskje de som betalte 50k har fått noe, men vi som kjøpte FSD i 2017 har fått null og niks, absolutt ingenting. Tar du en bil med EAP og en med FSD fra 2017/2018 får du to biler med identisk funksjonalitet.

Det ble lovd divergerende funksjonalitet f.o.m. mars 2017. Og husk at FSD er ikke enten eller, det er mange enkelt ting. Jeg mener dette klart er en mangel, det er mye her de kunne implementert som ikke er stoppet av EU regler.

Og så har man gjenkjenning av fartsgrenser da, som den skulle ha gjort fra dag en, og som ikke gjøres.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på søndag 03. november 2019, klokken 13:13
Lurer på hvilken livsfarlig funksjon du sikter til?
De fleste Tesla-eiere har vel opplevd kraftige bråbremsinger (fantombrems) som helt uforutsigbart inntrer ved bruk av AP, og gjerne også i store hastigheter. Dette skjer i løpet av noen tiendels sekunder, og er IMO en farlig situasjon som det er vanskelig å motvirke uansett aktsomhetsgrad.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Strøm Tycoon

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 03. november 2019, klokken 12:22
Huff... Sånn går det når vi ikke har varsel lys på sidene 100m i forveien. Som "vekker" førere...
Denne mannen er ikke en idiot fordi han var uoppmerksom i noen sekunder.
Hvem ser egentlig på veien?

Var du der? Og ser du ikke på veien? Eller er dette sarkasme?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA