Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon

Startet av alagerqv, fredag 01. november 2019, klokken 15:44

« forrige - neste »

alagerqv

Hei,

Dette er vel også relevant for oss i Norge:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dOan61/tesla-trekkes-for-retten-av-tyskland

Tesla har solgt denne funksjonen i flere år, riktignok med noe i liten skrift med forbehold av lokal godkjenning e.l. (avhengig av bestillingstidspunkt), men det er jo ingenting som tyder på at dette noen gang kommer til å bli mulig.

Salgspitchen lyder nå:
Fullverdige selvkjørende egenskaper
Navigere på Autopilot; automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.
Automatisk filbytte: fil endres automatisk når du kjører på motorveien.
Autopark: både parallelle og perpendikulære steder.
Innkalling: Parker og hent kjøretøyet automatisk.

Kommer senere i år:
Gjenkjenn og responder på trafikklys og stoppskilt.
Automatisk kjøring i bygater.
Forbedret Summon — den parkerte bilen vil finne deg på en parkeringsplass.

Dagens forbehold er som følger:

Funksjonene som er aktivert for øyeblikket krever aktiv føreroppsyn og gjør ikke bilen autonom. Noen funksjoner krever blinklys og har begrenset bruksområde. Aktiveringen og bruken av disse funksjonene er avhengig av å oppnå pålitelighet langt over nivået til menneskelige sjåfører, noe som er vist gjennom milliarder av kilometer med erfaring, og ved godkjenning av myndighetene, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner.

Likevel selges denne funksjonen for alt det er verdt, til ganske høy pris selv om den den tilsynelatende er i strid med EUs reguleringer UN/ECE R79. Jeg synes vi kunder må kunne regne med at Tesla ikke tilbyr tjenester som det for alle praktiske formål ikke er lovlig adgang til å benytte i det geografiske området bilen antas å skulle brukes i.

Forbrukerrådet har opplyst til meg at de også jobber opp mot bilbransjen på dette punktet (ikke bare Tesla), men det er jo liten tvil om at det er Tesla som markedsfører sine biler som "selvkjørende".

Jeg har derfor reklamert for denne funksjonen (også) og andre bør jo kanskje vurdere om de skal gjøre det samme.

Hodetelefoner

Bilen gjør jo dette i dag? Summon er blokkert av bosch / vag etc..
Ikke Tesla sin feil at vi må bekrefte med spak i EU

alagerqv


MacPro

Forstår jeg det slik at denne funksjonen til 50k da ikke bør velges ved en evt. ny- bestilling?

alagerqv

Ja, det har overhodet ingen effekt per i dag. Bortkastede penger, og som nevnt er forbrukermyndighetene ikke fornøyde med dette.

Krysser du av betaler du 50.000,- du ikke får noen reell verdi for. Ellers har jo Tesla ofte sendt ut tilbud hvor du kan kjøpe dette til en betydelig lavere pris til eksisterende kunder når de trenger å øke kontantreserven litt...

MacPro

En verdi i dette er gjerne muligheten til å få tilgang til nye funksjoner som slippes. Dette da Tesla skriver at dette er forbeholdt biler med denne pakken? Det nevnes også at denne pakken vil få en prisøkning i den kommende tid...

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/rA3OJ3/tesla-skrur-opp-prisen-igjen-for-selvkjring



alagerqv

Men all tid funksjonen er ulovlig å ha, er det da noe poeng? Det er pt kun en ren donasjon av penger til Tesla, så får man evt vurdere å betale for funksjonen om den faktisk blir tilgjengelig om 10-12 år...

GOS

Sitat fra: alagerqv på lørdag 02. november 2019, klokken 09:03
Ja, det har overhodet ingen effekt per i dag. Bortkastede penger, og som nevnt er forbrukermyndighetene ikke fornøyde med dette.

Krysser du av betaler du 50.000,- du ikke får noen reell verdi for. Ellers har jo Tesla ofte sendt ut tilbud hvor du kan kjøpe dette til en betydelig lavere pris til eksisterende kunder når de trenger å øke kontantreserven litt...

Du får Navigate On Autopilot som gir deg enklere filskifter/forbikjøring på motorvei. Det er det eneste som jeg føler er den reelle forskjellen. Jeg er usikker på om jeg hadde valgt FSD igjen om jeg byttet nå......men jeg hadde sikkert gjort det i tilfelle det skulle komme noe nytt funksjonelt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: alagerqv på lørdag 02. november 2019, klokken 09:03
Ja, det har overhodet ingen effekt per i dag. Bortkastede penger, og som nevnt er forbrukermyndighetene ikke fornøyde med dette.

Krysser du av betaler du 50.000,- du ikke får noen reell verdi for. Ellers har jo Tesla ofte sendt ut tilbud hvor du kan kjøpe dette til en betydelig lavere pris til eksisterende kunder når de trenger å øke kontantreserven litt...
For 50 000,- får du idag FSD med følgende funksjoner:
Navigere på Autopilot; automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.
Automatisk filbytte: fil endres automatisk når du kjører på motorveien.
Autopark: både parallelle og perpendikulære steder.
Summon: Parker og hent kjøretøyet automatisk.
Pluss løfte om flere funksjoner etter hvert (ingen vet når).

Det er altså det du kaller "Overhodet ingen effekt" eller "ingen reell verdi"? Det er en drøy påstand!

Om det er verdt 50 000,- får hver enkelt vurdere, men at det er "ingeting" blir en svært subjektiv påstand!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hodetelefoner

Jeg betalte gladelig penger for dette.
Uten pakken har man bare en avansert fil holder.
Navigate on autopilot er supert. Bilen kjører fint på og av motorvei. Kjører forbi tregere biler etc. Blinker for deg.
I tillegg får du funksjoner som at du kan parkere bilen ifra mobilen etc.
Usikker på hva trådstarter prøver å få frem i innlegget sitt..

Motorwatt

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 03. november 2019, klokken 02:35
Jeg betalte gladelig penger for dette.
Uten pakken har man bare en avansert fil holder.
Navigate on autopilot er supert. Bilen kjører fint på og av motorvei. Kjører forbi tregere biler etc. Blinker for deg.
I tillegg får du funksjoner som at du kan parkere bilen ifra mobilen etc.
Usikker på hva trådstarter prøver å få frem i innlegget sitt..
Jeg kjører hovedsakelig på motorvei, og har én avkjørsel. Jeg vet hvor jeg skal ta av, og det å slå på blinklyset tar meg under ett sekund. Dreie på rattet i riktig øyeblikk går også bra.

Parkere bilen fra mobilen? Den kan, hvis du er heldig, og i tillegg står helt inntil bilen, faktisk klare å kjøre noen meter rett fram eller bakover.

Automatisk filskifte? Den er i bestefall halvautomatisk i Europa. Men dette er faktisk den funksjonen jeg synes er bra. Men for 50K? Nope.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ellemelle

Sitat fra: alagerqv på fredag 01. november 2019, klokken 15:44
Tesla har solgt denne funksjonen i flere år, riktignok med noe i liten skrift med forbehold av lokal godkjenning e.l.
Nei det har ikke stått i liten skrift, men i vanlig skrift på samme sted hvor alle eksisterende og kommende egenskaper er listet opp.

Så du ikke denne teksten da du bestilte autopilot?

alagerqv

Poenget er at de selger til høy pris som ikke er tillatt brukt her. De må gjerne selge det når/om det blir lovlig, men det skjer neppe i våre bilers levetid.

Ellemelle

Gucci selger ytterjakker til 100 000 kroner som ikke tåler vann.  Så lenge de opplyser om det når du kjøper den, så kan du ikke klage på det når det begynner å regne.

Motorwatt

Sitat fra: Ellemelle på søndag 03. november 2019, klokken 10:40
Gucci selger ytterjakker til 100 000 kroner som ikke tåler vann.  Så lenge de opplyser om det når du kjøper den, så kan du ikke klage på det når det begynner å regne.
Mem det er vel fortsatt lov å bruke den?  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA