Skrevet av Emne: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon  (Lest 2901 ganger)

Sjøhyene

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1299
    • Vis profil
Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« Svar #90 på: fredag 08. november 2019, klokken 07:51 »
Man må se på det i forhold til hvor mye transport man får ut av hver produserte bil. Om bilen brukes opp på 2 år er irrelevant. Hvis den har fraktet i snitt f.eks 2 personer 1 million km i løpet av de to årene så er det en veldig god ressursbruk kontra en bil som varer 20 år og frakter samme antall personer 500k km i løpet av de 20 årene.

Den autonome bilen som brukes opp på 2 år har det fyllt et transport behov som det ville tatt 15 (for å ta et tall) normale biler å fylle. Derfor vil også bilproduksjonen gå kraftig ned når dette markedet med autonome biler modnes. Man får en mye bedre utnyttelse av ressursene rett og slett.
« Siste redigering: fredag 08. november 2019, klokken 07:54 av Sjøhyene »
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8096
    • Vis profil
Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« Svar #91 på: fredag 08. november 2019, klokken 10:43 »
Man må se på det i forhold til hvor mye transport man får ut av hver produserte bil. Om bilen brukes opp på 2 år er irrelevant. Hvis den har fraktet i snitt f.eks 2 personer 1 million km i løpet av de to årene så er det en veldig god ressursbruk kontra en bil som varer 20 år og frakter samme antall personer 500k km i løpet av de 20 årene.

Den autonome bilen som brukes opp på 2 år har det fyllt et transport behov som det ville tatt 15 (for å ta et tall) normale biler å fylle. Derfor vil også bilproduksjonen gå kraftig ned når dette markedet med autonome biler modnes. Man får en mye bedre utnyttelse av ressursene rett og slett.

Joda, ser argumentene dine. Problemet her er at vi begge så langt kun har hatt tall tatt rett ut av luften å bruke. Det jeg etterlyser her er vel strengt talt reelle tall å bruke for å se om hvorvidt det faktisk er en bedre ressursutnyttelse eller ei å ha bilen som en autonom taxi i stedet for en autonom privatbil.

Bare for å bruke dine tall her, for at en autonom taxi skal ha fraktet 2 personer i snitt 1 million km på 2 år, så må bilen selv ha kjørt mye lengre da det nødvendigvis blir mye tomkjøring. For å igjen ta tall ut av luften så kan man kanskje si at 50% av kjøringen blir tomkjøring?  I så fall skal bilen ha kjørt 2 millioner km på disse to årene...

Hvorfor mener du at som autonom taxi vil bilen klare 2 millioner km, men kun 500k som privatbil?  Joda, ser jo at "tidens tann" også vil tære på bilen, f.eks. rust og batteri-degradering på tid. Men vil virkelig forskjellen være stor? For å klare å holde 2 millioner km må nødvendigvis bilen være bygget av en rimelig god kvalitet, og er den først bygget - og vedlikeholdt - godt nok til det, bør den også holde godt over 20 år/500k km som privatbil - vil jeg tro.

Men som sagt, jeg vet ikke, jeg bare stiller spørsmål om den ukvalifiserte påstanden, og "kjøper" den ikke usett. Her må vi altså få bedre faktiske tall for å underbygge påstanden, evnt. se at den ikke helt holder mål. Hvor mye tomkjøring blir det (her bør man kunne bygge på erfaringer med vanlige taxier), hvor høy snitt-utnyttelsesgrad er sannsynlig, hvor lenge holder de i autonom taxi tjeneste og hvor lenge holder samme bil som privatbil? Både år og antall kilometer er relevant her.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

chargedup

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 210
    • Vis profil
Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« Svar #92 på: fredag 08. november 2019, klokken 11:41 »
Sitat
Jeg må nok være litt "tjukk i hue", men klarer ikke helt å se den helt store miljøgevinsten i at en bil blir "brukt opp" på få år istedet for å vare i mange år før den må skrotes og erstattes med en ny.
Miljøgevinsten i at bilen brukes hele døgnet går mest da på at det å produsere en bil er miljøfiendtlig. Som sjøhyene sier det så godt og enkelt, skal jeg prøve å vise ett regneeksempel.

Hver selvkjørende bil som går "døgnet rundt" (bortsett fra lading, vask, service) varer selvfølgelig kortere i tid, men garantert lenger i km, enn en bil som kjører 12.140km (snitt i norge pr 2018). 12.140km x 18,1 år (ssb snittalder ved vraking) = 220.000km til bilen vrakes. En vanlig taxi kjører dette på litt over to år (fant ingen statistikk på hvor langt en taxi kjører, men en artikkel der 3 stk sier de snitter på rundt 100' i året). En taxi skrotes ikke etter 2 år og 3 måneder, men selges gjerne etter 2-4 år. Ettersom taxien selges etter å ha gått eksempelvis 300.000km og fortsetter livet sitt lenge etter å ha gått langt lenger enn vanlige privatbiler, tyder vel på at en bil tåler km mye bedre enn tid. 

La oss si at en tesla tåler 450.000km før kost/nytte kalkylen sier at det ikke er verdt å bytte batteri osv og den skrotes. (https://futurism.com/the-byte/tesla-record-mileage-900000-kilometers som har byttet batteriet en gang og er dermed enda mer miljøvennlig enn det lave eksempelet jeg tok i tall her). Bilen som går som selvkjørende taxi/pool vil da gå minimum dobbelt så langt som en privateid bil. Miljøkostnad pr km vil da være mye lavere for en selvkjørende taxi/pool (om den varer i 1 år eller 5 år har lite å si).
Om man sier at bilen varer i 3 år og uber skal kjøpe ny bil, har teknologien gått videre og man får kanskje en bil som går litt lenger (les: da blir gamle forurensede biler byttet ut fortere, gjennomsnittet blir da ikke 18,1 år før skroting, men kanskje 3-5 år og de store teknologiske kvantesprangene (solidstate batterier i 2030?) gjør seg gjeldene fortere.).
Hvor mange tomkjørte km en slik bil må kjøre aner vi ikke, men sannsynligvis mye mindre enn dagens taxier (som man heller ikke finner tall på ;)) ettersom kundegruppen idag er relativt liten. Dersom ingen har råd til egen bil, vil kundegrunnlaget bli ekstremt høyt og sannsynligvis vil tomkjløring bli mye lavere enn på dagens taxier.

Taxiene/pools er selvfølgelig priset som uber idag, med dynamisk prising, dvs at det å ta taxi til/fra jobb 8-16 er dyrt, men 10-18 kanskje er rimelig. Det å ta taxi alene er dyrt, mens det å dele (uber pool) med 4 stk på veien (eller naboer) er billig. Det stimulerer til at de som skal samme vei bruker pools. Bilene veksler naturligvis momentant om de er taxi eller pools etter hva det er etterspørsel etter på det tidspunktet.

Dersom alle i en gate har måttet kvitte seg med bilen (pga utgifter til kjøp/bruk) og man vet at det går en selvkjørende uber pool 07.00 (som koster noe mer enn vanlig kollektiv buss/trikk/tog/t-bane) velger nok mange den framfor vanlig kollektiv. Idag kunne nok ekstremt mye av kjøringen i byer blitt borte, dersom naboen satt på fordi dere skulle samme vei, men siden begge har råd (bompengene må iaf dobles i Oslo, før man orker sosialisere med naboen om morgenen) til komforten/friheten av å kjøre egen bil, gjør de det.
Model 3 LR AWD 2019
Bestilt: EQC
Solgt: BMW i3 (60Ah) - Jaguar I-pace
Forhåndsreservert: Polestar, Honda, Skoda, Ford osv