Skrevet av Emne: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon  (Lest 3426 ganger)

Hodetelefoner

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Tesla Full Self Driving vs UN/ECE R79 - reklamasjon på manglende funksjon
« Svar #30 på: søndag 03. november 2019, klokken 14:17 »
Det er mange eksempler på hvor AP finner på helt ville ting, hvor den aktivt svinger bilen brått til en eller annen side, gjerne i retning av en møtende bil eller fjellvegg.

Uansett - poenget med denne tråden var å belyse problemet med at Tesla aktivt selger en tjeneste som man hverken har eller i beste fall blir lovlig på mange, mange år, og sannsynligvis lenge etter at dagens biler har blitt gjort om til spiker eller er smeltet om til andre ting.
Du må ha kjøpt bil uten? For vi andre har det du sikter til

alagerqv

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #31 på: søndag 03. november 2019, klokken 14:19 »
Jeg har kjøpt bil som skulle være fullstendig selvkjørende, og betalte i overkant av 64.000,- for det.

Det er en funksjon som den ikke har, eller kommer til å få slik det ligger an nå.

Handyman

• Gold Member
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
« Svar #32 på: søndag 03. november 2019, klokken 14:30 »
Lurer på hvilken livsfarlig funksjon du sikter til?
De fleste Tesla-eiere har vel opplevd kraftige bråbremsinger (fantombrems) som helt uforutsigbart inntrer ved bruk av AP, og gjerne også i store hastigheter. Dette skjer i løpet av noen tiendels sekunder, og er IMO en farlig situasjon som det er vanskelig å motvirke uansett aktsomhetsgrad.
Da skjønner jeg hva du mener, det er derfor jeg alltid har et godt grep om rattet og foten over speeden. Ikke vanskelig å motvirke, og det blir bare et irritasjonsmoment, og ikke farlig.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #33 på: søndag 03. november 2019, klokken 14:44 »
De fleste Tesla-eiere har vel opplevd kraftige bråbremsinger (fantombrems) som helt uforutsigbart inntrer ved bruk av AP, og gjerne også i store hastigheter. Dette skjer i løpet av noen tiendels sekunder, og er IMO en farlig situasjon som det er vanskelig å motvirke uansett aktsomhetsgrad.
Da skjønner jeg hva du mener, det er derfor jeg alltid har et godt grep om rattet og foten over speeden. Ikke vanskelig å motvirke, og det blir bare et irritasjonsmoment, og ikke farlig.
Nå er det nok mange Tesla-eiere som ikke har så lang kjøreerfaring som deg. Finnes endel poster på forumet som beskriver slike bråbremser i skremmende ordelag.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

Handyman

• Gold Member
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
« Svar #34 på: søndag 03. november 2019, klokken 14:54 »
Nå er det nok mange Tesla-eiere som ikke har så lang kjøreerfaring som deg. Finnes endel poster på forumet som beskriver slike bråbremser i skremmende ordelag.
Ja, har lest om flere av disse, og sitter med følelsen av at de opplever det mye verre enn det i virkeligheten er.
Full brems hvor ABS slår inn er virkelig en hard nedbremsing! Jeg har hatt noen harde spøkelsesbremsinger, og man kan få en støkk, men det har aldri vært i nærheten av fullbrems.
Mistenker også at de færreste leser vilkårene som popper opp når de aktiverer AP, der går det rimelig klart frem at man driver BETA-testing, og må være på vakt.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #35 på: søndag 03. november 2019, klokken 15:02 »
Har opplevd en god del fantombrems i ap2 bil, men aldri noe hardt. Kun fra konstant fart til middels regen. Helt ufarlig, men såpass brått og ubehagelig at passasjerer skvetter. Med andre ord - kunne ikke bruke autopilot i den bilen i særlig grad.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

DagfinnN

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #36 på: søndag 03. november 2019, klokken 15:05 »
Det er mange eksempler på hvor AP finner på helt ville ting, hvor den aktivt svinger bilen brått til en eller annen side, gjerne i retning av en møtende bil eller fjellvegg.
Har passert over 100k (Tesla siden 2015), kjører en god del på AP. Har aldri noensinne vært i nærheten av det du påstår skjer "hele" tiden. Har du Tesla selv?
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

GOS

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #37 på: søndag 03. november 2019, klokken 15:10 »
Jeg har kjøpt bil som skulle være fullstendig selvkjørende, og betalte i overkant av 64.000,- for det.

Det er en funksjon som den ikke har, eller kommer til å få slik det ligger an nå.

Foreslår du selger den nå og kjøper en tilsvarende brukt uten. Da vil du minimere tapet ditt om det er / forblir så dårlig som du mener / tror.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Motorwatt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #38 på: søndag 03. november 2019, klokken 15:26 »
Har opplevd en god del fantombrems i ap2 bil, men aldri noe hardt. Kun fra konstant fart til middels regen. Helt ufarlig, men såpass brått og ubehagelig at passasjerer skvetter. Med andre ord - kunne ikke bruke autopilot i den bilen i særlig grad.
Da er jeg ikke sikker på om du har opplevd en skikkelig en  ;D Maks regen er egentlig "smooth" i forhold. Mulig dette igjen har noe med forskjell på biler og AP å gjøre.

Ble også nektet av passasjerer å bruke AP på en 1300 km lang tur i Danmark hvor de etter de første oppbremsingene påstod at Tuborg også lager "bukkøl" som sjåføren skjenket til nikkedukker med whiplash.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

alagerqv

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #39 på: søndag 03. november 2019, klokken 21:50 »
Har passert over 100k (Tesla siden 2015), kjører en god del på AP. Har aldri noensinne vært i nærheten av det du påstår skjer "hele" tiden. Har du Tesla selv?

Ja, har Tesla selv. Prøver å bli kvitt den.

Tiger123

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #40 på: søndag 03. november 2019, klokken 23:44 »
Da er jeg ikke sikker på om du har opplevd en skikkelig en  ;D Maks regen er egentlig "smooth" i forhold. Mulig dette igjen har noe med forskjell på biler og AP å gjøre.

Ble også nektet av passasjerer å bruke AP på en 1300 km lang tur i Danmark hvor de etter de første oppbremsingene påstod at Tuborg også lager "bukkøl" som sjåføren skjenket til nikkedukker med whiplash.

Fantombremsingene er fikset, se SW forumet, for en uke eller to siden.

jkirkebo

• Gold Member
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
« Svar #41 på: mandag 04. november 2019, klokken 00:53 »
Fantombremsingene er fikset, se SW forumet, for en uke eller to siden.

Alle? Også de der bilen bremser for bil i avkjøringsfelt på venstre side for eksempel? Det har skjedd meg flere ganger på Mosseveien sydover. Står bil i avkjørselsfeltet og venter på grønt lys, når min bil kommer opp på høyre side av den så bremser den. Andre tilfeller av bremse er når jeg ligger i høyre felt og venstre felt plutselig sakker ned, da bremser bilen min også selv om det absolutt ikke behøves.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hodetelefoner

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #42 på: mandag 04. november 2019, klokken 01:31 »
Fikset er feil å si, men skjer mye Dkjeldøøøøø

Tiger123

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #43 på: mandag 04. november 2019, klokken 03:32 »
Fikset er feil å si, men skjer mye Dkjeldøøøøø

Hehe, og der sovna han. Med autopiloten av.

Sjøhyene

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #44 på: mandag 04. november 2019, klokken 08:50 »
På min AP2 bil har det skjedd store forbedringer bare de siste 6mnd. Så at vi har tilnærmet selvkjørende biler ila 1-2 år tror jeg ikke er usannsynlig. Når full selvkjøring er der vil verdien av det skyte i været, og trolig vil Tesla da heller bruke bilene de lager i flåte-nettverket sitt heller enn å selge de, for å maksimere inntjeningen. Med mindre da noen kunder er villig til å betale godt nok til at det lønner seg å heller selge den. Da snakker vi nok flere hundre tusen ekstra pr bil.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)