Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla reklamasjon

Startet av snappy, fredag 01. november 2019, klokken 13:05

« forrige - neste »

snappy

Hei
Hadde min 2015 85D på 120k service hos Tesla Skøyen , med eneste tilleggsjobb å fikse høyre bakvindu som stort sett ikke går opp uten hjelp - stopper ca på midten og går ned igjen.
Dette ble diagnostisert til å være Window regulator som var kaputt , 5000 for bytte , sa ok til dette med beskjed om at jeg anså det til å være en reklamasjonssak.

Når jeg hentet bilen var ikke faktura klar fordi en eller annen sjef skulle se på den. ( det var nok bytte av steering rack som de hadde gjort )

Når faktura kom var det customer pay på vindus problemet , jeg reklamerte på mail og etter 3 timer , kom svaret at det var endret til Goodwill.

Så til det jeg ikke skjønner - tilbakemeldingen var at dette dekket de kun fordi saken var meldt inn før garantien var gått ut , og nå var bilen ute av garanti på kjørelengde og levetid ( ! ).  Jeg påberopte meg defekt og reklamasjon , ikke garanti .

Er det vanlig at Tesla som proff part roter så mye med begrepene?

Ikke har jeg meldt saken inn før 100 k heller  ( bilen er ikke 5 år )
Reklamasjons og garantibehandlingen deres virker helt bingo.

Men jeg er jo happy , spes med ny steering rack ,  bilen ganske mye bedre å kjøre - selv om jeg ikke har reagert på det før må innrømmes.

Det med at de sier den er utgått på levetid må en vel ta som et hint ...


2014 e-UP
2015 85D

Ellemelle

Men måtte du betale for steering racken da?

Klykken

SitatReklamasjons og garantibehandlingen deres virker helt bingo.
Dette kommer nok av lite (eller ingen) kursing på dette området. Noen sentralt i systemene til Tesla burde sørge for at kundebehandlerne er kurset på norsk kjøpslov, og generell kundebehandling. Ettersom begge disse områdene virker å være veldig bingo skal man tro tilbakemeldingene her og på face...

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tuxedo

#3
Sitat fra: snappy på fredag 01. november 2019, klokken 13:05
Så til det jeg ikke skjønner - tilbakemeldingen var at dette dekket de kun fordi saken var meldt inn før garantien var gått ut , og nå var bilen ute av garanti på kjørelengde og levetid ( ! ).  Jeg påberopte meg defekt og reklamasjon , ikke garanti .

Er det vanlig at Tesla som proff part roter så mye med begrepene?
Dette var vel den enkleste måten for dem å få det igjennom i sine interne systemer (de må begrunne at de ikke tar seg betalt).  Her bør du vel bare være happy, snappy, og ikke pirke på hvilken begrunnelse de har valgt.

ventle

Det er nok ikke uvanlig det du har opplevd. Jeg var inne for å fikse AC som ikke lenger fungerte etter at bilen kom fra service, de prøvde seg med å få meg til å betale fordi bilen var gått over 100k, men etter å ha kverulert et par runder på at reklamasjonsretten fortsatt var gyldig (bilen er under 5 år) gikk de med på å ta det på "goodwill".

Dette var forøvrig på Grorud.

arthur

Dette er nok, dessverre, ikke et problem som er begrenset til bilmerket Tesla, men gjelder generelt i samfunnet at folk ikke er opplært i regelverket/lover mht garanti og reklamasjon.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Sitat fra: arthur på fredag 01. november 2019, klokken 16:35
Dette er nok, dessverre, ikke et problem som er begrenset til bilmerket Tesla, men gjelder generelt i samfunnet at folk ikke er opplært i regelverket/lover mht garanti og reklamasjon.

Jepp, definitivt! Man kommer langt med å lese seg opp litt i forkant av at man tar kontakt, og leser mer i detalj etterhvert som man evt. møter motstand. Loven er ganske klar i de fleste tilfeller, og når man referer til den har de lite å stille opp med.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snappy

Jeg er jo happy med resultatet , men min mor på 73 hadde betalt de 5k  - med tesla tror jeg det er veldig opptil hvor "på" kunden er i forhold til reklamasjon og garanti , og det er uproft.
2014 e-UP
2015 85D

Hyperstress

Som mange andre firmaer så prøver de seg med garanti-er-utløpt trikset noen runder før de eventuelt aksepterer reklamasjon. Det sparer de sikkert for masse utgifter (på kort sikt), da mange ikke er opplyst, eller orker ta kampen.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Arath

Jeg er i samme prosess nå. Har kjørt ca 130k og snart 5 år.
Har hatt bil inne for lite gass i AC 3 ganger i løpet av 7 måneder.
De to siste har de funnet lekkasje og måtte bytte deler(rør/slange)
Kun en av gangene har jeg fått feilmelding. Resten har vært at jeg merker systemet ikke kjøler.

De to første har de dekket på reklamasjon, men foreløpig har de varslet at siste rep på 18k ikke vil bli dekket.

Argumentet er at bilen er kjørt over 100k og at de definerer normal bruk som 100 k over 5 år. Ref servicemanager hos Tesla. Har noen andre noen definisjon på normal bruk av bil i slike tvistesaker?

Kommer ikke til å gi meg, mener jeg har en god sak, med tanke på at servicer er fulgt og at det er dekket to ganger tidligere.(etter 100k)

Hvis man ikke følger med på dette kan det fort bli dyrt.

Forøvrig dekker de ikke leiebil hvis bilen er utenfor garanti lenger.

Muffinman

#10
Hvis de har akseptert reklamasjon i utgangspunktet men ikke utbedret feilen (slik at den kommer tilbake) er det jo snakk om mislykkede reparasjonforsøk etter fkjl§ 30, andre ledd. Da har de i utgangspunktet fått reparasjonsforsøkene de har krav på. At de vil ha betalt for å gjøre et tredje forsøk er oppsiktsvekkende.

Husk at for at det skal telle som reparasjonsforsøk for samme feil er det samme feil slik den fremstår for kunden, ikke hva som ligger bak rent teknisk. Det vil si at når klimaanlegget ikke kjøler tre ganger med ulike årsaker (lekkasje et sted, lekkasje et annet sted, lekkasje et tredje sted) er det i denne sammenhengen å regne som samme feil, og din opprinnelige reklamasjon gjelder (ikke nye reklamasjoner hver gang) - og mislykkede reparasjonsforsøk deretter.

Om de burde akseptert å ta dette på reklamasjon i utgangspunktet er en diskusjon jeg ikke skal begi meg ut på, men nå har de jo gjort det og da får de akseptere hva som følger av det.

Arath

Mener du at lekkasje pga defekt i AC rør og ledninger er å anses som slitedeler? Vi snakker ikke om normal forbruk av ac gass over tid.
Evt at unormal bruk er alt over 100k km?

Muffinman

Se siste del av mitt forrige innlegg ;)

Ellemelle

Sitat fra: Arath på lørdag 02. november 2019, klokken 09:34
Argumentet er at bilen er kjørt over 100k og at de definerer normal bruk som 100 k over 5 år. Ref servicemanager hos Tesla.
Det servicemanager i praksis sier da er at en Tesla er ment å vare i 100 000 km. Etter det så må man forvente at hvilken som helst del av bilen slutter å fungere. Her snakker vi ikke om slitedeler, men om hvilken som helst del av bilen.
I så fall er dette en bil som er livsfarlig å kjøre etter passerte 100 000 km.

Tuxedo

I praksis vil alle deler før eller siden bli slitedeler (termodynamikkens andre lov).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA