Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring/utfordringer Nissan Leaf på utfordrende uvinterføre

Startet av elall, fredag 01. november 2019, klokken 12:03

« forrige - neste »

elall

Hei,
testet ut min Nissan Leaf på snødekt vei (5 cm gjennombruddsskare) med løst isdekke/grus under. Når veiene ble brattere enn 5 grader stigning klarte den ikke å ta seg fram mer. Jeg fikk snudd bilen og rygget videre, då kjørte bilen forholdsvis lett videre oppover.
- Jeg glemte å prøve uten anitispinn. Hvordan slår jeg den av? Vil det han noen effekt?
- Og hvilke kjetting anbefales til bilen? Vil jeg oppleve at det tar seg fram omtrent som en firhjulstrekker med kjetting?
Jeg kjører endel på fjellveier.. og trenger en bil som tar seg bra fram på vinterføre.. (muligens har jeg valgt litt feil bil :) )

Takk for svar.

cra

Er veldig fornøyd med vår '12 Leaf på vinterføre, og har sjelden eller aldri hatt problemer med å komme oss frem. Har ikke kjettinger, så der kan jeg ikke hjelpe, men tenker at valg av dekk vil ha mer å si enn valg av bil (på generelt grunnlag). Å slå av antispinn er vel bare ment for å komme seg ut av ei knipe, ikke for å komme seg opp lengre bakker, men det kan selvsagt prøves. Da kjører du mer etter "traktor-pulling prinsippet", og styringa vil nok ikke være helt super siden du har lite grep. Men på siste kneika kan det nok fungere å spinne seg opp.

Du sier du snudde bilen og kom lettere fram da; det er jo klassisk for biler med framhjulstrekk. Mer vekt på drivhjula gir bedre grep og framkommelighet. Greit i oppkjørselen eller siste stykket opp til hytta, men ikke særlig praktisk på lengre strekninger.

Noen vil sikkert gi deg tips om kjettinger (prøv evt. søk; trur det har vært diskutert tidligere), så du finner nok en løsning som fungerer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elall

Kjørte med ECO og antispinn slått av i dag, og kjørte forholdsvis greit på snødekt vei (10-15cm snø/skare) og 5-10 grader stigning. Trengte dermed ikke snu bilen/rygge. Synest Leafen fungerer greit på vinterføre, men vurderer likevel å ha med meg kjetting liggende i bilen. (PS: har gode/nye piggdekk)

Trekkoppbil

#3
Det kan være like greit å slå av antispinn til stadighet når man skal opp bakker, så man lærer å holde refleksene sine vedlike.

Jeg har inntrykk av at Leaf har mye vekt foran, og den slår andre biler på vektfordeling.
Hakka R2 eller R3, og gjerne litt smale dekk, føler jeg meg tryggest med i snøen.  Ulempa med Leaf er dårlig sikt når man rygger i større hastigheter, men det er fortsatt rygging som gjelder oppover bakkene.
Hvis man mot formodning kjører med fronten oppover, så bør man kaste bilen i Reverse straks denn begynner å skli bakover, ellers er det vanskelig å kontrollere bilen.

jokr

I min 2018 modell mangler den knappen og du må inn i menyen for å slå av antispinn. Ble litt skuffet over vinteregenskapene i år. Ingen problemer i fjor, men av en aller annen grunn er det dårligere i år. Sikkert pga 1 år gamle vinterdekk. Ulempen med å slå av antispinn er at du da lett mister grepet på disse :(
Vurderer å bytte til piggdekk, vil i så fall være første bil med piggdekk siden tidlig 90 tall :(
2018 Nissan Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA