Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svært mye dugg på vinduene i en formodentlig tørr bil?

Startet av Sjalabais, torsdag 31. oktober 2019, klokken 21:00

« forrige - neste »

Sjalabais

Det kommer snart - holder også på å pusse opp huset, så jeg er usikker på om jeg rekker det denne uken, kanskje neste. Særlig ift rekkevidde blir det spennende - nå kjører vi 25 kilometer og mister 70 km i range (dette er fire små turer som samboeren har kjørt daglig noen dager på rad).
2012 Leaf Tekna

TorC

Sitat fra: thomas1973 på mandag 18. november 2019, klokken 14:34
Sjalabais,
Oppdater oss gjerne på hvordan det fungerer med denne "vidunderknappen" når du har fått den i drift. Sliter også med mye dugg uten at jeg har opplevd i nærheten av det samme på andre biler.

Her må jeg kommentere at dette ikke er en "vindunderknapp". Det er magisk knapp fyllt med enhjørninger som løper rundt og skaper energi.  :laugh:

Det den gjør er veldig enkelt, men det gjør at man kan styre strømforbruket bedre. Man kan slå av strømmen helt hvis man heller vil fryse enn å måtte lade. Selv foretrekker jeg ta på meg en jakke enn å måtte hurtiglade. Det er altså ingen "vidunderknapp", den gjør nøyaktig det samme som knappen Nissan selv leverer biler med nå etter 2013.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

runedk

#17
Det er i sanhed en magisk knap. :) Og jeg vil tilføje et must-have for alle 2011-12 Leaf ejere.

læste opslaget her på siden hvor jeg følger lidt med, og bestilte knappen straks.

Jeg har haft glæden af denne i et par dage og vil lige give et mini review selvom jeg kun har brugt denne i en kort periode.

Knappen virker som den skal og er utrolig nem at montere.

Jeg skal bruge en smule varme for at fjerne duggen når bilen er kold og har fået mild frost(DK frost).

Når duggen er væk efter 3-5 min. med varme kan jeg aktivere knappen og skrue helt ned for blæserne og er derved er jeg helt dug fri hele turen!!
Før var dette ikke muligt og jeg havde STORE problemer med dug især i køligere vejr og det var helt galt med passagerer.

Angående strømbesparelse kan jeg se på mit Guess-O-Meter der helt sikkert er noget at hente i knappen, et par kilometer pr tur vil jeg tro. Jeg henter lidt data fra My Leaf hvis dette er muligt og uploader senere så man kan se forskellen efter montering.

Jeg glæder mig helt til sommer for at få "kølig luft" ind uden brug af AC, dette har førhen været klaret med nedrullet vinduer for at spare lidt strøm.

Tak for denne vindunderknap og jeg håber i kan forstå mit dansk.

Sjalabais

Lett forståelig og kjekt med en tilbakemelding.  :+1: Vi noterer ned forventet  range opp mot faktisk kjørte kilometer. Det er vel slik vi eventuelt vil merke en forskjell.
2012 Leaf Tekna

tomatchili

Något som jag kan konstatera är att gummimattorna i är designade så vatten väldigt lätt rinner ner under dem. Kan tänka mig att det ger en hel del dugg när det börjar bli varmt i kupé

andersbj

Sitat fra: Powerflux på torsdag 31. oktober 2019, klokken 22:00
Kittet til TorC her på forumet som man kobler inn på HVAC systemet der man lurer systemet til å kjøre f.eks AC uten innslag av varme og/eller begrenser strømtrekket til varmelementet er uvurderlig :+1:

For en som er helt nybegynner på dette:

Hva er forskjellen på ren viftefunksjon (med AC og varme avslått) og "AC uten innslag av varme"?

Og hva er -egentlig- forskjellen på varmefunksjonen og AC? Jeg føler at det ofte blir for kaldt med kun AC, og for varmt med kun varme.

Når folk sier at man skal "lufte ut" før man parkerer - betyr det å slå på vifta uten resirkulering og uten AC, slik at det kommer frisk luft inn? Eller betyr det å åpne vinduet? :-D

Sjalabais

AC, air conditioning, er kjøling/varming av luft. I systemet er det et klimagass og en kompressor, bl.a. Kompressoren bruker en del strøm. Fordelen med AC på er at systemet tørker luften som kommer inn. Det blir en del kondens, som du kan se under bilen i form av små vanndammer en varm sommerdag.

Teorien her er at det å slå av ACen noen minutter før du parkerer gjør at kondensen forsvinner ut av systemet. Da parkerer du en tørr bil og unngår bakterie- og muggdannelse. AC system i bil kan være helt grusomt ekle, slik som ventilasjonsanlegg i hus.

Det å lufte ut bilen ved parkering følger samme logikk. Er det kaldt ute, vil den varme luften i bilen holde på mer fukt enn den tørre luften uten. Ved avkjøling får du da kondens i bilen. Skifter du ut den varme luften med kald friskluft, unngår du det.

Jeg monterte settet julaften, men vi har knapt kjørt bilen siden. Energiforbruket i displayet viser nil på andre konsumenter, men rangen har vært litt vanskelig å tolke ennå. Kona kjørt 5 mil t/r i et jafs i dag og endte med å tape vel 80 km range...det er bedre enn før, men bare ett datapunkt av 3-4 så langt.
2012 Leaf Tekna

andersbj

Sitat fra: Sjalabais på mandag 30. desember 2019, klokken 14:27
AC, air conditioning, er kjøling/varming av luft. I systemet er det et klimagass og en kompressor, bl.a. Kompressoren bruker en del strøm. Fordelen med AC på er at systemet tørker luften som kommer inn. Det blir en del kondens, som du kan se under bilen i form av små vanndammer en varm sommerdag.

Teorien her er at det å slå av ACen noen minutter før du parkerer gjør at kondensen forsvinner ut av systemet. Da parkerer du en tørr bil og unngår bakterie- og muggdannelse. AC system i bil kan være helt grusomt ekle, slik som ventilasjonsanlegg i hus.

Det å lufte ut bilen ved parkering følger samme logikk. Er det kaldt ute, vil den varme luften i bilen holde på mer fukt enn den tørre luften uten. Ved avkjøling får du da kondens i bilen. Skifter du ut den varme luften med kald friskluft, unngår du det.

Jeg monterte settet julaften, men vi har knapt kjørt bilen siden. Energiforbruket i displayet viser nil på andre konsumenter, men rangen har vært litt vanskelig å tolke ennå. Kona kjørt 5 mil t/r i et jafs i dag og endte med å tape vel 80 km range...det er bedre enn før, men bare ett datapunkt av 3-4 så langt.

Jeg skjønner. Min opplevelse så langt er at det er vanskelig å få det varmt ved bruk av AC, mens det gjerne blir -for- varmt ved bruk av heater. Mulig det er bedre om man mer konsekvent bruker begge samtidig. Per nå har jeg endt med å switche mellom å slå alt helt av (unntatt ratt- og setevarme) og å slå på heater.

Jeg har 30 kwh fra 2017, da, så har vel begrenset behov for dette kittet?

Jossemosse

Det er vel ikke bare begrenset behov, men helt unødvendig. Kittet gjør det samme som "heat" - knappen du allerede har :)
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA