Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svært mye dugg på vinduene i en formodentlig tørr bil?

Startet av Sjalabais, torsdag 31. oktober 2019, klokken 21:00

« forrige - neste »

Sjalabais

Vi nærmer oss den første vinteren med Leafen vår (2012 modell). Vi var forberedt på dårligere rekkevidde, redusert regen, kald bil om morgenen. Men én ting er et reelt problem: Rutene, og særlig frontruta, dugger til med kondens.

Det kan avhjelpes med defrostfunksjonen, men a) det tar av og til en del tid og, b) bruker 4,5 kW. Det virkelig pussige er at bilen bør være knusktørr. I går satt jeg en 2kW vifte i bilen i to timer. I morges var bilen duggete igjen.

Det er jo helt utrolig...har ikke opplevd maken med andre biler. Kupéfilteret er skiftet i sommer, og det hjelper å åpne vinduet. Men jeg finner altså ingen lekkasjer heller og alt er lagt til rette for en tørr bil. Er det en kjent problemstilling?
2012 Leaf Tekna

Powerflux

En svært kjent problemstilling dette :-1:
Kittet til TorC her på forumet som man kobler inn på HVAC systemet der man lurer systemet til å kjøre f.eks AC uten innslag av varme og/eller begrenser strømtrekket til varmelementet er uvurderlig :+1:

Et annet triks er å slå av AC noen minutter før man parkerer, dette for å få ut fuktighet som samler seg i AC systemet.

Leafen har et helt eksepsjonelt elendig varme/HVAC system ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Sjalabais

Slå av AC før stopp for å slippe ut kondensen er faktisk noe vi gjør. :) Systemet til TorC er jeg svært interessert i og jeg har sett på det før. Men jeg ble ikke riktig klok på det og er dårlig til å mekke selv. Ofte blir bilen/sykkelen/huset verre enn før...

Jeg hadde en Nissan Primera for mange år siden og tenkte at Nissan skal jeg aldri mer ha. Leafen er et eksperiment, men det er allerede så mye steindumt med denne bilen...jeg fatter det ikke. Kupéfilteret (utilgjengelig, for lite åpning, dårlig deksel), bakre bremsekalipre (glidebolten går rett på bremseslange på samme del), karosseriedetaljer av samme kvalitet som en colaboks, og nå et HVAC-system som motarbeider seg selv. Klovnete! :(
2012 Leaf Tekna

TorC

Du er nok ikke alene om å ha "våte" vinduer i disse dager, og du skal ikke helt fastslå at det er LEAFens feil.

Vi er nå i en periode hvor man på dagtid kan få ganske høye temperaturer som metter luften med fukt. Så om natten synker temperaturen mye.  Da må den fukten ende opp et sted.

Varme i seg selv hjelper egentlig veldig lite for å drive ut fukt. Du må ha luftsirkulasjon i tillegg.

Et gammelt hillbillytriks er å fylle gamle sokker med kattesand og legge rundt i bilen.

Kittet mitt vil ikke fjerne duggen med mindre man har svært god tid, men den vil hindre at det dugger på nytt mens man kjører.

Det ligger flere videoer om hvordan det monteres på youtube.

Hvis du holder til i Vestfold eller Oslo så kan jeg hjelpe deg med montering.

Det er en temmelig enkel og rask prosess. Det "vanskelige" er å lage et hull til bryteren, men hvis man vet forskjellen på foran og bak på en drill så klarer man å bore et slikt hull.


2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

#4
Jeg er vant til at AC tørker ruta på noen sekunder, men det kan være væravhengig.

Dersom du bruker 4,5kw på klima, så tyder det på at varmelementet går for fullt. Og det kan skyldes at temperaturen er stillt inn for høyt.
Erfaringen min er at det er mye lettere å tørke, hvis man setter ned temperaturen. Jeg går ut i fra at AC jobber mye mer effektivt, når varmeapparatet slipper å jobbe så mye.

Å tørke ruta med varmeapparatet kan være lite effektivt.
Å tørke ruta med AC, er svært effektivt.

Man må bare prøve seg fram med ulike temperaturinnstillinger, for å se hva som passer under ulike forhold.

TorC

Når man trykker inn knappen for luft opp mot frontruten alene så vil varmeapparatet gå for fullt (med mindre man har kittet mitt montert og den er PÅ).

Jeg er dessuten ikke enig med deg i at tørking med varm luft er mer effektivt enn å tørke med kald luft som har blitt kjørt gjennom AC.

Varm tørr luft tørker mye bedre enn kald tørr luft.

Energieffektivsmessig har du rett siden den varme luften er varmet opp uten varmepumpe, men ellers er det feil.

Et annet moment her er imidlertid at det ser ut til at varmeapparatet har flere desginfeil som gjør at det ved normal bruk kan få redusert levetid. Eksempelvis at hvis en enkelt av varmekretsene går får et brudd så vil bilen nekte å bruke de resterende. Jeg er i prosess med å lage en youtube sak om det, men etter youtubes reklame-armageddon ifjor er ikke motivasjonen der lenger der for meg. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sjalabais

Jeg har hatt ganske mange forskjellige  biler, veteraner inklusive, og dette er i særklasse spesielt. Vi har en 2001 Camry i tillegg og den viser ikke noe tegn til dugg under de eksakt samme forholdene. På denne er til og med AC kompressoren gåen, den sluttet å virke for 3 år siden.

Jeg bor dessverre utenfor Bergen, men takker for et hyggelig tilbud. :) Har du en favorittvideo til "how to" på YouTube? Jeg er interessert.
2012 Leaf Tekna

TorC

Jeg skal være forsiktig med å reklamere for egne produkter her på forumet så jeg henviser heller til min venn Niall i NZ som selger disse på vegne av meg:


https://www.youtube.com/watch?v=wSOmV4au8vs

https://www.youtube.com/watch?v=he2Itp8XQYU

Han har også massevis av andre videoer som er verdt å se på om bytte av batterier og er en veldig artig fyr. Han setter nok pris på en "like" og en ny abonnent!
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sjalabais

Dette var veldig overkommelig, takk for å hjelpe meg med teskjeen. :) Setter stor pris på det!
2012 Leaf Tekna

TorC

Så bra!  ;)

Niall er mye flinkere til å forklare slik enn det jeg er på video. Og det er faktisk ganske enkelt å montere, men ikke alltid så lett å forklare.

Ta kontakt hvis du trenger hjelp. Du skal finne både min e-postadresse og telefonnummer på webshoppen min.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

#10
Når det gjelder fjerning av dugg, så er det ikke snakk om å bruke oppvarming eller kjøling, men å la begge deler virke i sammen. Og på Leafen er det enkelt å bare trykke på en knapp for å tørke rutene, så startes både varme og AC. Vanligvis opplever jeg at dugg fosvinner på noen sekunder etter at AC er slått på, men det er ikke alltid sånn. Og jeg har opplevd at duggen forsvinner fortrere hvis jeg velger låg temperatur, enn om jeg ønsker høyere temp.

Når AC står på, vil den kondensere fuktigheten som dreneres ut av kupeen og renner ned på bakken.

Du kan tenke på en tørketrommel: Den varme lufta får fuktighten til å sirkulere inne i trommelen, mens kondenseringa leder fuktigheta ut av trommelen. Du trenger begge deler for å tørke.

Når du setter på varme i bilen, så er det en tidkrevende prosess: Du starter ett varemelemt på 4,5kw som sitter lengst framme under pansere, og som varmer opp vann som sirkulerer i uisolerte slanger til varmeapparatet, hvor det varmes opp luft til kupeen. Når du får varm luft i kupeen, så trur jeg fuktigheten fortsatt vil være kondensert på de kalde ruterene, inntill den varme lufta har varma opp rutene og de tørker.
Den oppvarmede lufta vil trekke til seg fuktighet.  Har du passasjerer og kanskje bikkje som avgir fuktighet, og du drar med deg snø og våte sko, og kanskje våte klær, så vil den varme lufta tørke opp og trekke fuktigheten til seg. Faren er at denne fuktigheten kan kondenseres på kalde ruter. Står AC på, vil fuktigheten kondenseres i AC-anlegget i stedet for på rutene. Jeg regner med at kjølelementet er mye kaldere enn rutene.

I enkelte værsituasjoner synes jeg det er viktig å gjennomlufte før man går fra en varm bil ute, så den er tørr når man kommer tilbake. Parkerer man inne, kan man ha vinduene litt åpne.

Kommentaren er skrevet fritt etter egen synsing.

cra

Jeg "synes" omtrent det samme som Trekkoppbil. Hvis jeg opplever at det har vært en del dugg betyr det at det er fuktig i bilen. Da sprengfyrer jeg i bilen (øke luftens evne til å holde på mest mulig fuktighet) på slutten av kjøreturen og lufter ut all varm fuktig luft når jeg stopper. Funker aller best når det er kald tørr luft ute. Kjører også med en tøypose med kattesand liggende under setet (et par enslige sokker uten hull er fine til dette) om vinteren; det hjelper også.

En kan naturligvis si at moderne biler burde klare slikt uten hjelp, men en del kjerringråd og selvhjelp er enkle grep som minsker den daglige frustrasjonen. Og så er det jo tilfredsstillende når man kan "fikse" noe selv. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

I vått og kjølig vær fungerer ikke auto-instillingen på klima. Da sender den varm luft ned mot gulvet og nesten ingenting på frontruta. Ha man da våte sko/våt matte fører dette til ekstra fordamping av vann som kondenserer ennå lettere mot den kalde frontruta.
I slikt vær lar jeg den stå på auto og gir så et klikk (mener jeg å huske) på mode slik at den går til "nedover og frontrute". Den vil fremdeles justere viftehastighet og temparatur, men sender alltid en del luft opp på frontruta. Har ikke noen problemer da annet en at det kan komme litt dugg med en gang den starter opp, men det forsvinner ganske raskt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sjalabais

Vi har bilen stort sett bare på 16 grader. Det er helt riktig at en kombinasjon av utlufting, bruk av AC og kraftig vifte er best. Til og med samboer lærte seg "luft ut før parkering"-trikset da jeg sendte henne ut på veien med en 40 år gammel Volvo, for snart ti år siden.

Likevel er det noe rart med kondenseringen i Leafen. Den andre bilen vår viser ikke tilsvarende tegn. I dag kjørte jeg 4 mil i et jafs og bilen brukte 5kW på 'climate' knallenge. Jeg har bestilt TorC sin vidunderbryter og er svært spent på effekten av den på rekkevidde. Så får vi se om det påvirker kondensproblemet på noe vis.
2012 Leaf Tekna

thomas1973

Sjalabais,
Oppdater oss gjerne på hvordan det fungerer med denne "vidunderknappen" når du har fått den i drift. Sliter også med mye dugg uten at jeg har opplevd i nærheten av det samme på andre biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA