Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukere av Plugsurfing - Les dette!

Startet av RayBomb, torsdag 31. oktober 2019, klokken 18:24

« forrige - neste »

Panduck

Plugsurfing bør ha en gjennomgang av faktureringsbiten sin. Jeg har ved flere anledninger fått beskjed om at de ikke kunne belaste kortet mitt, samtidig som det står "0" på current credit, og det er umulig for meg å se en oversikt over hva som er betalt og hva som ikke er betalt, ei heller hva jeg bør gjøre (plutselig har det fungert igjen, og dette er det kortet jeg bruker til alt mulig av nettbetalinger, hadde det vært noe galt med kortet, hadde jeg sett det relativt fort...), det er nær sagt umulig å få svar, men jeg måtte bytte til paypal som betalingsmåte (noe jeg ikke er helt glad for), for å slippe det maset (paypal-betaling har ikke gitt de samme problem, selv om det trekkes fra det samme kredittkortet :P)

Det virker direkte uproft, og skal de være en sentral aktør for betaling av lading i Europa, bør dette gjøres bedre! Man bør kunne forvente å få en oversikt over status på de forskjellige faktura, mer proff kundeservice, og .. det bør ikke gi en mengde problem å betale med et gyldig kredittkort...

Rollep

#16
Jeg har erfart samme mas om en lade-session på 28 kr fra en gang i mars. Svarte hver gang med at mitt kort ligger inne, bruk det. Til slutt gikk jeg lei og skrev at hvis ikke maset opphører fjerner jeg både kort, app og hiver ladebrikka i søppeldunken. En måned senere kom det en ny melding, men da sto det at jeg var skyldig 0 kroner  :D

Jeg har uansett ikke brukt Plugsurfing etter muligheten for AC lading til 2.50 kr/kWh hos Fortum forsvant.

Er svært skeptisk til alle disse fakturering-selskapene som liksom skal gjøre alt så mye enklere. Mulig det blir litt enklere hvis man bruker dem helt ukritisk. Men da risikerer man å måtte betale alt fra rimelig til ren ågerpris. Det må jo være noe alvorlig galt når man på samme ladestasjon må betale alt fra 0.30 Euro til bortimot 1 Euro per kWh alt etter hvilket selskap man bruker.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

pudderjagar

Er da mulig å bruke kredittkort hjå Pluggsurfing? Eg fekk beskjed hjåd ei at dei bare hadde fakturaløysing for oss utanfor Tyskland.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

RayBomb

Sitat fra: pudderjagar på søndag 01. desember 2019, klokken 12:17
Er da mulig å bruke kredittkort hjå Pluggsurfing? Eg fekk beskjed hjåd ei at dei bare hadde fakturaløysing for oss utanfor Tyskland.
Visa debet og PayPal fungerer fint.
PayPal tar det meste av kort som finnes, så du kan komme deg rundt ved å bruke PayPal.
Men så kommer da biten, bør man egentlig bruke PayPal mer?
https://youtu.be/YPXhzgC2ODs
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

pudderjagar

Da vil sei at kredittkrot kan ikkje brukast, men eit kort som gjev direkte tilgang til kontoen din (Debitkort) kan brukast.

Skulle da då skje ei feilbetaling så vil pengane være overført i da dei går ut av konto. Dette er nok heilt uaktuelt for meg. På eit kredittkort så vært pengane ståande hjå kortselskapet ei viss tid og du har 65 dagar påd eg til å klage på handelen. Kan du doumentera at dei har tatt for mykje betalt så må kortselskapet føra pengane tilbake til deg som kunde. Mykje tryggare.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Orbit

Jeg har kun kredittkort registrert i app'en, og det har fungert 100% for å starte lading. Men de trøblet det til nå nylig med dobbeltfakturering og feil moms som nevnt tidligere på tråden. Men det fungerer i alle fall med kredittkort for meg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RayBomb

Jeg fikk nå i dag, søndag, tilbakebetalt den nette sum av 4461,79kr
Rart jeg var irritert når de svarte at de ikke kunne se noen feil?
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Arha

Sitat fra: pudderjagar på søndag 01. desember 2019, klokken 12:17
Er da mulig å bruke kredittkort hjå Pluggsurfing? Eg fekk beskjed hjåd ei at dei bare hadde fakturaløysing for oss utanfor Tyskland.
Jeg har også kun kredittkort registrert i appen, så dette må være en misforståelse.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

stian_

Brukte Plugsurfing nå i helgen på vei over til Åre, syns det fungerte utmerket. Slapp det å registere meg hos Bee eller andre leverandører. Vet ikke om det kanskje er noe dyrere via Plugsurfing? Uansett så var opplevelsen veldig bra. Bruker også kredittkort i appen, men har ikke fått noen faktura enda (tror jeg).

Panduck

Sitat fra: stian_ på tirsdag 03. desember 2019, klokken 09:59
Brukte Plugsurfing nå i helgen på vei over til Åre, syns det fungerte utmerket. Slapp det å registere meg hos Bee eller andre leverandører. Vet ikke om det kanskje er noe dyrere via Plugsurfing? Uansett så var opplevelsen veldig bra. Bruker også kredittkort i appen, men har ikke fått noen faktura enda (tror jeg).

Annet enn fakturaproblem fungerer jo plugsurfing bra, det gjør det. Men "noe dyrere"? Det koster vel 13kr pr kwt om du betaler med plugsurfing, uansett om det er AC eller DC.  Med Bee sitt kort som ikke har noen avgifter, koster det 5kr for DC og 3kr for AC pr kWt. Greit at det kan bli litt prispåslag ved å ha et system som plugsurfing, men dette burde vært ulovlig.

goggo

Sitat fra: Panduck på tirsdag 03. desember 2019, klokken 10:29
Annet enn fakturaproblem fungerer jo plugsurfing bra, det gjør det. Men "noe dyrere"? Det koster vel 13kr pr kwt om du betaler med plugsurfing, uansett om det er AC eller DC.  Med Bee sitt kort som ikke har noen avgifter, koster det 5kr for DC og 3kr for AC pr kWt. Greit at det kan bli litt prispåslag ved å ha et system som plugsurfing, men dette burde vært ulovlig.

Ja Plugsurfing eies jo av Bee sin konkurrent Fortum. Så med disse prisene tjener altså Fortum mere på Bee sine ladestasjoner enn på sine egne. Dette er jo nesten like jævlige påslag som det var med mobilroaming i Europa før myndighetene kom på banen og regulerte roaming avgiftene. Merkelig at Bee tillater dette.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RayBomb

Da er det offisielt. Jeg har fått tilbakebetalt det jeg betalte for mye og mer til.
Fint at de til slutt ordnet opp.
Håper de i fremtiden kan gi brukere en mer oversiktelige oversikt over faktura. Nå er det ikke lett å se hvem som er betalt og hvem som ikke er betalt. Slitsomt som sluttbruker.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

RJK

Skaffet meg Plugsurfing, da det for min del er eneste mulige måten å betale for lading hos Ionity, men håper de snart støtter Hyundai-brikken nå som de er en del av nettverket.

Å betale fra Ionity-appen med bankid-på-mobil verifisering av visa-kortet tar så lang tid at det timer ut før ladingen starter, hver f...ings gang, så det ga jeg rimelig fort opp. Selv ikke å betale via Ionity-appen med registrert kort fungerer.

Har ihvertfall 2-3 ganger hjulpet andre elbilister som opplever det samme tullet med å la de vippse meg, og så starte ladingen med min egen Plugsurfing-brikke.

Har slik sett vært en god ambassadør for Plugsurfing, da de skulle hjem å bestille samme type brikke selv. Mine siste ladinger  fra 30 november (sverigetur som inkluderer å hjelpe en annen elbilist) og 1. desember, (besøke moren min), har jeg enda ikke blitt fakturert for, men ville foretrukket at det ble trukket direkte fra kortet.

Koster meg 88 kroner for Plugsurfing hos Ionity, og tar en rund sum på 90 kroner for dette (har glemt meg av og tatt 80 den første gangen/de første gangene) da det er lettere å forklare den runde summen med at det koster litt mere enn hva Ionity krever, fremfor å be om akkurat 88. Synes ikke det er noe ublu pris, for jeg blir ikke rik av det 2 kronene overbetaling.

Det hjelper på å vite at jeg kan bruke Plugsurfingbrikken dems ved lading i utlandet, inkludert hos Ionity i Danmark som jeg faktisk har testet ut, så vil nok beholde den selv om det skulle komme en løsning som både er bedre og billigere. Koster jo uansett ikke noe å ha, da utlegget for brikken trekkes fra ved den/de første lading(ene).

Plugsurfing-brikken er knyttet til samme visa-kortet som alle mine betalingsmetoder for lading er knyttet mot, inkludert både Clever-kort (aldri brukt) og GK, Fortum, BKK mm mot hyundai-brikke.

Nå er det ikke ofte jeg trenger å hurtiglade, selv om Ionity er billigere enn "hjemmelading" der jeg betaler 20 kroner timen for 7,4 kW effekt eller 10 kroner for 3,7 kW på delt lader i borettslaget.

Siden jeg passerer den ved Råholt på min vei til moren min og den ved Rygge på vei til Sverige, så hender det jeg legger inn et stopp hos dem fremfor å toppe opp hjemme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

pudderjagar

For å lade på Ionety så er da enklare å registrere seg hjå Circle K. Legge inn ei RFID brikke og bruke den å starte ladinga med.

Kan og brukast på E-On i Danmark og Virta sit nettverk hvis du er utenlands.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

RJK

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 10. desember 2019, klokken 19:14
For å lade på Ionety så er da enklare å registrere seg hjå Circle K. Legge inn ei RFID brikke og bruke den å starte ladinga med.

Kan og brukast på E-On i Danmark og Virta sit nettverk hvis du er utenlands.

CircleK bruker faktisk E-ON, slik at jeg nå har registrert både E-ON ladekort, Hyundai-brikken og Plugsurfing mot den kontoen, så får teste om jeg nå kan betale med den på Ionity.

Oppdaget det da jeg skulle registrere meg hos CK, og fikk til svar at jeg hadde konto allerede. Da jeg ba om passordresett, så fikk jeg melding nettopp fra E-ON.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA