Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmeladingsløsning til Golf GTE og Peugeot iON?

Startet av emh, torsdag 31. oktober 2019, klokken 11:24

« forrige - neste »

emh

Heisann!

Ny her på forumet, og ny med tanke med hjemmelading. Håper på gode forslag. Bakgrunn: Har kjøpt bolig der forrige eier har installert egen krets til sitt ladepunkt. Fra sikringsskapet og ut til eksisterende kontakt er alt a-ok (32A, riktig kabeltype etc.). Eksisterende ladeuttak er det jeg mener kalles et industristikk, en trefaset stikkontakt (blå CEE?). Han brukte den til å lade en Tesla.

Jeg har to ladbare biler som jeg frem til nå har ladet på kommunale plasser og har derfor kjøpt kabler med type 2-støpsel til begge bilene, pluss at jeg har de medfølgende kablene med chuko-støpsel. iON har type 1 eller Chademo i bilen, og GTE-en har type 2 i bilen.

Jeg har tenkt at jeg skal bytte ut eksisterende kontakt med en ladestasjon med type 2-kontakt. Eller kan jeg like gjerne kjøpe nye ladekabler som kan brukes i eksisterende kontakt? Eller noe helt annet? Pris spiller en rolle, men det viktigste er at alt er i orden og godkjent med tanke på brannfare. Ladefart er ikke veldig viktig.

Takker på forhånd for innspill!

Lars C. Krogenæs

Dette er det easee å svare på:

Bestill Easee ladestasjon og bytt ut industripluggen.

Ønsker du en enda en ladestasjon i fremtiden, kan disse seriekobles på samme kurs og lastballansere hverandre.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

fredag

Du kan erstatte industrikontakten med hva som helst av type2 ladeboks. Må installeres av elektriker, men bør være en rask jobb i dette tilfellet.

Siden du har en bil med type1 og en med type2, så bør du kjøpe en ladeboks uten integrert ladekabel.

Sjekk om det er installert jordfeilvern type B på kursen. Hvis det ikke er det, så må det også legges til, enten i sikringsboksen eller kjøpe en ladeboks med innebygget jordfeilvern type B (eller tilsvarende DC-vern).

En billig løsning kan være å kjøpe ladeboksen fra nettbutikk i England, hvis du får din elektriker til å montere dette for deg. Utstyret er CE-godkjent, og tillatt å montere i Norge også. (Prisen er eks-VAT prisen i nettbutikken + frakt + 25% norsk mva som betales ved mottak)

https://evonestop.co.uk/collections/home-charging-range/products/wallpod-ev-charging-unit-type-2-socket-16-32-amp3-6-7-2kw-ip65?variant=9669995921455

https://evonestop.co.uk/products/qubev-ev-charging-unit-type-2-socket-32-amp-7-2-kw-ip65
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Joey Pedersen

Jeg har nå ladet min Golf GTE bare i stikkontakten på 32 amp og en god skjøtekabel uten noe problem i det hele tatt. Har kjent på stømkontakt i hus, til bil osv og ingen varmgang.. Strømkontakten i hus ser enda like god ut.
Mvh
Joey Pedersen

Trekkoppbil

#4
Det første jeg ville gjøre, er å finne ut hvor det er praktisk med fysisk plassering av konakter og kabler for hver biloppstillingsplass.  Bør du ha kontakter spredte steder, eller samla?

Et annet spørsmål jeg ville stille, er om det virkelig er blå trefase-konakt, eller om det er enfase.  32A blå trefase er ikke så vanlig kontakt i husholdingen, og jeg kjenner heller ikke til løsninger for å lade biler på 3 faser 220V.

Jeg synes det er en stor fordel å ha industristikk i garasjen for å lade fra, så slipper man å tilkalle elektrikker om man skal bytte EVSE.

Nå husker jeg ikke helt åssen man regner, men dersom du skal lade 2 eller 3 enfasebiler på en blå 3-fasekurs,  så tipper jeg det blir ca 20 Ampere du kan lade hver bil med.

Du kan jo spørre jkirkebo eller Ladespesialisten om han vil lage en veggboks med 2 evse  på DIN-skinne, og passelige vern, og med en type 1 og en type 2-kabel med passelige lengder, og med en apparatledning med blå 3-fasestøpsel, så du kan lade 2 biler på hver sine faser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA