Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Usa 2012 modell, finnes det noen som bytter eller rehabiliterer batteripakke?

Startet av bheam, onsdag 30. oktober 2019, klokken 23:55

« forrige - neste »

bheam

Har veldig dårlig rekkevidde nå. Maks 8 mil på sommeren.

Har ikke prøvd leafspy osv, prøvde å søke om det er noen som bytter eller rehabiliterer batteripakker men finner ingen noe sted i landet? Virker som til og med Nissan ikke gjør bytte engang? Og ikke nødvendigvis fordi det er USA import.

Noen som vet om det finnes? Bor i Kristiansand, men kan sikkert hurtiglade meg til Oslo eller Stavanger med litt flaks og medvind på sommeren.

Edit: endra tittel da den ikke kom til poenget

offpist

Ja det er fullt mulig å bytte batteri, man trenger bare Nissan Consult programvare.

Eller, om du bytter innenfor et samme batteri med 2011 eller 2012 så kan man åpne batteriet og overføre BMS fra din gamle bil over i den nye batteri pakken. Flere har gjort dette selv.

Jeg veit ikke om kanskje elbilmek tar på seg oppdrag av denne typen nå men vil tro det.

Nå får man jo også en brukbar 2013 eller 2014 Tekna til rundt 80-90 000 kr.
Så om du selger den du har nå for kanskje 65 000 kr så er det en bedre deal. Hvertfall hvis den du har nå er en USA Modell. Euro-LEaf som kom i 2013 har bedre kjemi i batteri pakken, varmepumpe, sort interiør og skinnseter ++++ flere fordeler.

Vi gjorde det slik i år. Solgte var 2011 modell for 65 000 kr og kjøpte en Tekna Euro-Leaf for 82 000 kr.
En annen bonus er at den vil også akseptere 30 KWH batteriet som kom i 2016. Så vi har også et av de stående som skal inn snart.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

TorC

Bytte om 11/12 pakke bare ved å bytte om BMS er ingen vanskelig jobb. Problemet er å finne så gamle pakker som har god restkapasitet.  Det å bytte fra en som har 70% til en som har 75% SOH er neppe verdt all jobben.

Det er heller ikke vanskelig å bytte om moduler, men du må vite hva du gjør og ha stort fokus på sikkerhet. Dette er ikke noe man bør gjøre i fylla.

Det er ingenting i veien med å ta de beste modulene fra en pakke bytte ut de dårligste fra en annen pakke.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

Nissan USA kom med et batteribytteprogram i 2014, hvor prisen var 5500 usd + betaling for jobb i Nordamerika. Seinere kom Nissan Europa med nyhet om et bytteprogram her til 5000€, men det hette seg i begynnelsen at det ikke var tilbud til usa-Leafer. Jeg aner ikke hvor mye ekstra det vil komme på her i landet, og hva prisene ligger på her. https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=25882 Retrobatteriene kommer fra Tennessee, så det kan bli mye i frimerker, og Nissan Europa er svært gjerrrige på innbyttecellene sine.
Gamle biler blir ikke verdsatt så høyt, og jeg har inntrykk av at bruktbilprisene for biler med nye batterier er bare marginalt høyere enn bruktbilprisene for biler med dårlige batterier. Så jeg tipper det ikke er så mange som betaler for batteribytte

Før fantes det mulighet for å bytte batteri. Kunsten var å kjøpe en 8 barers bil innen kapasitetsgarantien, og få nytt batteri. Det måtte gjøres før bilen blei transportert ut fra USA. Jeg gjorde det flere ganger, og det var ganske kurrant. Nå er garantien løpt ut på de fleste 24kwt's 8-barers bilene, og det er hovedsakelig 30kwt's biler du finner med 8 barer innenfor garanti, og da er det vanskelig å vite om man får nytt batteri, eller bare en sw-oppgradering.

Kunsten er vel å få tak i et 40kwt's batteri og flytte cellene over i det gamle batteriet. Man får ikke full batterikapasitet så lenge man lader til 4.1V i stedet for til 4.2, men da burde batteriet vare lengre. Og man ser heller ikke hvor mye lading man har igjen på batteriet. Da det teller seg ned fra ca 22kwt til nesten null, mens man antakelig har noe mer. Det er en kar i Nederland som kan løse det med å oversette can-bus-meldinger med man in the middle attach.  Problemet er at det er for stor rift om brukte 40kwt's batterier.

bheam

Takk for alle tips. Det å bytte til en nyere modell er ingen dum idé.. Problemet er bare at kona har skrapa den opp så mye at jeg neppe får mer en 40.000 for den. Den har 10 av 12 streker. Sannsynligvis 9 snart, da den har vært på 10 lenge og kapasiteten fremdeles synker.

Får evt. kikke litt på om noen kræsjer en uten å ødelegge batteriet. Men det virker som mange timers arbeid å ta ut batteri, bytte celler og få det tilbake igjen, spesielt uten ordentlig utstyr. Vet ikke engang hva slags hev/senk tralle som tåler et tonn som jeg kan bruke for å få ned/opp batteriet hvis jeg klarer å løfte bilen opp i garasjen.
Men hvis det bare er noen få dårlige celler og resten er veldig bra så kan jeg jo være heldig å få tilbake mye kapasitet.

Sjalabais

Jeg tror heller ikke at en bil med maks 8 mil rekkevidde er verdt stort mer enn 50000kr. Men det er underlig at det ikke fins noen som driver med batterifornyelse profesjonelt. Bilen blir sikkert ikke verdt så mye mer, men mange kunne ha klart seg en ekstra 7-8 år på veien med en investering på 20-30000kr. Det er jo god verdi i dét?
2012 Leaf Tekna

TorC

Sitat fra: bheam på lørdag 02. november 2019, klokken 13:39
Takk for alle tips. Det å bytte til en nyere modell er ingen dum idé.. Problemet er bare at kona har skrapa den opp så mye at jeg neppe får mer en 40.000 for den. Den har 10 av 12 streker. Sannsynligvis 9 snart, da den har vært på 10 lenge og kapasiteten fremdeles synker.

Får evt. kikke litt på om noen kræsjer en uten å ødelegge batteriet. Men det virker som mange timers arbeid å ta ut batteri, bytte celler og få det tilbake igjen, spesielt uten ordentlig utstyr. Vet ikke engang hva slags hev/senk tralle som tåler et tonn som jeg kan bruke for å få ned/opp batteriet hvis jeg klarer å løfte bilen opp i garasjen.
Men hvis det bare er noen få dårlige celler og resten er veldig bra så kan jeg jo være heldig å få tilbake mye kapasitet.

Hvis du har 10 prikker så stemmer det ikke overens med at du har bare 8 mil rekkevidde.

Det å bytte pakke er ikke så mange timers jobb. Jeg har gjort det selv.

Det er snakk om 2-3 timers jobb med normalt hobbyverktøy hvis man har planlagt litt.

Du trenger ikke hev/senk tralle. Du trenger bare en vanlig tralle. Det er BILEN du hever og senker. Selv laget jeg en tralle med hjul fra biltema for et par hundrelapper.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trekkoppbil

PowerElectronicsBlog har mange videoer om oppgraderiger som å bytte batteri eller montere bagasjeromsbatteri: https://www.youtube.com/channel/UC6s6hzKdt0KnxyECKV0TiCw

Sjalabais

2012 Leaf Tekna

signal

Hei.
Jeg har USA bil importert til Norge i 2014 og til Estland i 2018. Hadde 10 streker med SOH 75%.
Det ga meg 110 km i bykjøring på sommeren og ca 90 km på 3-10 grader. På grunn av dette skiftet jeg batteri.
Dalas EV Repair i Vaasa i Finland gjorde det for meg. Et 30 KWh fra 2017 med 10000 km.
SOH er 98,56%
I dag hentet jeg bilen i Finland. Den var oppladet 100% to dager siden. Jeg kjørte i Finland og hjem i Tallinn fra fergen totalt 59,7 km og hadde da rest km på dashboardet 167 km.
Dalas EV Repair har også utviklet selv en CAN Bridge som kommuniserer med batteriet og med bilen.
Dette gir mulighet for å velge å lade maks i 5 steg fra 50 til 99%
Den gir mulighet til å ta frem flere Ampere timer som Nissan har lurt bort.
Den gir mulighet for å koble ut regenerering. Det gir bedre km på flatt kjøring og langkjøring.
Jeg er fryktelig glad for dette som kostet for meg totalt med transport av bil på lastebil i Finland, ferge billetter og batteriskift kr 50000. Bilen min er 100% fin, 45000 km og nytt hjerte.
Jeg skal bruke denne i mange år. Jeg er en god sjåfør og trenger ikke de nyeste tingene.
Dette anbefales for de som har en god bil og vil gjerne forbedre batteriet.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA