Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Matrix hovedlys og mørkekjøring med e-tron

Startet av daktari, onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:32

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Tellus på torsdag 07. november 2019, klokken 20:29
Mener bestemt at min I-Pace slår av matrix/fjernlys så snart jeg kjører inn i områder med gatelys. Deretter blir de automatisk slått på igjen når jeg kjører ut av et slikt område.

Det stemmer, bilen merker det er gatelys og mye annet lys og slår det av, men kommer du til et område med lite lys og flere svarte stolper gå det på.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektro

Sitat fra: kjbu på torsdag 07. november 2019, klokken 20:12
Sitat fra: MightyCalves på fredag 01. november 2019, klokken 09:08
Noen som har testet bilen i mørket uten Matrix pakka og kan fortelle om grøfte- og/eller kurvelysene  aktiveres når man svinger?

Valgte bort matrix da det var for dyrt i forhold til bruken vår. Tror jeg bruker fjernlys-knappen 1-2 uker i året. Det aller meste er jo opplyst for tiden.

Ser den. Dette er jo en av de funksjonene som det har vært snakk om at det skal være mulig å leie.. har alle biler samme fysiske frontlykter mon tro?

Her ser vi så vidt denne funksjonaliteten, men da for parkeringsassistenten. https://youtu.be/nONn_c0CUWo?t=63
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

opheim

Sitat fra: elektro på mandag 11. november 2019, klokken 11:08Ser den. Dette er jo en av de funksjonene som det har vært snakk om at det skal være mulig å leie.. har alle biler samme fysiske frontlykter mon tro?

Ja - alle e-tron har samme fysiske frontlykt. Så er det software som avgjør om matrixfunksjonaliteten er aktivert eller ikke. Dette blir også tilgjengelig i FoD (Functions on Demand) butikken som ser ut til å kanskje være i ferd med å bli rullet ut i disse dager. Ser de første nå har rapportert at den er blitt synlig i MMI. Der har de tilsynelatende "splittet opp" funksjonene som fulgte med Matrix ved kjøp sammen med bilen, slik at man individuelt kan velge dynamiske blinklys (det at de "ruller" i retningen i stedet for å bare blinke), adaptivt lys (matrix) og dynamiske lyseffekter (formodentlig denne animerte oppstarts- og avslutningssekvensen når du slår bilen på/av). Ikke kommet info om priser og leie/kjøp-muligheter ennå.

Tar et lite forbehold - jeg har ikke fått dette i min egen ennå, så dette er basert på litt spekulasjon + noen bilder av det som er kommet.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

elektro

Sitat fra: opheim på onsdag 13. november 2019, klokken 09:10
Sitat fra: elektro på mandag 11. november 2019, klokken 11:08Ser den. Dette er jo en av de funksjonene som det har vært snakk om at det skal være mulig å leie.. har alle biler samme fysiske frontlykter mon tro?

Ja - alle e-tron har samme fysiske frontlykt. Så er det software som avgjør om matrixfunksjonaliteten er aktivert eller ikke. Dette blir også tilgjengelig i FoD (Functions on Demand) butikken som ser ut til å kanskje være i ferd med å bli rullet ut i disse dager. Ser de første nå har rapportert at den er blitt synlig i MMI. Der har de tilsynelatende "splittet opp" funksjonene som fulgte med Matrix ved kjøp sammen med bilen, slik at man individuelt kan velge dynamiske blinklys (det at de "ruller" i retningen i stedet for å bare blinke), adaptivt lys (matrix) og dynamiske lyseffekter (formodentlig denne animerte oppstarts- og avslutningssekvensen når du slår bilen på/av). Ikke kommet info om priser og leie/kjøp-muligheter ennå.

Tar et lite forbehold - jeg har ikke fått dette i min egen ennå, så dette er basert på litt spekulasjon + noen bilder av det som er kommet.

Spennende. Og godt å se at det er en utvikling på softwarefronten.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tid

Noen som har fått opp priser på å aktivere Matrix lys via software nå?
Venter i spenning på en 50AS men huket ikke av på oppgraderte lys (men mye annet  :) ).
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

janbanan

Etter å ha kjørt litt på veier uten belysning, så ser jeg at fjernlysassistenten setter på fjernlys ved 50km/t. Dette er en fin forbedring fra A4 2013, der jeg måtte passere 60km/t for at fjernlys kulle aktiveres.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

kom_så_og_gikk

Etter å ha kjørt endel i vinter syns jeg matrixlysene funker bra. Deilig å slippe å tenke på nedblending. Men jeg syns også lysene er litt trege i noen situasjoner på å levere fullt lys. Er nok en sikkerhetssak i algoritmen, men i noen situasjoner blir det litt tregt. Har den innstilt på «tidlig», men det kan ta sin tid en sjelden gang. Lett å overstyre, men likevel. I skumring eller lysning er det av og til kun nærlys, mens jeg vanligvis ville kjørt fullt lys på gamlebilen. Elgens øyne blir nok lettere å se med full pupp på lysene.

Er det noen som har lekt med tanken på ekstralys på e-tron med matrix?
Har spekulert litt. Fikk tips om en svensk svitsj som skulle funke, men på produsentens FAQ ble det i siste setning nevnt at den ikke fungerer på biler med matrix..

Så om jeg skal ha mer lys, for jeg kjører i elg-land ukentlig, må jeg akseptere full manuell styring. En annen ting, hvor i all verden skal jeg plassere en ledbar eller to? Blir fort i veien for kamera eller sensorer i fronten?

Er det noen som har grublet på det samme? Lyset som det er er ganske bra, men man vil ofte ha mer, særlig om man er vant til tre xenonbøtter.

elektro

Jeg synes Matrix fungerer veldig bra, men der det er gatelys eller i skumring/grålysning må man aktivere fjernlyset manuelt. Møter man biler kan man raskt vippe den over i Auto. Opplever ikke at den er så treg at man må gjøre dette når det er skikkelig mørkt, men man gjør det jo raskere manuelt.. På den annen side, blir automatikken for aggressiv, blir den ubrukelig. Hittil tror jeg ingen har blinket på meg ila. 23.000 km. Heller ikke trailere på motorvei, kjører bare med full automatikk.

Fjernlyset har en «boost» funksjon fra 120 km/t ifølge manualen. Denne kunne det vært interessant å få til å slå inn tidligere, kanskje?

Kan ikke svare på spm. ditt ang. LED bars, men har tenkt tanken. Rett og slett fordi det er så digg med bra lys, at jeg vil ha mer! :D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivindbs

At en bil til 800 000 ikke har fjernlysassistent som standard, er årets beste vits. Er dette noe som kan ettermonteres/bestilles? Har skjønt at det er en av funksjonene som kommer på FOD, så det er vel rimelig å anta at funksjonen ligger i bilen.

mahuns

#24
Sitat fra: kom_så_og_gikk på tirsdag 04. februar 2020, klokken 20:38
Etter å ha kjørt endel i vinter syns jeg matrixlysene funker bra. Deilig å slippe å tenke på nedblending. Men jeg syns også lysene er litt trege i noen situasjoner på å levere fullt lys. Er nok en sikkerhetssak i algoritmen, men i noen situasjoner blir det litt tregt. Har den innstilt på «tidlig», men det kan ta sin tid en sjelden gang. Lett å overstyre, men likevel. I skumring eller lysning er det av og til kun nærlys, mens jeg vanligvis ville kjørt fullt lys på gamlebilen. Elgens øyne blir nok lettere å se med full pupp på lysene.

Er det noen som har lekt med tanken på ekstralys på e-tron med matrix?
Har spekulert litt. Fikk tips om en svensk svitsj som skulle funke, men på produsentens FAQ ble det i siste setning nevnt at den ikke fungerer på biler med matrix..

Så om jeg skal ha mer lys, for jeg kjører i elg-land ukentlig, må jeg akseptere full manuell styring. En annen ting, hvor i all verden skal jeg plassere en ledbar eller to? Blir fort i veien for kamera eller sensorer i fronten?

Er det noen som har grublet på det samme? Lyset som det er er ganske bra, men man vil ofte ha mer, særlig om man er vant til tre xenonbøtter.

I følge sønnen min som jobber hos Audi forhandleren her så er det kommet løsning for å montere LED bar sammen med Matrix på E--tron. Det skal monteres på min når jeg får bilen. Det kan også monteres ekstra led ryggelys hvis det monteres på egen bryter. Det blir da definert som arbeidslys.
2020 E-tron 50 AS
2007 Mazda 3

JegHaterKontoer

Sitat fra: eivindbs på torsdag 13. februar 2020, klokken 11:57
At en bil til 800 000 ikke har fjernlysassistent som standard, er årets beste vits. Er dette noe som kan ettermonteres/bestilles? Har skjønt at det er en av funksjonene som kommer på FOD, så det er vel rimelig å anta at funksjonen ligger i bilen.

Ikke helt sant det der. Fjernlysassistent får du, men den fjerner hele langlyset i stedet for bare mindre firkanter.
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

Bmw_Tryne

Sitat fra: kom_så_og_gikk på tirsdag 04. februar 2020, klokken 20:38
Etter å ha kjørt endel i vinter syns jeg matrixlysene funker bra. Deilig å slippe å tenke på nedblending. Men jeg syns også lysene er litt trege i noen situasjoner på å levere fullt lys. Er nok en sikkerhetssak i algoritmen, men i noen situasjoner blir det litt tregt. Har den innstilt på «tidlig», men det kan ta sin tid en sjelden gang. Lett å overstyre, men likevel. I skumring eller lysning er det av og til kun nærlys, mens jeg vanligvis ville kjørt fullt lys på gamlebilen. Elgens øyne blir nok lettere å se med full pupp på lysene.

Er det noen som har lekt med tanken på ekstralys på e-tron med matrix?
Har spekulert litt. Fikk tips om en svensk svitsj som skulle funke, men på produsentens FAQ ble det i siste setning nevnt at den ikke fungerer på biler med matrix..

Så om jeg skal ha mer lys, for jeg kjører i elg-land ukentlig, må jeg akseptere full manuell styring. En annen ting, hvor i all verden skal jeg plassere en ledbar eller to? Blir fort i veien for kamera eller sensorer i fronten?

Er det noen som har grublet på det samme? Lyset som det er er ganske bra, men man vil ofte ha mer, særlig om man er vant til tre xenonbøtter.

Elg ja, er det ikke da en stor fordel å bestille bil med Nattkamera / Night vision??
Bmw 530i G30

Trond.m

Sitat fra: eivindbs på torsdag 13. februar 2020, klokken 11:57
At en bil til 800 000 ikke har fjernlysassistent som standard, er årets beste vits. Er dette noe som kan ettermonteres/bestilles? Har skjønt at det er en av funksjonene som kommer på FOD, så det er vel rimelig å anta at funksjonen ligger i bilen.
Tja, kjøper du bil til 800.000 så har du vel råd til full matrix eller Digital Matrix LED som lanseres som opsjon på 2021 modellen.
Kjøper man e-tron 50 til 499K, så er det ikke like opplagt at man vil legge til 15K for dette. Synes ofte automatiske fjernlysassistener gjør en dårligere jobb en jeg gjør selv, så jeg savner det ikke. Er greit å ha noe å gjøre når man kjører bil om kvelden så man ikke blir søvnig og nå kan man jo ikke lenger gire engang 😉

elektro

Sitat fra: TM på lørdag 15. februar 2020, klokken 07:04
Sitat fra: eivindbs på torsdag 13. februar 2020, klokken 11:57
At en bil til 800 000 ikke har fjernlysassistent som standard, er årets beste vits. Er dette noe som kan ettermonteres/bestilles? Har skjønt at det er en av funksjonene som kommer på FOD, så det er vel rimelig å anta at funksjonen ligger i bilen.
Tja, kjøper du bil til 800.000 så har du vel råd til full matrix eller Digital Matrix LED som lanseres som opsjon på 2021 modellen.
Kjøper man e-tron 50 til 499K, så er det ikke like opplagt at man vil legge til 15K for dette. Synes ofte automatiske fjernlysassistener gjør en dårligere jobb en jeg gjør selv, så jeg savner det ikke. Er greit å ha noe å gjøre når man kjører bil om kvelden så man ikke blir søvnig og nå kan man jo ikke lenger gire engang 😉
Matrix må ikke sammenlignes med vanlige fjernlysassistenter. Den største fordelen med Matrix er at man har fullt lys på begge sider, selv om man kjører bak en annen bil, samt at man har tilnærmet fullt lys på høyre side av veien selv om man møter biler. Man kan dermed kjøre med fjernlys også på motorvei, og ingen har blinket på meg så langt. Det fungerer overraskende bra.

Hvis det er gatelys, andre lyskilder langs veien, eller man kjører i lav fart, må man aktivere fjernlys manuelt ved behov. Når man da blender ned, er det direkte til Auto. Sånn sett er det lett å veksle, og man sovner ikke. ;) Man kan kanskje av og til føle behov for å aktivere fjernlysene raskere etter man har passert en møtende bil, men siden lyset sjelden blender helt ned, og siden det «fader» litt opp igjen, er dette også litt en vanesak. Man får ikke den «BANG-PÅ!» følelsen man har vokst opp med, men jeg tror totalt sett at Matrix gir mer lys og er tryggere, og ville personlig valgt det foran det meste av ekstrautstyr. Leie kunne vært interessant, avhengig av pris. Digital Matrix ser helt rått ut!

Tilbake til e-tron 55 quattro 2019/2020 modell ser det ut som det er noen andre forskjeller på biler med- og uten Matrix:

> Motorway light (3), dipped beam light raised by headlight range control
> Dynamic turn signal (8)
> Intersection light (6)
> Synthetic cornering light
> Intersection light (6) (in combination with navigation system)

Er Motorway light ekstra rekkevidde på lysene over 120 km/t som jeg mener er beskrevet i manualen, eller har alle dette?

Det er for øvrig fire forskjellige partnummer, har alle norske biler BG9 (forberedelse) eller BG4 (Matrix)? Noe å passe på ved import?

Se side 88 i SSP:
https://vwgpaintandbody.co.uk/wp-content/uploads/Audi-e-tron.pdf
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Ja, på.min skjer det noe på motorvei når den oppdager andre biler. Virker som hele fjernlyset blendes ned et kraftig hakk, så har man matrix-funksjonen derfra.
I-pace hadde ikke dette, og kjørte full fres 200 meter uansett på sidene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA