Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Matrix hovedlys og mørkekjøring med e-tron

Startet av daktari, onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:32

« forrige - neste »

daktari

Ganske imponert over lysene med grøftelys som kommer på i svinger i lav fart og ved rygging.

Selve matrix-funksjonen er litt annerledes enn på I-pace, og jeg vil vel rangere Jaguar sine litt høyere.
Audien dimmer litt sakte opp og er ganske konservativ på markeringen av biler. Den lyste heller ikke så bra opp på yttersiden av svinger som i-pace (grøfta).  Det virker nesten som Audi har færre dioder, så det mørke feltet blir større.

På motorveien kommer et annet program i drift, der det virket som den dimmer ned for reflekser fra skilt. På en side smart, på annen side mister man litt lys fremover.

Jeg savner at den automatisk slår på Matrix i vanlige belyste gater og motorvei. Trenger fjernlys selv m gatelys. Pussig nok går de på i tunnelene her i Oslo.

Alt i alt de nest beste lysene jeg har hatt, bedre enn men ikke så langt unna de svingbare Xenon-lysene på Grand Picasso.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: daktari på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:32

Audien dimmer litt sakte opp og er ganske konservativ på markeringen av biler. Den lyste heller ikke så bra opp på yttersiden av svinger som i-pace (grøfta).  Det virker nesten som Audi har færre dioder, så det mørke feltet blir større.

Har du stilt de inn på mest aggressive settingen mtp hvor kjapt de skal stille seg inn?

daktari

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 30. oktober 2019, klokken 21:48
Sitat fra: daktari på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:32

Audien dimmer litt sakte opp og er ganske konservativ på markeringen av biler. Den lyste heller ikke så bra opp på yttersiden av svinger som i-pace (grøfta).  Det virker nesten som Audi har færre dioder, så det mørke feltet blir større.

Har du stilt de inn på mest aggressive settingen mtp hvor kjapt de skal stille seg inn?
Godt spørsmål, jeg har hvertfall satt at lys skal komme på "tidlig". Har du forslag til hvor i menyene jeg skal lete? "Bil-Lys og sikt, Bil-førerassistanse" eller "Innstillinger - belysning" eller hva disse menyene heter?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Du finner de under "Bil" -> "Lys og sikt" -> "Utvendige lys" -> "Sensorstyrt ..." -> velg Tidlig


Orbit

Stiller det også skifte mellom nær- og fjernlys? Jeg leser manualen som at denne bare påvirker hvilke lysforhold som trigger skifte mellom kjørelys dagtid, og nær/fjernlys i mørke.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 30. oktober 2019, klokken 23:32
Du finner de under "Bil" -> "Lys og sikt" -> "Utvendige lys" -> "Sensorstyrt ..." -> velg Tidlig
takk, der har jeg valgt tidlig, men trodde det var bare kjørelys vs nærlys, ikke fjernlys. På fjernlys vil jeg ha tidlig på og sen blending!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Det er også mulig å få de til å stå på auto hele tiden, mine gjør det. Så veksler mellom drl, halvlys og fulltlys uten at jjeg gjør noe

daktari

Sitat fra: PF på torsdag 31. oktober 2019, klokken 16:22
Det er også mulig å få de til å stå på auto hele tiden, mine gjør det. Så veksler mellom drl, halvlys og fulltlys uten at jjeg gjør noe
Det gjør mine og, men aldri fjernlys hvis gatelys dessverre i auto dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Skal se om jeg får tatt meg en kveldskjøretur i morgen for å teste litt innstillinger.

MightyCalves

Noen som har testet bilen i mørket uten Matrix pakka og kan fortelle om grøfte- og/eller kurvelysene  aktiveres når man svinger?

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på torsdag 31. oktober 2019, klokken 22:28
Sitat fra: PF på torsdag 31. oktober 2019, klokken 16:22
Det er også mulig å få de til å stå på auto hele tiden, mine gjør det. Så veksler mellom drl, halvlys og fulltlys uten at jjeg gjør noe
Det gjør mine og, men aldri fjernlys hvis gatelys dessverre i auto dessverre.

Og hvordan skulle det fungere i fall når bilen dimmer pga lys ? Får dog fjernlys i blant i lyssatte gater og hvis der er noen stolper i rekke der lyset er gått (på Jagge'n..)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Lyssensoren kan gjenkjenne doble lys med rett avstand som "bil imot" og "bil foran", den forgår posisjon og fart også. Det gjør jo AIen i sensoren, og må gjøre det for å mørklagte disse. Da kunne de gjenkjent gatelys og sagt "gi beng". Bilen slår ikke av nærlys når det er gatelys, så det er neppe omgivelseslyset som påvirker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Stemmer at den ser lys i par. Kjørte bak en henger uten lys forleden, da ble den helt forvirret. :D Er det noen bil som har automatikk som aktiverer fjernlys når det er gatelys? Personlig synes jeg Matrix lysene er helt konge og de lar meg kjøre i timesvis på automatikk. De kunne ikke vært mye mer aggressive- da ville mange blinket med lysene. Nå gjør ingen det.

Måtte gjøre en I-Pace en tjeneste forleden og kjøre forbi, da den tydeligvis ikke klarte å maskere ut bilen foran og kjørte på nærlys.. ;D Tror alle ble fornøyd, for da fikk både I-Pacen og bilen foran lyst opp sidene også. Det var i en 80-sone i bekmørke.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

kjbu

Sitat fra: MightyCalves på fredag 01. november 2019, klokken 09:08
Noen som har testet bilen i mørket uten Matrix pakka og kan fortelle om grøfte- og/eller kurvelysene  aktiveres når man svinger?

Jeg har ikke matrix, og kan ikke si jeg ser noen ekstra lys som slår seg på i kurver.
Hadde det på Cayennen som ble erstattet med E-tron, og likte den funksjonen. Men er en vanesak, ikke noe jeg kommer til å savne nevneverdig.

Valgte bort matrix da det var for dyrt i forhold til bruken vår. Tror jeg bruker fjernlys-knappen 1-2 uker i året. Det aller meste er jo opplyst for tiden.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Tellus

Mener bestemt at min I-Pace slår av matrix/fjernlys så snart jeg kjører inn i områder med gatelys. Deretter blir de automatisk slått på igjen når jeg kjører ut av et slikt område.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA