Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installasjon av elbil-lader (har kun info om kursfortegnelse)

Startet av Doff, onsdag 06. november 2019, klokken 20:17

« forrige - neste »

Doff

Hei!

Overtar bolig i begynnelsen av desember og ønsker i den forbindelse å montere elbil-lader på ytterveggen, to meter fra sikringsskap. Er såpass gira på å få kjøp elbil-lader at jeg tenker å få det i orden ved innflytting. Tidligere eier av boligen (pre-2016) har visstnok hatt en kurs til ytterveggen med 16A for en nå demontert elbil-lader.

Har lite peiling selv på el-installasjon, men kursfortegnelsen ser slik ut:

Hovedsikring 3 x 30 A (10 mm2)
Koketopp 25 A (6 mm2)
Kjøkken 16 A (2,5 mm2)
VVB 16 A (2,5 mm2)
Gang/kontor/VK gang 16 A (2,5 mm2)
Stue 16 A (2,5 mm2)
Soverom 16 A(2,5 mm2)
Tørketrommel 16 A(2,5 mm2)
Vaskemaskin 16 A (2,5 mm2)
Oppvaskmaskin 16 A (2,5 mm2)
Stekeovn 16 A (2,5 mm2)
Bad 16 A (2,5 mm2)
Ledig 16 A (2,5 mm2)
Elbillader 16 A (JFB (mA) 80) (nå strøket over pga demontert elbil-lader)

Boligen har 230 V IT-nett, men er usikker på om det er 1-fase eller 3-fase. Betyr "Hovedsikring 3 x 30 A" at jeg har 3-fase? Ønsker ideelt sett en løsning med følgende prioritering:

3-faset kurs med 32 A
1-faset 32 A
3-faset 16 A
1-faset 16 A

Forrige eiers løsning var vel 1-fase 16 A om jeg forstår riktig?

Noen som kan hjelpe?
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Erik Ola Ulvestad

Du har 3-fase forsyning, ja. 3 x 30A verkar ikkje så mykje. Du ser jo kursane som skal fordelast på dette. Om du går "all in" med 3 x 32 A som en TM3 kan ta imot, så blir du nok pukka nødd til å ha dynamisk laststyring mot resten av huset ditt. Uansett kan det vere bra dersom du ikkje skal måtte vere veldig påpasselig med strømbruken.
Ladeboks Easee+Tibber pulse kan vere eit alternativ, men om du har Aidon AMS måler i sikringsskap så kan det bli ei utfordring.  Zappi kan vere ei betre løusing.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektrolux

Med 3 fase IT nett ville jeg faktisk heller anbefalt Ratio sin dynamiske Homebox Smart med overvåkning på alle 3 faselederne ved hjelp av 2 ekstra strømtrafo. Den bryr seg kun om å holde strømmen over hovedsikringen i sjakk.

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/74-kw-homebox-type-2-stikk-kwt-teller-og-6-ma?tm=

Siden du allerede har en 16A ladekurs, ville jeg brukt den.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Hvis det faktisk er korrekt med 3x30A er det vel gamle skrusikringer og da er det uansett på tide med rehabilitering av hele skapet med bytte til jordfeilautomater. I så fall bør hovedsikring økes i samme slengen. Som regel har man da 3x16mm2 CU inn, noe som vanligvis holder til enten 3x56A eller 3x63A litt avhengig av forlegning av kabelen. Med 3x63A er 3x32A til lading normalt uproblematisk uten lastbalansering.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA