Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart kommer VTG til Norge

Startet av trondhla, onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

Amatøren

Man skal også være forberedt på at VTG sannsynligvis må følge samme spesifikasjon/regelverk som solcelleanlegg som leverer strøm til nettet og det er at hvis man ikke har nett inn så skal ikke inverter levere strøm ut.

Det er for at hvis det er planlagt arbeid på nettet som krever at det er strømløst, så skal ikke masse invertere levere strøm når e-verkene kobler fra for å få strømløst nett.

Derfor tror jeg ikke at VTG løsningen kan fungere som selvstendig enhet. Og skulle man bruke bilen (med tilhørende inverter) til å mate huset så ønsker man ikke å levere strøm alle naboene også så man må ha en for for frakobling lokalt også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

gak

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:45
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 31. oktober 2019, klokken 18:41
Men det er for skjelden strømbrudd - og de varer for kort tid.

Og det er forliten - om noen - forskjell i strømprisen over døgnet til at man kan tjene på å lade powerwall om natten ol.

Tror dette egner seg mest i områder med dårlig infrastruktur og høye strømpriser.
I land og områder med ustabil strømleveranse er jo dette praktisk. Powerbank med hjul. I Tanzania husker jeg aggregatet ble slått av kl 21 hver kveld. Det tok livet av den ene laptopen min.
Her i Oslo derimot husker jeg ikke sist det var strømbrudd. God og stabil leveranse i Norge, stort sett. Så her klarer jeg ikke se noe behov.
Jeg bor syd for oslo og strømbrudd er sjelden, men det hadde likevel vært fint å kunne bruke bilen som strømforsyning til alt mulig. Ut på tur, man trenger ikke å være sur så lenge man har varme eller energi:)
Polo 2.5

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:45
Her i Oslo derimot husker jeg ikke sist det var strømbrudd. God og stabil leveranse i Norge, stort sett. Så her klarer jeg ikke se noe behov.

Stemmer sikkert i Oslo, men Norge består av mer enn de store byregionene. Er fortsatt folk her til lands som får strømmen levert via luftkabler med de utfordringene det medfører:  Lynnedslag i ledning og/eller stolpe, vind med treoverfall, kabelbrudd +++

Skjer ikke så OFTE her, men ett par ganger i året med avbrudd fra noen få minutter til en god del timer er rutine.
Om det gjør en powerwall regningsvarende?  Vel, kanskje ikke for meg som privatperson, men en gang måtte jeg vente på nærbutikken ett par/tre timer før kassene var oppe igjen etter lynnedslag slik at vi fikk betalt for varene. Hadde jeg vært eier av en bedrift som var så avhengig av strøm i den daglige driften hadde jeg helt klart vurdert en slik investering. Evnt. VTB dersom bedriften hadde en elbil.
Model S 85D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:38
V2H tror jeg kan gi mening i områder som er spesielt utsatt for strømbrudd. F.eks California, i disse dager. Rent økonomisk lønner det seg ikke særlig, men om valget står mellom en uke uten strøm innimellom, og å betale noen titusen ekstra for utstyr til å kunne tappe elbilen, så tror jeg mange vil lene mot å betale ekstra. Med utfordringene de har der vil det også være mulig å kjøre og toppe opp på hurtiglader innimellom. Trenger ikke være veldig langt til et område med strøm.

V2G gir betydelig mindre mening. Da handler alt om å få ned strømkostnadene, og det er vanskelig å rettferdiggjøre de nødvendige investeringene i utstyr med besparelsene på strøm. Heller ikke slitasjen på bilen. Mye bedre med intelligent lading. Der ladingen av f.eks 100.000 elbiler styres av en server, som justerer hvilke biler som lader fra sekund til sekund.

Problem med effektkapasitet har ikke noe med 100.000 biler å gjøre. Det har å gjøre med om trafoen i det lokale nettet (for rundt 50 husholdninger) klarer lasten på de spesielt kalde dagene i januar (eller ved middagstider på juleaften). På slike dager kan støtte fra batterier kutte effekttopper rundt middagstider. På den annen side koster det ikke all verden å bytte til en større transformator (den gamle kan brukes et annet sted).

For å gjøre det helt klart. Det er ikke noe problem verken med effekt eller energi på lands eller regionnivå selv på de kaldeste dagene i året.

bno

Vi må ikke nødvendigvis ta utgangspunkt i historien som for såvidt er bra hva gjelder byene, men her er hva vindkraft og den grønne bølgen har påført Tyske strømkunder:

"Tyske «NRK», ARD, sendte i slutten av januar et dystert program om tilstanden i landets kraftnett, i sin tid et av verdens mest pålitlige, og forberedte folk på ei framtid der strømavbrudd hører til dagens uorden. Ifølge ARD er det tyske nettet under daglig press, og operatørene må stadig oftere gripe inn for å unngå sammenbrudd. Strømmen forsvinner nå kortvarig og lokalt ca. 170 000 ganger årlig, eller 470 ganger daglig."
Kilde: https://www.derimot.no/ustabil-strom-i-tyskland-subsidiert-vind-og-solkraft-forer-til-ustabilt-nett/

Klykken

Atomkraft er jo det tryggeste og kanskje "grønneste" på sikt. Lite inngrep i naturen, lite vedlikehold, lite avfall, så og si ingen utslipp og stabilt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rollep

Sitat fra: bno på fredag 01. november 2019, klokken 16:17
Vi må ikke nødvendigvis ta utgangspunkt i historien som for såvidt er bra hva gjelder byene, men her er hva vindkraft og den grønne bølgen har påført Tyske strømkunder:

"Tyske «NRK», ARD, sendte i slutten av januar et dystert program om tilstanden i landets kraftnett, i sin tid et av verdens mest pålitlige, og forberedte folk på ei framtid der strømavbrudd hører til dagens uorden. Ifølge ARD er det tyske nettet under daglig press, og operatørene må stadig oftere gripe inn for å unngå sammenbrudd. Strømmen forsvinner nå kortvarig og lokalt ca. 170 000 ganger årlig, eller 470 ganger daglig."
Kilde: https://www.derimot.no/ustabil-strom-i-tyskland-subsidiert-vind-og-solkraft-forer-til-ustabilt-nett/
Det blir neppe bedre når dem faser ut resten av kjernekraftverkene heller.

Skulle folk samtidig finne på å gå over til elbil blir det vel fullstendig kaos. Men å andre siden har de nok allerede funnet ut at det er billigere å kjøre på bensin eller diesel så det vil neppe skje i nær fremtid.

Tyske strømpriser er allerede blant verdens høyeste og dette er vel bare begynnelsen.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rollep på fredag 01. november 2019, klokken 17:12
Sitat fra: bno på fredag 01. november 2019, klokken 16:17
Vi må ikke nødvendigvis ta utgangspunkt i historien som for såvidt er bra hva gjelder byene, men her er hva vindkraft og den grønne bølgen har påført Tyske strømkunder:

"Tyske «NRK», ARD, sendte i slutten av januar et dystert program om tilstanden i landets kraftnett, i sin tid et av verdens mest pålitlige, og forberedte folk på ei framtid der strømavbrudd hører til dagens uorden. Ifølge ARD er det tyske nettet under daglig press, og operatørene må stadig oftere gripe inn for å unngå sammenbrudd. Strømmen forsvinner nå kortvarig og lokalt ca. 170 000 ganger årlig, eller 470 ganger daglig."
Kilde: https://www.derimot.no/ustabil-strom-i-tyskland-subsidiert-vind-og-solkraft-forer-til-ustabilt-nett/
Det blir neppe bedre når dem faser ut resten av kjernekraftverkene heller.

Skulle folk samtidig finne på å gå over til elbil blir det vel fullstendig kaos. Men å andre siden har de nok allerede funnet ut at det er billigere å kjøre på bensin eller diesel så det vil neppe skje i nær fremtid.

Tyske strømpriser er allerede blant verdens høyeste og dette er vel bare begynnelsen.


Her var det mye feil på en gang! Tyskerne må skjerpe seg og bygge ut kraftnettet. Men tyskerne i syd vil ikke bli konkurrert av vindkraft fra nord.

Selv i Tyskland med et forbruk per husholdning på en fjerdedel av vårt, så vil ikke elbiler bety all verden for strømsituasjonen (lading om natten stort sett og da er det god kapasitet).

Strømmen i Tyskland er knapt dyrere i Tyskland enn i Norge. De har imidlertid store avgifter på den og dermed blir strømmen dyr for husholdningen (men ikke for industrien).

Jeg vil tippe at elbiler får stort gjennomslag i Tyskland de neste årene. Det er 20.000 opsjoner på Porsche Taycan, noe som betyr at selv meget kostbare elbiler er svært attraktive.

Burger

#23
bro: Alltid skeptisk til ukjente nyhetssider som f.eks derimot.no

Det jeg fant på faktisk.no om dette stedet var 1 artikkel som faktisk.no hadde funnet feil og derimot.no hadde viderepublisert.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/yjA/norge-gir-syv-milliarder-kroner-til-en-soros-stiftelse

SitatArtikkelen ble kopiert og publisert på nettstedet Derimot.no, som er drevet av den pensjonerte psykologen Knut Lindtner.

Tror jeg holder meg unna alt som kommer fra det nettstedet og sorterer det som like pålitelig som resett, document.no og venner. Dessverre så er ikke tysken min god nok til å begynne å sjekke opp ARD og finne artikkelen der.

Edit: flere saker de kopierer som viser seg å være falske.

https://www.faktisk.no/artikler/l7n/500-har-underskrevet-pa-at-det-ikke-er-klimakrise-dette-sier-klimaforskere-om-oppropet

SitatBåde det alternative nyhetsnettstedet Document.no og en blogg ved navn Derimot.no har omtalt oppropet.

Når de avblåser krimakrisen så kan man egentlig kaste all informasjon fra derimot.no i søpla.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Burger

Tilbake til tonic: Det skal ikke mye til for at jeg kunne godtatt VTG, eller enda bedre, VTH (House).

1 - Det må være lønnsomt for meg.
2 - Man må ha bil med stort nok batteri slik at 20-30% var nok til hverdagen.
3 - Man må kunne lade si hvor stort spenn man gir fra seg. F.eks 20%, dvs fra 40-60%
4 - Man må kunne si klokken X så må bila ha Y%

Da blir slitasjen på batteriet veldig dersom man kunne ha holdt seg i 40-60% i det daglige. Intill vi har like billige/billigere batteri enn lithium ion som takler ladesykluser bedre.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rollep

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. november 2019, klokken 18:15
Strømmen i Tyskland er knapt dyrere i Tyskland enn i Norge. De har imidlertid store avgifter på den og dermed blir strømmen dyr for husholdningen (men ikke for industrien).

Jeg vil tippe at elbiler får stort gjennomslag i Tyskland de neste årene. Det er 20.000 opsjoner på Porsche Taycan, noe som betyr at selv meget kostbare elbiler er svært attraktive.
Når jeg sier strømpris tenker jeg selvfølgelig på prisen inkludert avgifter.

Hvis du ser bort fra Ionity som snart er ferdige med introduksjonsprisen, skal du lete lenge etter ladepriser som oppmunter til å gå over til elbil eller som gjør at det frister å kjøre langtur nedover.

Hoveddelen av etterspørselen på Taycan kommer forøvrig fra USA og Kina, ikke Europa.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

#26
Sitat fra: Amoss på torsdag 31. oktober 2019, klokken 23:19
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 31. oktober 2019, klokken 20:45
Her i Oslo derimot husker jeg ikke sist det var strømbrudd. God og stabil leveranse i Norge, stort sett. Så her klarer jeg ikke se noe behov.

Stemmer sikkert i Oslo, men Norge består av mer enn de store byregionene. Er fortsatt folk her til lands som får strømmen levert via luftkabler med de utfordringene det medfører:  Lynnedslag i ledning og/eller stolpe, vind med treoverfall, kabelbrudd +++

Skjer ikke så OFTE her, men ett par ganger i året med avbrudd fra noen få minutter til en god del timer er rutine.
Om det gjør en powerwall regningsvarende?  Vel, kanskje ikke for meg som privatperson, men en gang måtte jeg vente på nærbutikken ett par/tre timer før kassene var oppe igjen etter lynnedslag slik at vi fikk betalt for varene. Hadde jeg vært eier av en bedrift som var så avhengig av strøm i den daglige driften hadde jeg helt klart vurdert en slik investering. Evnt. VTB dersom bedriften hadde en elbil.
Hvis man er bekymret over strømbrudd må det jo være mye fornuftigere og ikke minst billigere å gå får bensin eller dieseldrevet strømaggregat enn en batteriløsning.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Rollep på lørdag 02. november 2019, klokken 15:32
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. november 2019, klokken 18:15
Strømmen i Tyskland er knapt dyrere i Tyskland enn i Norge. De har imidlertid store avgifter på den og dermed blir strømmen dyr for husholdningen (men ikke for industrien).

Jeg vil tippe at elbiler får stort gjennomslag i Tyskland de neste årene. Det er 20.000 opsjoner på Porsche Taycan, noe som betyr at selv meget kostbare elbiler er svært attraktive.
Når jeg sier strømpris tenker jeg selvfølgelig på prisen inkludert avgifter.

Hvis du ser bort fra Ionity som snart er ferdige med introduksjonsprisen, skal du lete lenge etter ladepriser som oppmunter til å gå over til elbil eller som gjør at det frister å kjøre langtur nedover.

Hoveddelen av etterspørselen på Taycan kommer forøvrig fra USA og Kina, ikke Europa.

Når Tyskland snart er kvitt atom og kullkraft, så er det på høy tid at de tar bort sine ekstreme avgifter på strøm. Om de var litt smarte så satte de ned disse avgiftene snarest og skrudde opp avgifter på fossil (kjøpsavgift, årsavgift og avgift på drivstoff) som står i stil med klima og miljøkonskvenser og brukte de pengene til å støtte elbiler i en overgangsperiode (to til tre år).

Ellers så har du rett i at det er kjøpsprisen på strøm som betyr noe for elbilkjøperne i Tyskland. Er spent på hvordan biler som Audi e-tron og Mercedes EQC gjør det i det tyske markedet. Men den store interessen for Porsch Taycan verden over, viser at konseptet elbil har slått igjennom selv for dyre sportsbiler.

bno

#28
Sitat fra: Burger på fredag 01. november 2019, klokken 22:33
bro: Alltid skeptisk til ukjente nyhetssider som f.eks derimot.no

Det jeg fant på faktisk.no om dette stedet var 1 artikkel som faktisk.no hadde funnet feil og derimot.no hadde viderepublisert.

https://www.faktisk.no/faktasjekker/yjA/norge-gir-syv-milliarder-kroner-til-en-soros-stiftelse

SitatArtikkelen ble kopiert og publisert på nettstedet Derimot.no, som er drevet av den pensjonerte psykologen Knut Lindtner.

Tror jeg holder meg unna alt som kommer fra det nettstedet og sorterer det som like pålitelig som resett, document.no og venner. Dessverre så er ikke tysken min god nok til å begynne å sjekke opp ARD og finne artikkelen der.

Edit: flere saker de kopierer som viser seg å være falske.

https://www.faktisk.no/artikler/l7n/500-har-underskrevet-pa-at-det-ikke-er-klimakrise-dette-sier-klimaforskere-om-oppropet

SitatBåde det alternative nyhetsnettstedet Document.no og en blogg ved navn Derimot.no har omtalt oppropet.

Når de avblåser krimakrisen så kan man egentlig kaste all informasjon fra derimot.no i søpla.

Off topic varsel:

Skjønner ikke annet enn at det du bedriver med å trekke inn dette i temaet har noe annet å gjøre enn din mening om disse sidene. På bakgrunn av ditt syn så postulerer du indirekte at folk ikke lengre kan tenke selv. Det er for såvidt et snev av sannhet i det indoktrineringen fra NRK, TV2 MSM herunder Faktisk.no som er eiet av løgnmedia er ekstrem.

Oppegående folk som jeg har registrert er mange av her inne går ikke på den limpinnen. Mange vil mene at faktum er omvendt at det er Resett, Document og andre alternative medier som er på folkets side.

Håpet vi kunne slippe dette partipolitiske her inne og det jeg formidlet var fokusert på team intet mer intet mindre. Hvem som lyver er enhver oppegående i stand til å finne ut av selv.

Så håper jeg at vi har balansert dette og kommer oss tilbake til Tonic`en. Mye kjekkere så kan man finne egnede områder for denne type argumentasjon / agitasjon.
Folk må ikke las seg lure og heller sjekke ut flere kilder. Her et ferskt eksempel på fake news:

a) Main strem media idag https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/11/06/195624668/trumps-sonn-publiserte-navnet-pa-angivelig-varsler

b) Her fra document
https://www.document.no/2019/11/06/eric-trump-outer-varsleren-eric-ciaramella/

Så hvem skal man tro på. Vestrevridd Trumphatende Norsk MSM eiet som disse er av denne 1% av verdens rikeste som som undergraver elbilpolitikk og hater elbil konseptet, eller de som vil fedrelandet vel og har et demokrtisk i motsetning til antidemokratisk sinnelag?


Burger

Er det partipolitisk å holde nyhetsider ansvarlig for at de formidler feil? Her forstår jeg ikke den poltiske ranten.

At noen nyhetssider forteller det du vil høre betyr ikke automatisk at de er på din side eller har rett. Man skal alltid være mer kritisk til informasjon man er enig i, siden det passerer forbi alle filtre vi har naturlig innebygd i mot det vi er uenig med.

Det du har rett i er at jeg er veldig kritisk til til nyhetssider som gang på gang server hel- og halvløgner for å tekkes publikumet. Grunnen til at jeg stoler på faktisk.no er at de har klare kilder og har en endringslogg som forteller endringer i artikkel og lar de som omtales få lov til å komme med komentar.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA