Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart kommer VTG til Norge

Startet av trondhla, onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:36

« forrige - neste »

bno

Jeg svarte egentlig på tiltale. Det registrerer jeg er respektert. Og jeg respekterer ditt tislvr, men derved sier jeg ikke noe annet. Da er dette lagt bak meg i det jeg avslutter med at jeg haar bedrevet 45 år av mitt voksne liv til å vurdere og være kildekritisk. Men tilbake til topic. :-)

eisa01

Sitat fra: bno på fredag 01. november 2019, klokken 16:17
Vi må ikke nødvendigvis ta utgangspunkt i historien som for såvidt er bra hva gjelder byene, men her er hva vindkraft og den grønne bølgen har påført Tyske strømkunder:

"Tyske «NRK», ARD, sendte i slutten av januar et dystert program om tilstanden i landets kraftnett, i sin tid et av verdens mest pålitlige, og forberedte folk på ei framtid der strømavbrudd hører til dagens uorden. Ifølge ARD er det tyske nettet under daglig press, og operatørene må stadig oftere gripe inn for å unngå sammenbrudd. Strømmen forsvinner nå kortvarig og lokalt ca. 170 000 ganger årlig, eller 470 ganger daglig."
Kilde: https://www.derimot.no/ustabil-strom-i-tyskland-subsidiert-vind-og-solkraft-forer-til-ustabilt-nett/

Innfasingen av fornybar og kostnaden dette har medført for husholdningskundene har ikke noe særlig med strømbrudd lokalt.

I tillegg må man huske på at Tyskland er et stort land med mange innbyggere, hvis man ser på datasettet ARD må referere til så er for eksempel strømnettet i Tyskland bedre enn Frankrike, som har mye mindre fornybar.

I 2016 kunne en strømkunde forvente å ikke ha strøm (SAIDI) i:
Tyskland: 23 min
Norge: 128 min
Frankrike: 70 min
Danmark: 19 min

Må si derimot også tok historien enda lenger, og begynte å snakke om stengte lokalbutikker uten strøm osv, merkelig hvordan vi klarer oss i Norge ;)

Se tabell 9: https://www.ceer.eu/documents/104400/-/-/963153e6-2f42-78eb-22a4-06f1552dd34c

bno

#32
Hva kan man forvente i fremtiden? Det er å planlegge  for fremtidens usikkerhet vi hos oss synes dette med VTH er interessant konsept.
Her en innledning innen jeg får dukket ned i årsaksfaktorer og sannhets gehalt i linkens (under)postulater

https://www.document.no/2019/11/07/advarsel-stromkrise-og-kraftmangel-kommer/




eisa01


Øyvind.h

#34
Grøss og gru. Det er første gang jeg er inne på den siden. Litt kildekritikk, vær så snill!

Med forventet fortsatt økning i nedbør kan vi for øvrig forvente økt produksjon av fornybar vannkraft her i Norge :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bno


bno

#36
Sitat fra: eisa01 på lørdag 09. november 2019, klokken 20:54
Det der er jo bare sprøyt
Kan du utdype dette?  Fortsatt er tema VTG.

TJV

VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

bno

#38
Her har Nissan vært fremsynte. Tesla selger batteribank og de kan man ikke vente vil gjøre noe i den retning uten myndighetskrav eller at markedet generelt dreier konsekvent i retning av muligheten til å levere. Dette er samfunnsnyttig i høy grad. Tror (egen regning) at myndigheten i forhold til forsyningssikkerhet ikke har sagt siste ord her. Elbilen blir "tvunget" inn vha. økonomiske incentiver til at folket lar bilen (batteriet) være tilgjengelig (...)

Tenk hvilken ressurs som i 96% av tiden kunne stå til disposisjon for samfunnet, mot at folket blir skikkelig kompensert. Mye vil endre seg fremover og i så måte tillatter jeg meg en digresjon som på sett og vis viser den klare retning man har her (gjelder elbil vs fossil). For egen regning ville dette være til stor verdi som ikke har noe alternativ til oppvarming. Jeg er da aldles ikke alene om dette.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/11/10/195625254/barth-eide-ap-oppfordrer-folk-til-a-tenke-seg-om-for-de-kjoper-ny-fossilbil

Så for å ta meg inn i tema igjen etter denne snap shooten:

https://cleantechnica.com/2019/09/02/netherlands-subsidy-for-472-vehicle-to-grid-smart-chargers/

Forsterker dette og dette landet er ledende på akkurat dette.


Rollep

Myndighetene skal måtte betale meget godt for å få meg til å bruke opp batteriet på annet enn å operere bilen.

Hvis de prøver seg med tvang går jeg tilbake til fossilbil.

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på mandag 11. november 2019, klokken 09:56
Myndighetene skal måtte betale meget godt for å få meg til å bruke opp batteriet på annet enn å operere bilen.

Hvis de prøver seg med tvang går jeg tilbake til fossilbil.

De tenker nok litt lengre frem i tid enn kun dagens bilpark. Batterier blir stadig bedre, og om få år har vi nok batterier som holder mange, mange tusen sykluser. Om batteriet klarer f.eks 2 mill. km så er det kanskje greit å bruke opp litt av den ekstra levetiden på noe annet?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA