Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ryggelys på etron

Startet av Theotokos, onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:49

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: daktari på onsdag 06. november 2019, klokken 00:13
Noen som har undersøkt om det er utskiftbar pære eller er det loddet på LED?
Hele baklykta inkl ryggelys og skiltlys er en lukket enhet. Så små muligheter til å få til noe sterkere lys "orginalt". Høyere kameraforsterkning i mørke (på bekostning av mer kornete bilde) kan kanskje være mulig, men da med omkoding på noe vis (serviceaksjon eller ODB).

Har selv halvveis planer om å prøve å lage en LED-lampe som går på ryggelys i 13-pins tilhengerkontakt, men må da mest sannsynlig også ha noe lurium som også trekker litt strøm på tilkoblingen for baklys, så bilen ser det er noe tilkoblet. (Det finnes tilsvarende lampe for gammel 7-pins, men da med lys tilkoblet strøm for tåkelys. 7-pin har ikke egen pinne for ryggelys. Denne kan brukes på e-tron med 13/7-pin adapter, men da blir det to fuktutsatte koblinger og en lampe som stikker langt ut).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Orbit på lørdag 21. november 2020, klokken 10:24
...cut...
Har selv halvveis planer om å prøve å lage en LED-lampe som går på ryggelys i 13-pins tilhengerkontakt, men må da mest sannsynlig også ha noe lurium som også trekker litt strøm på tilkoblingen for baklys, så bilen ser det er noe tilkoblet.
Går ikkje bilen då i "tilhengermodus"? (Påvirkar baklukeautomatikk, filskiftvarsling,mm)


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

elektro

Høres veldig inngripende ut. Noen mulighet for å bytte kameralinse da mon tro?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Problemet er vel at man trenger et kamera (bildebrikke) med bedre egenskaper i lite lys, altså bedre egenskaper på høy iso. Evnt en nattmodus som går over i svart/hvitt. Dette er en ren prissak. Et objektiv med større apertur vil ikke være nok, men kunne også hjulpet litt.
Kanskje vi kan få noe på ettertanke en gang i tiden, men usikker hvor lett det er å få dette kompatibelt med etron sitt OS.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Laget meg en dummy med en 13-polet plugg, 1 kOhm mellom hver av bak-/bremse-/blinklys (pinne 2,4,5,6,7) og jord (pinne 3) og en standard 20 mA lysdiode med seriemotstand på ryggelys (pinne 8 ). 1 kOhm var nok til at bilen aksepterte alle tilhengerlysene som OK, så tyder på den også kan bruke tilhenger med LED-lys uten adapter. (Slike adaptere bruker ofte 150 Ohm mellom lys og jord for å simulere strømtrekk til en vanlig glødelampe)

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 21. november 2020, klokken 11:13
Går ikkje bilen då i "tilhengermodus"? (Påvirkar baklukeautomatikk, filskiftvarsling,mm)
Jo. Det eneste som kan overstyres er fjæringen som kan tas ut av tilhengermodus, regner med det er tiltenkt dersom en f.eks. har sykkelstativ bak på kula. "Hjelpestripene" på skjermen blir også borte ved rygging, men det kan ofte være en fordel da de blender mye dersom det ellers er et mørkt bilde på skjermen.

Sitat fra: elektro på onsdag 06. november 2019, klokken 20:24
Kan nevne at det hjelper bittelitt å sette på tåkelyset bak. Og vi lo.. ;)
Sjekket også dette, og ser det bare er tåkebaklys på venstre side (førersiden), selv om det ser ut til å være et oppsett med reflektor også på høyre side. Er dette slik også på andre biler, eller er mitt høyre tåkebaklys defekt (har ingen feilmeldinger)?

Skal se om jeg finner en passende lite LED "arbeidslys" som kan settes i enden av 13-pinspluggen. Blir nok ikke å kjøre med dette på, men heller ha det liggende i beredskap til å koble på den dagen det må rygges et sted hvor det er veldig trangt og mørkt. Dersom jeg først har det i bilen, blir det helt sikker ikke bruk for det likevel...... eller omvendt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

oll1954

Jeg testet litt på dette i går:

Koblet en 18W LED-lampe mellom pinne 3 og 8, startet motor og satte bilen i R. Til min overraskelse skjedde absolutt ingen ting: LED-lampa lyste ikke, men fikk heller ikke opp noen feilmeldinger, noe jeg hadde forventet (ingen av de andre lysene i hengerkontaktene var tilkoblet).

Koblet deretter fra LED-lampa og målte direkte på pinnene i hengerfestet med en standard 12V prøvelampe. Resultatet av dette var at alle så ut til å fungere normalt (lys i prøvelampa + feilmelding, også i myAudi appen) bortsett fra for to pinner: Tåkebaklys (pinne 2) og ryggelys (pinne 8 ). For disse to pinnene ble det verken lys i prøvelampa eller feilmelding.

Ut fra dette ser det faktisk ikke ut som om disse to pinnene (2 og 8 ) er tilkoblet i hengerkontakten. Jeg har bare brukt hengerfestet med 7-pols kontakt (og henger har heller ikke tåkebaklys) så dette har jeg ikke oppdaget før nå.

Noen andre som har erfart det samme?

Og jeg har også bare tåkebaklys på venstre side, har ikke funnet noe i instruksjonsboka som sier om dette er korrekt. Det er i såfall en merkelig måte å spare penger på siden det jo er et tilsvarende "lys" (som sannsynligvis bare er en refleks som ser likedan ut) på høyre side også.
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

Orbit

#21
Jeg fikk spenning mellom pinne 8 (ryggelys) og 3, men hadde da lagt inn motstander som beskrevet over for å få bilen til å tro det er fungerende lyspærer på alle de obligatoriske tilkoblingene. Testet ikke tåkelyspinnen, og hadde heller ikke lastmotstand på denne.

Dersom du ikke kobler opp lastmotstander selv, får du spenning ut på ryggelyset ved å sette et slikt adapter før du kobler på LED-lampen. Da tror bilen det er en henger der,
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

oll1954

Ok, da skal jeg teste det. Om jeg får det til å funke ser jeg for meg at jeg monterer ett eller to (for å kunne vinkle ut mot sidene) LED ryggelys på en brakett under hengerfestet til bruk i den mørke årstid og som plukkes av på våren, i påvente av at Audi anerkjenner problemet og kommer med en eller annen fix ...

Med utgangspunkt i den enorme utviklingen på lysteknologi de siste 15 år er det litt merkelig at jeg har betydelig bedre (og fullt brukbart) ryggelys på min 2006 Honda enn på min 2019 e-tron. Spesielt siden Audi i sin lansering av e-tron la veldig vekt på dette med lysdesign, eller kanskje nettopp derfor ...
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

el-H

#23
Og jeg har også bare tåkebaklys på venstre side, har ikke funnet noe i instruksjonsboka som sier om dette er korrekt. Det er i såfall en merkelig måte å spare penger på siden det jo er et tilsvarende "lys" (som sannsynligvis bare er en refleks som ser likedan ut) på høyre side også.
[/quote]

Det har alltid vært normalt med bare et tåkebaklys på venstre side på de aller fleste biler originalt.

RJK

Denne kan sikkert forklare hvorfor det bare brukes en lampe:


"Some cars are designed with one or two rear fog lights. However, only the light on the driver's side is turned on to avoid confusion with brake lights. If road visibility is extremely poor and your car doesn't have rear fog lights, a driver behind you may not be able to see your car until it's too late.

https://www.powerbulbs.com/blog/2016/06/how-important-are-rear-fog-lights
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

#25
og så er det slik at noen velger å slå på tåkelys selv ved litt lavt skydekke. Rimelig irriterende å ligge bak en slik og dobbelt så irriterende om de har 2 i fleisen... :)

Dere får sette på en lastebøyle og en justerbar halogenlampe slik man bruke på ekspedisjonsbiler, 12v sitter vel klar i bagasjen  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kåre Knatten

Regner med at en eller annen kineser lager en ryggelykt som man kan erstatte det dummy tåkebaklyset og som kobles inn på CAN-bussen. 😊

janbanan

Jeg fikk nytt baklys etter fuktproblemer i vinter.
Ikke uvanlig fenomen på e-tron.

Det hadde jo vært kjekt om den nye lykta hadde bedre ryggelys, dvs lyst nedover og ikke rett bakover. Men det er akkurat like dårlig.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

elektro

Dette er vel likt på alle Audi, også fossile? Rart, ryggekamera på 1. gen modell e-golf er bedre i mørket.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Ref tråden om ID.4 om tilsvarende problem med at skiltlyset blender ryggekameraet, som dermed gir feil eksponering på det en egentlig vil se:

Jeg har prøvd et lite hack på min som jeg tror hjelper noe. Problemet er at skiltet er opplyst, og at dette er synlig i nederste del av kameraet. Jeg la en liten gummilist på 3-4 mm øverst bakpå skiltholderplaten, som gjør at skiltet  kommer litt nærmere bakluken nederst, og reflekterer lyset noe mer bakover enn oppover. Dessuten gjør tilten at det kommer litt mindre lys på skiltet, men det er fremdeles lett leselig på natta.

Førsteinntrykket er at dette gir bedre bilde i ryggekameraet i mørke, men siden jeg gjorde endringen i dagslys har jeg ikke noen før/etter-bilder fra betjeningsskjermen. Jeg skal prøve å få tatt etter-bilder i mørke på et sted hvor jeg har før-bilde fra tidligere. Fra siden, ser det slik ut på bil:

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA