Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ryggelys på etron

Startet av Theotokos, onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:49

« forrige - neste »

Theotokos

Hei,
jeg sliter med ryggelyset på min etron. Det er så svakt at jeg ikke kan se noe bakover når det er mørkt. Kameraet fungerer heller ikke da (var betraktelig bedre på teslaen). Andre som har samme erfaring? Evt noen som vet om det kan byttes til sterkere pære?

elektro

Sitat fra: Theotokos på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:49
Hei,
jeg sliter med ryggelyset på min etron. Det er så svakt at jeg ikke kan se noe bakover når det er mørkt. Kameraet fungerer heller ikke da (var betraktelig bedre på teslaen). Andre som har samme erfaring? Evt noen som vet om det kan byttes til sterkere pære?

Har samme erfaring, ingen løsning. Har vent meg litt til det. Men synes det er bedre på e-golfen til og med.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

oll1954

Helt enig i at det er alt for dårlig, på e-tron fungerer ryggelyset bare som en markering overfor andre at du rygger/er i ferd med å rygge, og er ikke en hjelp til deg som sjåfør som skal rygge. Lurer litt på hvilke typegodkjenningskrav det er til ryggelyset, det kan ikke være rare greiene.

Rygging i mørket på uopplyst, ukjent område i regnvær med mørke ruter er en spennende øvelse ...

Jeg anser det dårlige ryggelyset på e-tron som en mangel det burde vært reklamert på. :-1:
Jaguar i-Pace reservert
Audi e-tron quattro reservert

daktari

Det slo meg også i går at ryggelyset er ganske svakt. Til gjengjeld slår den på grøftelysene når man setter bilen i revers, men synd den ikke har samme styrke bakover.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mahuns

Har en XC90 i dag og der er samme problem, elendig. Spurte på Volvo verkstedet om det var mulig å montere ett ekstra led ryggelys, men det var det ikke.
2020 E-tron 50 AS
2007 Mazda 3

Carkub

Enig i at ryggekameraet er dårlig. Kameraet får også gjenskinn fra skiltlyset via bakskjermen og man ser dermed ekstra lite.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Theotokos

Etter å komme fra Tesla som er en "ny" bilfabrikk stusser jeg på at Audi bommer på så elementære bil-ting som dette. Det er nettopp disse tingene man normalt ikke sjekker før kjøp man bør kunne anta skal være på plass på en Audi. Samme med menysystemet...etter 15.000 km er jeg fortsatt i det blå når jeg skal finne en liten ting i menysystemet. LED-matrix-lysene er derimot helt fantastiske!

Pneg

Helt elendig.. måtte sende ut kona for og sjekke om det virket..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

daktari

Nå har Tesla i særklasse godt ryggekamera, både i dagslys og mørket, flere klasser over. Men Audien er bedre enn e-niro...
Jaguar og EQC har hakket skarpere bilde enn e-tron, det er skuffende, men skjermen er større hvertfall. Mye støy i dårlig lys på Audien. Bilen bygges etter et prismål, ikke kvalitet tror nå jeg. "Premium"? Påslag...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#9
Sitat fra: daktari på onsdag 30. oktober 2019, klokken 20:21
Nå har Tesla i særklasse godt ryggekamera, både i dagslys og mørket, flere klasser over. Men Audien er bedre enn e-niro...
Jaguar og EQC har hakket skarpere bilde enn e-tron, det er skuffende, men skjermen er større hvertfall. Mye støy i dårlig lys på Audien. Bilen bygges etter et prismål, ikke kvalitet tror nå jeg. "Premium"? Påslag...

Enig i at ryggelysene på e-tron er dårlig, men ryggekamera og 360 visning på I-Pace er da mye dårligere enn e-tron! Mye mindre, og større sorte felter. I tillegg har Audi den geniale varslingen- og nødbrems ved trafikk/fotgjengere bak. Og vask av kamera, samt at bildet vinkles når du svinger. Tesla har ingen av delene, og heller ikke godt ryggelys, men til gjengjeld det godt kamera, stort bilde og gode parkeringssensorer m. cm. visning og behagelig lyd. Totalløsningen til Audi er imidlertid den beste på (elbil)markedet synes jeg. Ikke testet EQC.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Carkub

«Ryggeopplevelsen» er ekstremt bra i dagslys. 360 Top view er da genialt. Når det er mørkt derimot var det mye lettere å rygge med vår gamle 1998 A4 enn med e-tron...
I mørket er ryggelysene så dårlig at man ser nesten ingen ting hverken i kamera, gjennom bakruta eller i speilene..
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Kåre Knatten

Nå hadde jeg en noe nyere A4 (2009), men jeg støtter utsagnet angående rygging. Syntes den bakre stolpen er for bred, slik at en ikke ser hvor hjørnet på bilen når en rygger. Kameraene hjelper noe, men er for utydelige i mørket.

daktari

Noen som har undersøkt om det er utskiftbar pære eller er det loddet på LED?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#13
Interessert i å svar på det samme. Kan nevne at det hjelper bittelitt å sette på tåkelyset bak. Og vi lo.. ;)

Kunne man ev. få på alt lys i dørhåndtak osv. for om mulig lyse opp bittelitt på siden av bilen ved rygging også, for bedre 360 view? Kanskje med OBD kabel? Når det gjelder skiltlyset kunne jeg godt tenkt meg å ha det svakere..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Noen som har oppgradert ryggelysene?

Andre tiltak man kan gjøre? Er kamera like svakt på 20- og 21 modellene som 19-modellen? Har inntrykk av at dette er et gjennomgående problem også på fossile e-tron.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA