Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er best for batteriet

Startet av tromsø, tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:12

« forrige - neste »

tromsø

Skal kjøre Tromsø-Narvik i morgen, 23.5 mil. Bør gå greit med min e50 hvis jeg lader til 100% (hvis ikke for kaldt og/eller for mye motvind).

Nå til spørsmålet, hva er best for batteriet med tanke på levetid?
1) Lade AC hjemme til 100% og komme frem med 5% igjen
2) Lade AC hjemme til 80% og hurtiglade 30% på 50 kW lader og komme frem med 15% igjen

Har lest mye om batterier men her blir jeg litt usikker men heller mot alternativ 2 (blir dog dyrere og tar mer tid). Hva sier dokker?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Rosstopher

Gjør det som passer deg best. Én sånn tur har ingenting å si for batterihelsa. Prøv å planlegge ladingen slik at bilen står kortest mulig tid med fullt batteri og lader med en gang du kommer fram.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ThomasEL

Jeg ville gått for alternativ 1.
Det er raskest og billigst. Og jeg tror det er et like godt alternativ for batterihelsa som alternativ 2.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Doppler

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 19:51
Gjør det som passer deg best. Én sånn tur har ingenting å si for batterihelsa. Prøv å planlegge ladingen slik at bilen står kortest mulig tid med fullt batteri og lader med en gang du kommer fram.

Støtter dette innlegget, og da ville jeg gått for alternativ 1 fordi det er enklest.
2021, E-tron 50 SB S-line, Lev. uke 12/21.

RJK

Har de ikke AC-lading i Narvik du kan bruke, slik at du slipper å kjøre på kanten av hva bilen klarer? Ville aldri satset på kjøring i ett strekk ned til så lav SoC, fordi det er så mye som kan skje på turen, og så er bufferen brukt opp.

Er dessuten endel høydeforskjeller på turen, så der er det fare for at "regnskapet" ikke går opp i opp, selv om man regenererer på vei nedover igjen. Nei, bedre å få in litt strøm om du kan, når du uansett står parkert der du skal. Alternativt tar 5-10 minutter lading på hurtiglading på veien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tromsø

Takk for innspill! Kjører om noen timer og lader opp till 100% hjemme, blir som sagt enkelst og sparer tid. Er dog fremdeles usikker på hvilket alternativ som er det beste i det lange løpet men ja, et par turer frem og tilbake spiller nok ingen stor rolle.

Ser ut som det blir mye motvind så må nok lade på veien uansett, rapport kommer under "gjenværende batterikapasitet". Finnes AC lading i Narvik ja.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Og om du mot formodning skulle trenge lynlading i Narvik, er det tilgjengelig hos den lokale VW-forhandleren. Lading startes/betales med Defa Cloudcharge sin app.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

#7
Sitat fra: Orbit på onsdag 27. oktober 2021, klokken 10:02
Og om du mot formodning skulle trenge lynlading i Narvik, er det tilgjengelig hos den lokale VW-forhandleren. Lading startes/betales med Defa Cloudcharge sin app.

Takk for tips, og ja har brukt den tidligere når jeg har vært på vei videre sørover. En av meget få lynladere i Troms/Nordland...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

RJK

Sitat fra: tromsø på onsdag 27. oktober 2021, klokken 10:36
Sitat fra: Orbit på onsdag 27. oktober 2021, klokken 10:02
Og om du mot formodning skulle trenge lynlading i Narvik, er det tilgjengelig hos den lokale VW-forhandleren. Lading startes/betales med Defa Cloudcharge sin app.

Takk for tips, og ja har brukt den tidligere når jeg har vært på vei videre sørover. En av meget få lynladere i Troms/Nordland...
Ulempen med den, foruten at den er dyr (og ja, jeg har brukt denne selv under årets sommerferie) og den er utenfor Narvik i feil retning for din del. Riktignok ikke mer enn 5-8 minutter hver vei, men dog i feil retning likevel.

Ja, det savnes stort flere lynladere og flere på hvert sted. Finnes ingen før Samuelsberg/Løkvoll, som er lang omkjøring for din del. Finnes noen hurtigladere med 50 kW effekt på veien, som sikkert er greit bare for å få nok til å toppe opp, som alt i alt vil ta kortere tid enn 10-16 minutter kjøring i feil retning, i tillegg til ladingen du gjør der.

Som nevnt, i tilfelle du ikke rekker å få ladet noe med AC mens du likevel er i Narvik. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kjbu

Kan bidra med svar på spørsmålet ditt; hva er best for batteriet:
Alternativ 2.

Årsaker:
-unngå fulladet batteri
-unngå lav SOC
-unngå Lyn lading (50kW lading er ganske mild lading på et sånt stort batteri)


Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Truls Antonsen

Høy eller lav SoC øker degradering som følge av tid. Om 100% gir 2x eller 5x så mye degradering pr døgn ift 80% aner jeg ikke... men om en sammenlikner tiden en bil er på 80% med å stå ett par timer på 100%, har det ingen ting å si.

Å ha den stående i garasjen, som bilen gjør 75-90% av tiden, på 100% vs 80% vil ha noe å si.

Varme/kulde når det er store strømtrekk/påfyll, dvs lading eller grisekjøring, øker degradering. Når en hurtiglader gir det økt temperatur, men dette er begrenset pga kjølesystemet på Audien, men fortsatt mer temp enn hjemmelading.

Dvs, jeg lader alltid til 100% siste natta før langtur!

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA