Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fått meg i3 - SKal hente på lørdag, har 3 fase 230V lader, går det bra?

Startet av siljan, torsdag 08. august 2019, klokken 16:54

« forrige - neste »

siljan

Hei

Da ser det ut som jeg har fått meg en i3, lagde en tråd her nylig og spurte om tips.

Skal hente en på lørdag.

Mitt spørsmål, er at fra før har jeg en easee lader på 16A, 3 fase 230V, som gir meg 6kW eller no rundt der, husker ikke helt i farta. Kan jeg bruke denne på i3?

siljan

vet bare at det er noen biler som ikke tåler å lade på 230v 3 fase, fks b250e så derfor jeg spør :)

Torodd Stangeland

i3 tar 32 ampere 1-fase og 16 ampere 3-fase 400 volt.
Usikker om du bør koble fra en fase, men du får nok uansett kun 3,7kw på den laderen.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

jlan

Gikk det greit med i3 på 3-fase IT? Easee support svarer slik, men har ikke testet selv  sier de:

"Med den siste firmware som nå er tilgjengelig 146 så burde BMW I3 klare å lade til tross at boksen er innstilt på 3- fase."

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kristoffer Skaret

Jeg er også veldig interessert i å vite dette med sikkerhet. Hvordan gikk det Henrik?

quandt1960

Er det ikke bare å koble til og se? Bilen og kabelens elektronikk skal si ja takk eller nei takk om ikke forsyning er korrekt.

Lurker

Fikk koblet opp min Easee på 3-fas IT nett nå, den lader i3'en (2017, 94Ah), men det var mye klikking frem og tilbake i noen relèer inne i laderen, og syns ikke det hele virket spesielt imponerende.
Det var mye stopping og starting av ladingen, noe som jeg antar ikke er godt hvor verken relèer eller batteriet. Har kontaktet Easee om saken

BjørnSH

Får meg muligens en BMW i3 til uka og sitter i borettslagets styre. Vi installerer sikringskap og 2 ladere til å begynne med ettersom borettslaget ikke har noen el-biler enda. Jeg har ikke så veldig peiling på dette.... Dette er Zaptec ladesystem, men vi venter på tilbud fra en annen installatør også.

Spørsmål:

Vil en BMW i3, 2019 (94ah eller120ah) få maks ladehastighet av dette? ->Info fra installatør: Det vil bli 32A 3fas. Det blir lagt opp til 3 stk ladere på en 32A sikring. Det blir en 80A hovedsikring i sikringskapet.

Orbit

Ladeeffekt avhenger av om dette er 230V IT eller 400V TN 3-fas. På IT vil i3 «bare» kunne utnytte en fase, men da på 32A (7.4 kW). Er det TN, kan den bruke opptil 16A 3-fas (11 kW). Begge deler kan bli redusert noe av lastbalanseringen dersom andre lader samtidig. Det er maksimalt 22 kW på deling mellom de tre ladestasjonene.

Uansett er det nok rikelig med effekt tilgjengelig her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA