Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

380km ved fulladet SR+

Startet av fredrik1992, onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:00

« forrige - neste »

fredrik1992

Hei,
Fikk min SR+ 5 september og hadde først nå en langtur som krevde fulladet batteri, da så jeg at rekkevidden var på maks 380km - De informerer om 408km.
Noen som opplever det samme?

Kan forsåvidt også nevne at jeg ikke fikk mer enn 60kw på en hurtiglader som skal kunne gi 100kwh+

Kartelaven

Rekkevidden du ser på skjermen er EPA (USA standard) som er mer konservativ enn WLTP standarden som brukes i Europa.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

olekvi

Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:00
Kan forsåvidt også nevne at jeg ikke fikk mer enn 60kw på en hurtiglader som skal kunne gi 100kwh+

Vil tro du, som så mange andre, opplever dette fordi batteriet var for kaldt eller fordi SoC var for høy, eller en kombinasjon.
'19 TM3P

1000kwh

100kw+ er MAKS hastighet. Dette krever varmt batteri og at du ikke allerede har for mye strøm på batteriet. Typisk vil du se høyeste hastighet fra 5-30% igjen på batteriet..

Husk at km som står oppgitt ikke samsvarer med det du faktisk vil kunne kjøre. Du kan kjøre mer og mindre enn dette basert på hvilket forbruk du har.

Alle disse tingene vil du venne deg til og ikke gi mer tanke etterhvert ;) Jeg tenker hverken på forbruk, gjenstående rekkevidde og ladehastigheter lengre.

fredrik1992

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 30. oktober 2019, klokken 11:35
100kw+ er MAKS hastighet. Dette krever varmt batteri og at du ikke allerede har for mye strøm på batteriet. Typisk vil du se høyeste hastighet fra 5-30% igjen på batteriet..

Husk at km som står oppgitt ikke samsvarer med det du faktisk vil kunne kjøre. Du kan kjøre mer og mindre enn dette basert på hvilket forbruk du har.

Alle disse tingene vil du venne deg til og ikke gi mer tanke etterhvert ;) Jeg tenker hverken på forbruk, gjenstående rekkevidde og ladehastigheter lengre.

Det stemmer at jeg hadde rundt 40% kapasitet på batteriet når jeg forsøkte å lade det, så det gir mening!

fredrik1992

Sitat fra: Kartelaven på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:50
Rekkevidden du ser på skjermen er EPA (USA standard) som er mer konservativ enn WLTP standarden som brukes i Europa.

Litt merkelig at Tesla velger å informerer med WLTP standarden på nettsidene sine, men med EPA standarden i bilen ???
Men det gir meg ro om at det ikke er noe galt med batteriet så da skal jeg legge vekk de bekymringene, takk! :D

MyMuffin

Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:12
Sitat fra: Kartelaven på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:50
Rekkevidden du ser på skjermen er EPA (USA standard) som er mer konservativ enn WLTP standarden som brukes i Europa.

Litt merkelig at Tesla velger å informerer med WLTP standarden på nettsidene sine, men med EPA standarden i bilen ???
Men det gir meg ro om at det ikke er noe galt med batteriet så da skal jeg legge vekk de bekymringene, takk! :D

Både Long range og Performance model 3 viser 499km ved fullading når de er nye, 560 og 530 wltp på dem (er nok egentlig bare de 20 tom vs 18 som er utslagsgivende)
Så lite å bekymre seg over, tut og kjør :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Handyman

Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:12
Sitat fra: Kartelaven på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:50
Rekkevidden du ser på skjermen er EPA (USA standard) som er mer konservativ enn WLTP standarden som brukes i Europa.

Litt merkelig at Tesla velger å informerer med WLTP standarden på nettsidene sine, men med EPA standarden i bilen ???
Men det gir meg ro om at det ikke er noe galt med batteriet så da skal jeg legge vekk de bekymringene, takk! :D
WLTP er det krav om å informere om ved salg, selv om den er veldig optimistisk, men mer realistisk enn gamle NEDC.
Hva som vises i Gues-o-meteret er opp til produsenten. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fush

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:14
Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:12
Sitat fra: Kartelaven på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:50
Rekkevidden du ser på skjermen er EPA (USA standard) som er mer konservativ enn WLTP standarden som brukes i Europa.

Litt merkelig at Tesla velger å informerer med WLTP standarden på nettsidene sine, men med EPA standarden i bilen ???
Men det gir meg ro om at det ikke er noe galt med batteriet så da skal jeg legge vekk de bekymringene, takk! :D

Både Long range og Performance model 3 viser 499km ved fullading når de er nye, 560 og 530 wltp på dem (er nok egentlig bare de 20 tom vs 18 som er utslagsgivende)
Så lite å bekymre seg over, tut og kjør :)

Min LR AWD viste 504 i starten. 494 nå etter 20.000km
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

CorsoDante

Sitat fra: Fush på torsdag 31. oktober 2019, klokken 00:41
Sitat fra: MyMuffin på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:14
Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:12
Sitat fra: Kartelaven på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:50
Rekkevidden du ser på skjermen er EPA (USA standard) som er mer konservativ enn WLTP standarden som brukes i Europa.

Litt merkelig at Tesla velger å informerer med WLTP standarden på nettsidene sine, men med EPA standarden i bilen ???
Men det gir meg ro om at det ikke er noe galt med batteriet så da skal jeg legge vekk de bekymringene, takk! :D

Både Long range og Performance model 3 viser 499km ved fullading når de er nye, 560 og 530 wltp på dem (er nok egentlig bare de 20 tom vs 18 som er utslagsgivende)
Så lite å bekymre seg over, tut og kjør :)

Min LR AWD viste 504 i starten. 494 nå etter 20.000km

Skal vi ikke få 5 % ekstra rekkevidde (og ytelse) i disse dager, OTA?
TM3P "FSD"

DagfinnN

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:23
Skal vi ikke få 5 % ekstra rekkevidde (og ytelse) i disse dager, OTA?
Er vel ingen som har fått det, men tar gjerne i mot rapporter på max km før og etter denne oppdateringen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:23
Sitat fra: Fush på torsdag 31. oktober 2019, klokken 00:41
Sitat fra: MyMuffin på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:14
Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:12
Sitat fra: Kartelaven på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:50
Rekkevidden du ser på skjermen er EPA (USA standard) som er mer konservativ enn WLTP standarden som brukes i Europa.

Litt merkelig at Tesla velger å informerer med WLTP standarden på nettsidene sine, men med EPA standarden i bilen ???
Men det gir meg ro om at det ikke er noe galt med batteriet så da skal jeg legge vekk de bekymringene, takk! :D

Både Long range og Performance model 3 viser 499km ved fullading når de er nye, 560 og 530 wltp på dem (er nok egentlig bare de 20 tom vs 18 som er utslagsgivende)
Så lite å bekymre seg over, tut og kjør :)

Min LR AWD viste 504 i starten. 494 nå etter 20.000km

Skal vi ikke få 5 % ekstra rekkevidde (og ytelse) i disse dager, OTA?
Det er sagt at det skal bli "5% power improvement", men tror ikke det er sagt når det kommer.
Ekstra rekkeveidde var vel koblet til "one pedal driving", antar at det er koblet til mer regenerering.
https://www.fool.com/earnings/call-transcripts/2019/10/24/tesla-inc-tsla-q3-2019-earnings-call-transcript.aspx
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: olekvi på onsdag 30. oktober 2019, klokken 11:16
Sitat fra: fredrik1992 på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:00
Kan forsåvidt også nevne at jeg ikke fikk mer enn 60kw på en hurtiglader som skal kunne gi 100kwh+

Vil tro du, som så mange andre, opplever dette fordi batteriet var for kaldt eller fordi SoC var for høy, eller en kombinasjon.
Eller delt lader med en annen bil...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA