Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rar styring

Startet av quandt1960, onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:32

« forrige - neste »

quandt1960

Noen som har opplevd total bortfall av servo før? Spesielt også at rattets midtstilling er noen grader til venstre, altså bilen ønsker seg til venstre mot kjørefeltet? Etter en restart gikk det vekk og alt var som normalt. i3 94ah, 9000km, 2019 mod.

Klykken

#1
Yes, opplevd en gang. Var helt jævlig å kjøre, og trodde jeg hadde punktert. Måtte svinge til siden av veien og sjekke til slutt. Var nok å "slå av bilen" og på igjen, faktisk. Jeg varslet service om dette og de kunne ta inn bilen med en gang hvis problemet vedvarte, men det gjorde det ikke. De tok en sjekk likevel på siste service og kunne ikke finne noe.

https://elbilforum.no/index.php?topic=41634.msg717832

Har funnet ut at det er skrevet om dette på diverse i3-forum rundt om, og mener det er en softwarebug som fremkommer en sjelden gang. Når det skjer kan det jo være rimelig farlig, spesielt ved høye hastigheter.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

quandt1960

Har i dag pratet med BMW og det er en pågående sak internt hos BMW. De jobber nå med en mulig midlertidig software oppdatering som vil komme en gang i November. Det vil være frivillig og de som ønsker det til den endelige oppdateringen kommer en gang i 2020 må gå med på at Køassistenten med styring kodes midlertidig vekk.

Saken er trolig software-relatert og jeg opplevde at ved en restart så gikk det vekk. Bilen var forferdelig å kjøre og jeg ble litt sjokkert hvordan rattet klart hadde et visst pådrag som ønsket bilen til venstre så måtte holde godt fast i rattet. Burde vært en tilbakekallingsaksjon på dette egentlig siden det påvirker noe så uvesentlig som styringen?  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA