Gå over til 30 kwh eller ny elbil?

Startet av Trillebille, onsdag 30. oktober 2019, klokken 07:06

« forrige - neste »

Trillebille

Har tenkt så mye på dette at det går i surr for meg, så da spør jeg dere til råds. Spørsmålet er om vi skal gå fra 24 kwh (2013) til 30 kwh-Leaf eller ny elbil?

Har en 2013-modell som funker godt, men har ved noen tilfeller (typisk ferier) litt lite plass for to voksne og to småbarn med barneseter. Det største problemet er rekkevidden som på vinteren gjør at vi må hurtiglade når vi skal til besteforeldre (akkurat over 10 mil unna), og det er sjelden trivelig i 10- med to sure barn..

Så må nå videre, spørsmålet er hvor? Kan få en E-Niro så å si å dagen da jeg står blant de aller første i køen (har krysset av for at jeg venter på app, noe som gjør at de etter meg som ikke vil vente på app går forbi i mellomtiden, men det kan jeg avhuke og dermed få bil ved neste utlevering). Mens denne bilen er stor nok, trenger jeg absolutt ikke rekkevidden, og jeg er også skeptiskt til å kjøpe ny bil med to små barn som ikke viser mye hensyn til bilpleie.

Så er det nye-Leaf, men den har jeg prøvekjørt flere ganger uten at jeg har klart å få en noenlunde behagelig sittestilling - bilforhandler prøvde boktsavlig talt alle triks i boka utenom å ta ut setet. Så den er dessverre uaktuell. Peugeot E-2008 kan være potensiell, men den må jeg prøvesitte før jeg i det hele tatt kan vurdere den, og det kan først skje ved årsskiftet. WV-gruppen er uaktuelle da de ikke har bagasjeromsplass, og TM3 er ikke aktuelt grunnet samme og usikkerhet rundt service og serviceinnstilling. Har verken råd eller lyst på TMS eller TMX eller andre biler over 500.000.

Så kom jeg plutselig over dette med at man likevel kan ha takstativ på Leaf -17, og har fått anbefalt en sammenleggbar takboks (Thule Ranger 90) som sammen med takstativet veier knappe 15 kg slik at jeg kan fylle ca. 20 kg lovlig på taket. Dette kan i stor grad avhjelpe plassbehovet ved gamle Leaf, og da er spørsmålet rekkevidden. Har undersøkt litt, og kan få byttet min 2013 i en norsk 30 kwh med moderat kjørelengde (60.000-80.000) mot et helt greit mellomlegg (70.000-100.000).

Med en 2016/2017 Leaf vil vi atter komme inn under nybilgaranti og videre 8-årsgaranti på batteriet, noe jeg anser som veldig positivt. Det siste ankepunktet jeg har mot å gjøre dette er rekkevidden/batteriet fordi jeg mener å ha hørt og lest at 30 kwh-utgaven ikke hadde så mye for seg da batteriet ikke gav så mye mer rekkevidde og også har tapt seg mye fortere over tid enn 24 kwh-versjonene. Jeg trenger ikke voldsomt mye mer rekkevidde, men ønsker f.eks å kunne kjøre ti mil til besteforeldre uten at det blir behov for lading - sommer som vinter i flere år fremover i tid.

Har prøvd å lese gjennom mange av de 148 (!) sidene i forumet om gamle-Leaf, men finner ikke helt noe som beroliger meg mtp dette. Kan noen av dere med 30 kwh-Leaf være meg til hjelp her?

Kangoo

#1
På den gamle typen LEAF er du innafor om taklasten totalt holder seg under 75kg, mens 35kg gjelder for siste utgave LEAF, uavhengig av størrelse på batteripakken altså.

Sjekk linken under og les grundig artikkel og kommentarer.


https://elbil.no/stor-oversikt-sa-mye-taklast-taler-din-elbil/


...og e-NIRO er populær blant barnefamilier :)

automat

Husk at det er først når du selger bilen igjen at du finner ut hvor mye den faktisk koster deg pr år og pr km. Og i det perspektivet er det ikke sikkert en 30kwh Leaf er så gunstig.

Den vil av markedet bli betraktet som en nr.2-bil, primært egnet for lokal kjøring. Og så har man usikkerheten med batteriet.

Vi vet at denne biltypen har hatt problemer med batteritap. Det  har kommet en softwareoppgradering som skal løse dette.

Det vi ikke vet er om denne softwareoppgraderingen faktisk løser problemet, eller bare skyver det ut av garantiperioden, slik at det ikke lenger er Nissans problem.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trillebille

Takk til begge for svar. #Kangoo: 75 kg var jo enda mer gitt, jeg har allereide slått meg til ro med 20 kg ekstra og sannenleggbar takboks er tingen - det er bare fire-fem ganger i året behovet er der.

#automat: enig i det med bil nr. 2,men for meg holder den lenge dersom batteriet er til å stole på. Men så er det nettopp det som er spørsmålet, og det du seier om oppdateringen er jo et skummelt moment i ha i bakhodet..

EV-FTW

Har Leaf 30 og batteriet holder seg fint. Bilen er nå kjørt 87 000 kilometer og har en SOH på over 90 prosent.
Det stemmer at det kom en software oppdatering som fikset utfordringer som var rundt måten bilen leste av batteristatus på.

Ved normal kjøring har jeg ca 18-20 mil rekkevidde om sommer, ned til ganske tomt batteri, og 13-16 mil om vinter.
Klart, er det -10 og jeg ligger i 110 hele veien, så holder den maks 10 mil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trillebille

Kult, takk for info Øyst1 - da er jeg litt mer i pro Leaf 30kwh-modus igjen. Lite 110 her i gården, og det viktigste er altså å komme seg ti mil på vinteren uten å måtte stresse med hurtiglading.

EV-FTW

Hvilken pris har du fått på den Leaf 30 du ser på?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trillebille

Har bare sjekket noen lokale bruktforhandlere i nærheten (Bergensområdet), men de virker å ligge frå 140.000-185.000. Den jeg kunne få innbytte på lå på 145.000, da ville de ha et mellomlegg på 80.000 og overta min gamle Leaf som er 2013 og nærmer seg 90.000 km. 

EV-FTW

Ønsker deg lykke til👍🏻. Jeg skal selge bilen og kjøpe ny på våren. Blir interessant å se hva jeg får for den.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

Om du monterer krok bakpå bilen, så kan du sette en Thuleboks på den.

Jeg er enig i at 30kwt har en vesentlig fordel med 8 års kapasitetsgaranti, men å betale så mye penger for den fordelen, ville jeg ikke ha gjort.

Under ladepausene er kunsten å finne på noen morsomme aktiviteter. Vanligvis er det vel ikke behov for å lade mer enn noen få minutter på en timils tur, og problemet er ofte å samle passasjerne igjen når man skal dra.
Sjølv har jeg 12 mil reisevei til besteforeldre, og av til velger jeg heller å kjøre litt økonomisk, så jeg slipper ladepause. Andre ganger blir det kortvarige pauser. Stopper jeg på Kiwi for ladepause, så er det vanskelig å løpe gjennom butikken fort nok for å få avslutta ladinga i tide.



Mateusz

Eg har gjort det du tenker på. Byttet 24kwt Leaf til 30kwt leaf. Er meget fornøyd.
Eg kjører ofte 12 mil rute. Med gamle Leaf måtte eg hurtiglade på vinteren underveis. Slipper det med 30kwt.
Bilen virker som om den har nesten 50% mer praktisk rekkevide en den gamle som er utrulig komfortable. Med gamle leafen hadde eg ofte rekkeveideangst.
En annen praktisk fordel med 30kwt er at den lader utrulig kjapp på chademo. Den får alltid over 40kw effekt slik at den er "god to go" på bare 20 minutt. Med gamle leaf så ligg ladefart på ca 30-35 kw. Det går treg og er dyrt.

Du kan godt kjøpe en pen 30kwt Leaf til 140-160 tusen med garanti. Lykke til.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Trillebille

Gode innspill dette! Trekkoppbil - det med lasteboks visste jeg ikke om engang, det er jo også en mulighet! Enig i at det er kjipe penger å gå fra 24 til 30, men alternativet mitt er en Kia Niro eller en TM3, og da flyr pengene enda fortere. Og det er kjipt da jeg ikke trenger så innmari mye mer rekkevidde uansett, men har stort behov for å unngå hurtigladestopp som oftest bare blir surt og stress.

Og Matheus; kult - det hadde jeg lest for lenge siden, men glemt - det er et vesentlig poeng dersom man likevel skal måtte hurtiglade, så takk for info! Jeg heller mot 30 kwh, men stresser ikke med å kjøpe bil da jeg håper å få testet peugeot 2008 før jeg bestemmer meg helt.

Prøvekjørte forresten TM3 i helga, og ble skikkelig overrasket over hvor positivt inntrykk jeg fikk av bilen, både sittestilling, plass og utformingen på bilen ellers. God å kjøre var den også, litt tung i rattet. Men klarer ikke å komme over at det er en Tesla (er fortsatt redd de går konk), og sliter stort med å skjønne at man må trykke inni en meny på en skjerm for å åpne hanskerommet..

1000kwh

Du kan stille hvor tungt rattet skal være.

Ellers hadde jeg delt bekymringen rundt konk i 2013, men ikke i dag når Tesla går bedre enn noen gang.

Elektro12

Kjøpte nylig 30 kwh Leaf fra forhandler med 3 års garanti (Norsk, nordic) for 165 lapper. Gått 30kkm.

Meget fornøyd.Vurderte også Bil i 300+ klassen, men er jo mye mer økonomisk med en Leaf. Kjempegrei bil.

24 kwh hadde gått det også, men litt mindre angst med 30 kwh. Kjørte 10 mil i regn og 5 grader her om dagen og da gikk ca halve batteriet. 49% rest.

Mateusz

Ja, en 30kwh Leaf er mye bedre bil en 24 Leaf.
Rekkevidde betyr alt når man kjører en 1 gen Leaf.
Hadde stadig angst når eg brukte min 24 Leaf.
Har nesten null angst nå med 30 kwh Leaf.
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA