Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ion, airbag-lampa.

Startet av engolf, tirsdag 29. oktober 2019, klokken 16:30

« forrige - neste »

engolf

Hej,
häromdagen när jag startade bilen tändes airbag-lampan, och slocknade inte trots omstart.
Jag kopplade in felkodsläsaren, och där stod det att det är svikt i kommunikationen med varningslampan för airbag på passagerarsidan (alltså lampan som indikerar att airbagen är urkoplad).
Körde aktiv test, och allting verkade fungera som det skulle, raderade felkoden och lampan slocknade.
Är det fler som har upplevt liknande problem? Jag har sökt på nätet, men hittade ingen som helst info om liknande fel. Du kan ikke vise dette vedlegget.

kaiat

Har opplevd lignende, men da på en eldre fossilbil jeg hadde. Jeg vet at på den modellen var det ikke uvanlig med dårlig kontakt i en konnektor i airbagsystemet, og verkstedene brukte gjerne å fikse feilen ved å fjerne konnektoren og lodde ledningene sammen i stedet.

Når du klarer å slette feilkoden, er det kanskje noe lignende her også. Er det en feil på en komponent, vil jo feilkoden komme igjen.

engolf

Hoppas felet inte återkommer igjen:)än så länge fungerar allting som det skall.

elektriskp

Hei.
Jeg koblet fra de to kontaktene under passasjersetet i dag da jeg skal midlertidig ta ut passasjersetet. Når jeg koblet dette sammen igjen, vil ikke den røde varsellampen for airbag slutte å lyse rødt.
Alt er koblet tilbake, prøvd å slå av/på airbag med nøkkelbryter.
Sensoren i settet fungerer.
Hvordan får jeg fjernet den røde varsellampen for airbag?
Er der ikke mulig å kjøre uten passasjersetet uten at varsellampen lyser?

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektriskp

Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 00:20
Virker å være samme tema i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=49887.0;topicseen

Ingen av disse trådene besvarer det jeg lurer på, som er:
Er det mulig å kjøre uten passasjersetet uten at varsellampen lyser?

engolf

Tekniskt sett ja, men då måste du koppla in passande motstånd (för att lura systemet), och radera felkoden med data.
Utan det kommer srs-systemet detektera fel i kretsen och deaktiveras.
Du måste oavsett radera felkoden, det hjälper inte att sätta tillbaka kontakten.

offpist

Motstanden i en slik airbag er bare 1-2 ohm.
Så i TEORIEN tenker jeg den er fornøyd også med en jumper som kortslutter.
Men jeg tar ikke noe ansvar for om den teorien er feil.. ;)

Trikset her er vel bare å koble bort minus på 12V batteriet når man skal koble bort stolene.
Uten strøm vil den neppe registrere noen feilkode.

(På Tesla er det forøvrig ikke slik at feilkodene må slettes. Når pluggen settes tilbake så slukker lampen.
(Monterte nylig 2019 stoler inn i en 2013 Model S))
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

engolf

Det förekommer allt från 1.2 till 3.6 Ohm vad jag vet, men det är bara signal till SRS systemet, sen är det också brytaren som indikerar om nån sitter i sätet som också måste förbikopplas (men där tror jag det är antingen på eller av).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA