Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wall Connector - inställning av laddström

Startet av alda, tirsdag 29. oktober 2019, klokken 11:16

« forrige - neste »

alda

Har nyligen fått en signature TWC installerad i garaget på en 32A kurs - nice!

Önskar i stort sett att ladda på 25A då det är tillräckligt, men den hoppar hela tiden upp till max - 32, trots att jag ställer ned laddströmmen i bilen. Funkar inte detta som med mobile connectorn att den "kommer ihåg" inställningen från tidigare laddningar på samma plats?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman

Innstillingen i bil har alltid vært noe buggy og man bør sjekke at den holder seg når man plugger inn. Du kan jo forsøke å slette alle lagrede ladelokasjoner i navien, eventuelt prøve å sette strøm til under 16A og se om det holder seg.

Man kan naturligvis også begrense ladestrømmen i veggboksen, men da har du et problem når du vil ha full pupp senere.

Vi har to veggbokser hjemme, en TWC og en enfaseboks med utvendig bryter for ladestrøm. Skulle jeg montert boks i dag ville jeg helt klart gått for en som er online og kan styres via f.eks. app.

Vesel

Skru opp laderen og vri bryteren til 7. Jf. https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439 s. 20-21.

Litt pussig egentlig, trodde elektrikerne pleide stille inn laderen til ett hakk under sikringens størrelse, slik at denne ville stått til max 25 A allerede. Men hvorfor vil du stille den ned egentlig? Går sikringen? Jeg hadde heller valgt å maxe ut sikringen. Den skal egentlig aldri gå så lenge grensen ikke overstiges. Overstiges den med et moderat nivå skal den heller ikke gå på en stund. Man kan lade med 33 A kontinuerlig i kanskje en uke før en 32 A sikring utløses. 35 A kanskje i ett døgn osv.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Muffinman

Det kommer veldig an på karakteristikken. En B-sikring holder 1 time på 1,25 x merkestrøm, en med C-karakteristikk 1,45 mener jeg å huske. Men det er en god ting å begrense ladestrømmen og benytte maks bare når man trenger det. Ingen vits i å bidra til effekttopper i nettet, og etterhvert kommer det jo effektprising på privatboliger. Da kan det bety hundrelapper spart hver månede å lade så raskt som man trenger, men ikke raskere.

alda

Sitat fra: Vesel på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 17:32
Skru opp laderen og vri bryteren til 7. Jf. https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439 s. 20-21.

Litt pussig egentlig, trodde elektrikerne pleide stille inn laderen til ett hakk under sikringens størrelse, slik at denne ville stått til max 25 A allerede. Men hvorfor vil du stille den ned egentlig? Går sikringen? Jeg hadde heller valgt å maxe ut sikringen. Den skal egentlig aldri gå så lenge grensen ikke overstiges. Overstiges den med et moderat nivå skal den heller ikke gå på en stund. Man kan lade med 33 A kontinuerlig i kanskje en uke før en 32 A sikring utløses. 35 A kanskje i ett døgn osv.
Säkringen håller, men i och med att jag laddar på 1-fas blir det väl skjevbelastning som inte är bra om man laddar på max? Brukar oxå köra lite vaskemaskin och annat på natten samtidigt, dumt att riskera att huvudsäkringen går?
Jag är inte ute efter att ändra max. laddstrøm i själva TWC'n, vill ha möjlighet att ladda på max ibland. Trodde man kunde ställa in detta i bilen, och att den husket inställningen - som på mobile connector. Men det är tydgligen bugs i systemet här enligt Muffinman...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Lille Lance

Jeg har fått en Tesla Silver Wall Connector og skal sette den opp på hytta.
Hva slags tverrsnitt på kabel må brukes? Har 400V. Hadde først tenkt at 16A kurs hadde holdt (42km/t ladefart). Men kanskje jeg burde øke noe. Hva tror dere?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

sjokomelk

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 16. november 2019, klokken 07:31
Jeg har fått en Tesla Silver Wall Connector og skal sette den opp på hytta.
Hva slags tverrsnitt på kabel må brukes? Har 400V. Hadde først tenkt at 16A kurs hadde holdt (42km/t ladefart). Men kanskje jeg burde øke noe. Hva tror dere?
Snakk med elektriker som kan fortelle deg hva som trengs i ditt spesifikke tilfelle.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vesel

#7
Sitat fra: Lille Lance på lørdag 16. november 2019, klokken 07:31
Jeg har fått en Tesla Silver Wall Connector og skal sette den opp på hytta.
Hva slags tverrsnitt på kabel må brukes? Har 400V. Hadde først tenkt at 16A kurs hadde holdt (42km/t ladefart). Men kanskje jeg burde øke noe. Hva tror dere?
Hvor stor ladehastighet du behøver må du selv regne på utfra hvor lenge du pleier å være på hytta og hvor mye strøm bilen bruker hjem igjen. Ikke bruk km, dette tallet er så upålitelig, observer og regn med %-er av batteriet. Dersom du sjeldent er på opphold som varer kortere enn den tida det tar å lade bilen opp igjen, bør du ta med i beregningen at det også i lengden kan bli billigere å bare hurtiglade litt underveis.

16 A 3-fase gir 11 kW lading, som holder i lange baner for de fleste av oss hjemme ihvertfall. Model 3 kan ikke lade med mer, men du har en Model X som kan lade med opp til 16,5 kW?
For 16 A lading krever nok elektrikeren at det legges opp 4 mm^2 på kursen og at sikringen settes til 20 A. Jeg tror ikke at det finnes PR 4x4mm^2+jord, så vedkommende måtte eventuelt lagt opp to opp kabler 2x4 mm^2. Blir dyrere enn én PR 4x2,5mm^2+jord (13 A/9 kW lading) pga mer kobber, et nokså dyrt metall, og mer arbeid for elektrikeren. Dessuten blir det ikke seende like pent og ryddig ut på veggen med 2 kabler. Er strekket kort mellom sikringsskap og lader er det neppe mye forskjell da, dette må du vurdere selv, evt. sammen med elektrikeren som kan komme med ulike prisoverslag.

Skal du lade med noe mer enn 16A/11 kW, så begynner ihvertfall dimensjonene på kabler å bli heftige. Da snakker vi 6 mm^2 eller 10 mm^2, og prisene stiger tilsvarende, kanskje mer. For 24 A/16,5 kW lading tror jeg tommelfingerregelen er 35 A sikring og 10 mm^2.

Selv har jeg hjemme et strekk på 25-30 m fra sikringsskap til lader, så jeg har tenkt å gå for én PR 4x2,5mm^2+jord med påfølgende 16 A og lader innstilt til max 13 A. Vil gi 9 kW lading. Kan trikse litt i laderen for å stille strømmen opp til 16 A etter elektrikeren har dratt, om det skulle bli behov for det, men det er selvsagt hysj-hysj.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Jeg tviler på at du har lov å spre en kurs over to stk. påvegg-kabler. Det må nok benyttes PFXP 5G4 eller lignende i et slikt tilfelle. Veldig dyrt er det ikke, jeg selger den kabelen for 64,- pr. meter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vesel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. november 2019, klokken 14:33
Jeg tviler på at du har lov å spre en kurs over to stk. påvegg-kabler. Det må nok benyttes PFXP 5G4 eller lignende i et slikt tilfelle. Veldig dyrt er det ikke, jeg selger den kabelen for 64,- pr. meter.
Ja, det kan gå å legge en myk PFXP-kabel i kanal. Neppe mer tidkrevende eller dyrere enn å klamre opp 2 kabler, og kanalene er ikke så dyre. Ihvertfall om man kjøper dem selv hos Elektroimportøren eller online. Elektrofirmaene pleier å ha stort påslag på materiellet sitt da.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA