Skrevet av Emne: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon  (Lest 391 ganger)

moby666

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1189
    • Vis profil
Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« på: mandag 28. oktober 2019, klokken 22:52 »
Har en easee ladestasjon som jeg ønsker å oppgradere til 3 fase 230 volt. Har allerede 10mm2 pfsp kabel lagt ned til stasjonen.

Det jeg lurer på er om jeg må ha en 32/40 ampere jordfeilautomat(type a) inne i skapet? Eller holder det med en vanlig sikring. Har en felles jordautomat som går på "alle" kursene. Vil dette holde? Har egentlig bare plass til en vanlig sikring pga plassen i skapet.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Cral

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 435
    • Vis profil
Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« Svar #1 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 07:44 »
Easee har innebygget dc-vern, så det holder med sikring.
~Cral

2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2276
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« Svar #2 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:33 »
Nei.

PFSP er ikke dobbeltisolert. Dermed er det krav om vanlig jordfeilbryter / jordfeilautomat på kursen (behøver ikke type B).

Hadde kabelen vært av type PFXP kunne du droppet jordfeilbryter.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

moby666

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1189
    • Vis profil
Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« Svar #3 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:45 »
Jepp, det har jeg også funnet ut... Men holder det med en slik "felles"-jordfeilbryter på kursene? Har 2 felles jordfeilbrytere til alle kurser (anlegget er fra 2006), eller må jeg ha type a vern på kursen til ladestasjon. Elektrikker som jeg skal bruke er usikker, og er litt redd for han kommer med "dyreste" løsning...

Nei.

PFSP er ikke dobbeltisolert. Dermed er det krav om vanlig jordfeilbryter / jordfeilautomat på kursen (behøver ikke type B).

Hadde kabelen vært av type PFXP kunne du droppet jordfeilbryter.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2276
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« Svar #4 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:00 »
Punkt 1:
Med en felles jordfeilbryter er du sikret mot jordfeil, så kravet om jordfeilbryter er innfridd.
Men løsningen vil i utgangspunktet ikke oppfylle kravet til nødvendig driftsstabilitet.
Er det en jordfeil på en kurs, går alle kursene i svart. Dersom du godtar lavere driftstabilitet, burde det ikke være noe i veien for at elektriker dokumenterer at du som kunde er inneforstått med denne risikoen, men velger likevel å utelukke jordfeilbryter av plasshensyn.

Punkt2:
En vanlig jordfeilautomat tar da ikke mer plass enn en vanlig automat? Med 3 faser IT må du ha 3 moduler

https://www.elektroimportoren.no/schneider-jordfeilautomat-ic60-3p-32a-30ma-c-10ka/1600939/Product.html?Event=pathlist

Skjønner ikke problemet.....
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

moby666

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1189
    • Vis profil
Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« Svar #5 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 17:13 »
Har ikke klart å finne en 3 fase jordautomat som tar like stor plass som en vanlig sikring fra Eaton. Andre sikringer/skinner er fra Eaton og har lyst til å bruke like sikringer.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Lars C. Krogenæs

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2276
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon
« Svar #6 på: tirsdag 29. oktober 2019, klokken 21:43 »
Da gjør du det unødvendig vanskelig for degselv...
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu