Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål angående oppgrering av ladestasjon

Startet av moby666, mandag 28. oktober 2019, klokken 22:52

« forrige - neste »

moby666

Har en easee ladestasjon som jeg ønsker å oppgradere til 3 fase 230 volt. Har allerede 10mm2 pfsp kabel lagt ned til stasjonen.

Det jeg lurer på er om jeg må ha en 32/40 ampere jordfeilautomat(type a) inne i skapet? Eller holder det med en vanlig sikring. Har en felles jordautomat som går på "alle" kursene. Vil dette holde? Har egentlig bare plass til en vanlig sikring pga plassen i skapet.

Cral

Easee har innebygget dc-vern, så det holder med sikring.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Lars C. Krogenæs

Nei.

PFSP er ikke dobbeltisolert. Dermed er det krav om vanlig jordfeilbryter / jordfeilautomat på kursen (behøver ikke type B).

Hadde kabelen vært av type PFXP kunne du droppet jordfeilbryter.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

moby666

Jepp, det har jeg også funnet ut... Men holder det med en slik "felles"-jordfeilbryter på kursene? Har 2 felles jordfeilbrytere til alle kurser (anlegget er fra 2006), eller må jeg ha type a vern på kursen til ladestasjon. Elektrikker som jeg skal bruke er usikker, og er litt redd for han kommer med "dyreste" løsning...

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:33
Nei.

PFSP er ikke dobbeltisolert. Dermed er det krav om vanlig jordfeilbryter / jordfeilautomat på kursen (behøver ikke type B).

Hadde kabelen vært av type PFXP kunne du droppet jordfeilbryter.

Lars C. Krogenæs

Punkt 1:
Med en felles jordfeilbryter er du sikret mot jordfeil, så kravet om jordfeilbryter er innfridd.
Men løsningen vil i utgangspunktet ikke oppfylle kravet til nødvendig driftsstabilitet.
Er det en jordfeil på en kurs, går alle kursene i svart. Dersom du godtar lavere driftstabilitet, burde det ikke være noe i veien for at elektriker dokumenterer at du som kunde er inneforstått med denne risikoen, men velger likevel å utelukke jordfeilbryter av plasshensyn.

Punkt2:
En vanlig jordfeilautomat tar da ikke mer plass enn en vanlig automat? Med 3 faser IT må du ha 3 moduler

https://www.elektroimportoren.no/schneider-jordfeilautomat-ic60-3p-32a-30ma-c-10ka/1600939/Product.html?Event=pathlist

Skjønner ikke problemet.....
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

moby666

Har ikke klart å finne en 3 fase jordautomat som tar like stor plass som en vanlig sikring fra Eaton. Andre sikringer/skinner er fra Eaton og har lyst til å bruke like sikringer.

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA