Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beltestrammere bak

Startet av Nicko, mandag 28. oktober 2019, klokken 22:16

« forrige - neste »

Nicko

Noen som har reverserbare beltestrammere bak på Etron, og anbefales/virker dette? Vurdere å betale litt ekstra for å få dette installert . Kan være smart hvis barna sitter med tykke jakker etc...

Sikkerhet først!
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Orbit

De drar til litt ekstra et par sekunder etter du har satt bilen i bevegelse, nok til å ta inn evt slakk i setebeltet over hofta. Deretter er de løse tilsvarende vanlige rullebelter, men så lenge de i baksetet er normalt rolige skal nok dette hjelpe. De skal også stramme skikkelig til dersom bilen får skrens eller du bremser hardt, men har heldigvis ikke noen erfaring med dette.

(Jeg er ikke sikker på om også midtsetet bak har beltestrammer, får sjekke dette ved anledning)

Det er en del av 4X9-opsjonen, som også inkluderer airbag bak og lys i beltelåsen. Siden sikkerhet er viktig for deg, bør du også se på "side assist" (PCH) eller "assistentpakke by" (PCM). Begge disse vil gi varsel dersom døren åpnes ut mot passerende trafikk (blinkende rød lysstripe i døren), og også forsinke døråpningen litt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen

Enten vinterpakke eller hightechpakke har airbag'ene bak, slik at beltestrammere og lys i låsen er ca 3' ekstra.
Er ikke på midt-setet, men er på sidesetene. Gutta i baksetet kommenterer enda etter en mnd at de strammer til..!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nicko

Hei!

Nettopp fått bilen, men beltene strammer ikke bak (på samme måten som foran). I bestillingslisten står det pre sense rear med vinterpakker. Og strammere skal være montert bak, men barna merket ingen ting. Reklamasjon?
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Orbit

Prøv først med en voksen i baksetet, det kan ha noe med vekt å gjøre.

Får du varsel på førerplass dersom det sitter noen bak uten beltet på? Det er samme vektsensor i setet som trigger det varselet, som trigger at beltestrammer drar til etter oppstart.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Nicko

Godt poeng. Men baksete passasjerer er 50kg + så burde gå. Lurte vel mere på om det faktisk skal stramme til ved oppstart eller juni tilfelle en kollisjon.  Fremme strammes det til ved igangskjøring. Har vinter pakke med pre sense rear   
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Truls Antonsen

Strammes bak også hos meg. På sidesetene vel og merke, ikke i midten.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Erl

Sitat fra: Nicko på tirsdag 17. mars 2020, klokken 20:27
Hei!

Nettopp fått bilen, men beltene strammer ikke bak (på samme måten som foran). I bestillingslisten står det pre sense rear med vinterpakker. Og strammere skal være montert bak, men barna merket ingen ting. Reklamasjon?

Sikker på at du har bestilt tilvalget "Audi pre sense-baksetepakke", 4X9? Med "Sidekollisjonsputer bak", 4X4, som følger med i vinterpakken tror jeg ikke du får stramming bak.

Truls Antonsen

Jeg la til noe bak for å få det ja, betalte mellomlegget opp til pre-sense på ca 3000,-
Airbag'ene er jo i vinterpakken, mener det var lys på beltelåsene og stramming som mangler opp til pre-sense.
Usikker på kodene, for la til etter kontrakten var signert.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kjoerge

Sitat fra: Truls Antonsen på onsdag 18. mars 2020, klokken 21:51
Jeg la til noe bak for å få det ja, betalte mellomlegget opp til pre-sense på ca 3000,-
Airbag'ene er jo i vinterpakken, mener det var lys på beltelåsene og stramming som mangler opp til pre-sense.
Usikker på kodene, for la til etter kontrakten var signert.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lys på beltelåsene er med i vinterpakken (sammen med sidekollisjonsputene bak). Pre sense rear gir «reversible beltestrammere» i tillegg og ser ut til å kost 8.040,- ekstra...

Nicko

Tilvalg er bestilt. Har lys i beltelås ++ . Men ifølge Møller er der ingen aktiv oppstraming i baksetene under start. Strammes kun i tilfelle en kollisjon er nært forestående.
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Erl

Sitat fra: Nicko på fredag 20. mars 2020, klokken 11:10
Tilvalg er bestilt. Har lys i beltelås ++ . Men ifølge Møller er der ingen aktiv oppstraming i baksetene under start. Strammes kun i tilfelle en kollisjon er nært forestående.

Lys i beltelås er det også i 4X4, så det er ingen sikker indikasjon.
Guttene mine reagerte på at det strammet også bak etter et titalls meter på demobilen når vi testet. Så rart det ikke gjør det nå hvis du har rette tilvalget.

(Har ikke e-tron enda, men venter på 50AS med kun 4X4 og ikke 4X9, så kan ikke teste selv)

daktari

Barna mine sier den strammer, men ikke alltid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Truls Antonsen

Sitat
Lys på beltelåsene er med i vinterpakken (sammen med sidekollisjonsputene bak). Pre sense rear gir «reversible beltestrammere» i tillegg og ser ut til å kost 8.040,- ekstra...
Jo, men per-sende rear inneholder ting som allerede er med, så trekkes fra disse 8040,-, og blir til ca 3000,- 
Strammer når farten passerer ca 10-15km/t bak også.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nicko

Den pakken jeg bestilte her følgende: SIDE ASS -PRE SENCE BAK -EXIT VARS og kostet 6400 xtra. Mente dette var med beltestrammere bak.
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA