Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til valg av pendlerbil.

Startet av Quattro., mandag 28. oktober 2019, klokken 20:47

« forrige - neste »

Quattro.

Hei alle sammen.
Så ville universet det slik at han som aldri skulle sette så mye som halve ræva si i en radiobil det slik at han nå har behov for en pendlerbil på nyåret.
Med tanke på bomstasjoner som koster det hvite ut av øyet og muligheter for lading på jobb har jeg kommet frem til at dinosaurbrenner taper på så å si alle punkter når det kommer til det økonomiske.

Som ihuga bilentusiast som jeg er det nesten litt flaut å innrømme at når det kommer til elbil er jeg dog på rimelig tynn is med tanke på rekkevidde, ladestandarder osv osv.

Mine behov er som følgende:
-Rekkevidde på 30 mil, om det så snør baklengs i 30 blå med orkan i motvind må jeg komme meg 30 mil uten lading og neglebiting.

-Plass: Det må være plass til 2 bakovervendte barneseter, et par barnevogner og alt annet mikkmakk som følger med i hverdagen med 2 småtroll på tur da bilen vil bli brukt som bil nr.2 når jeg ikke er på jobb. Det være seg til og fra barnehage, handling osv. Jeg er for øvrig nesten 190, så de minste bilene er uaktuelle sånn sett da bakovervendte barneseter tar en del plass.

-Komfort og kvalitet: Dette er selvfølgelig individuelt men skranglekasser/koreansk/asiatisk blir det nok ikke.

Har sett på Etron men føler den er en litt dyr arbeidsbil/bil nr2.
Tesla model s? Må evt. Bli facelift, hvor stort batteri trengs mtp. Punktene over?
Andre?

Alle synspunkter mottas med stor takk  :-1:

Ps. Skrevet på telefon så tar intet ansvar for formatering og skrivefeil  :P

turfsurf

Model S SR (ny), 90D og 100D bør være innafor på rekkevidde med kravene dine. Model X 100D og LR også. Etron, eqc og IPace alle med de minste hjulene kanskje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Kan vel vurdere Model 3 LR AWD også. Bagasjeplassen blir vel fort det største ankepunktet. Om man bare er en voksen og to barn i bilen bør det være mulig å legge ned baksete for å få plass.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på mandag 28. oktober 2019, klokken 21:47
Model S SR (ny), 90D og 100D bør være innafor på rekkevidde med kravene dine. Model X 100D og LR også. Etron, eqc og IPace alle med de minste hjulene kanskje.

Det er sikkert andre som har mer peiling enn meg på dette, men jeg tviler på at 90D klarer 30 mil i de aller verste tilfellene. I helga startet jeg med kald bil uten forvarming, kjørte 13 mil på motorvei på tørt føre og ca. 5 grader. Noen timer senere startet jeg igjen med kald bil uten forvarming og kjørte de 13 milene hjem igjen. Utifra antall prosent jeg brukte på det, regnet jeg ut rekkevidde på 35 mil. Jeg så at forbruket ble veldig mye lavere etter hvert som kupe og batteri var varmt, så er du smart med forvarming så klarer du kanskje 30 mil i all slags vær?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på mandag 28. oktober 2019, klokken 22:44
Det er sikkert andre som har mer peiling enn meg på dette, men jeg tviler på at 90D klarer 30 mil i de aller verste tilfellene. I helga startet jeg med kald bil uten forvarming, kjørte 13 mil på motorvei på tørt føre og ca. 5 grader.
90D er nok i grenseland, men det sto ingen ting i kravene om at man skulle start med kald bil og dele opp strekket i fler deler. Rekkevidde regnes for ett strekk, ellers blir det jo bare tull.

Vår tildigere 85D gikk drøye 30 mil med takboks i slapseføre på motorvei. Men klart, i jevnt 160 og 20 minus går nok rekkevidden ned.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker at om S90D er utelukket, så er også e-tron utelukket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

1000kwh

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 28. oktober 2019, klokken 22:39
Kan vel vurdere Model 3 LR AWD også. Bagasjeplassen blir vel fort det største ankepunktet. Om man bare er en voksen og to barn i bilen bør det være mulig å legge ned baksete for å få plass.
Virker som om han har to stk bakovervendt seter + barnevogn(er). Da er ikke Model 3 noe godt alternativ. Model S har bagasjekapasiteten, men bakseteplassen er bare OK med bakovervendt seter.

Ville sett på Model X først (beste familiebilen som finnes etter min mening) og deretter Model S. Du får mer rekkevidde ut av en Model S med samme batteriet.

Når du blir litt varm i trøya og støtter deg på Teslas fantastiske ladenettverk så vil du nok oppleve at også Model S 75D funker.

Daniel_0007

#7
Må nok ned på kravene dine, elbiler er ikke der enda når du sier etron bli for dyr.
Vil si etron50 er nok den som fyller dine krav best men vil nok ikke klare 30 mil om vinteren.
Evt se ann åssen peugeot e-2008 blir størrelsemessig eller prøv å få tak i en e-niro men siden den er asiatisk så er vel uaktuelt.
Evt gå for en brukt model s
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Med alle de kravene, og føreren er 190cm, og ofte skal kjøre 30 mil....så spørs det om ungene skal være med hver gang disse 30 milene skal kjøres. Dersom de skal det ville jeg kjøpt Model X (gjerne et par år gammel for å få ned prisen). Dersom ungene ikke skal være med på de 30 milene ville en klart seg bra med Model 3 Long Range. Den har faktisk bedre plass til høye førere enn Model X. Men begge går. Model 3 har litt mer moderne batterier, og mindre forbruk, så ladetiden er kortere (tar 120kW nå, men lader enda raskere med v3-Tesla-ladere som kommer). Allerede med 120kW synes jeg den lader raskt nok. Får så vidt tatt en pause før bilen er klar igjen etter 30-40 mil. Model 3 er og veldig god når en skal parkere, god på veien, men ikke velg 20"-felger, da hjulstøyen da blir for ille, med mindre det er veldig svingete veier. 18" og 19" er fremdeles litt lavprofil. En sånn som dette er good shit, så skaffer du deg heller en Ford S-Max til "full-bil-dager": Model 3: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161844056   
Tesla Model Y                         2021-

Quattro.

De 30 milene er med kun meg i bilen.
Avstanden er i underkant av 15 mil en vei men for å være forberedt på
at ting kan skje med 2 små hjemme med fruen ser jeg fordelen av å kunne komme meg hjem igjen på kort varsel. Det er forsåvidt et par ladestasjoner på ruten typ 50kw? Om det skulle knipe.
Plassmessig med barnevogner/seter etc. Går på den tiden jeg er hjemme da jeg får lange friperioder og da bør kunne brukes til daglige gjøremål som henting i barnehage, div shopping, langhelg til besteforeldre osv.

Skjønner man ikke kan få i pose og sekk enda i elbilverdenen og pågående husbygging gjør pendlerbilbudsjettet noe stramt akkurat nå.
Har for tiden A6 allroad men ser ikke gleden av å betale over 300kr i bomstasjoner hver tur på jobb  :P

Som sagt, har vurdert Model S75D facelift da pendlerbilbudsjettet er på ca 500k.
Har 16A 3fas stikk i garasjen hjemme men lademulighet de dagene jeg er på jobb begrenser seg til 10A. Om det skulle ha noe å si.

turfsurf

Sitat fra: Quattro. på fredag 01. november 2019, klokken 03:23
Som sagt, har vurdert Model S75D facelift da pendlerbilbudsjettet er på ca 500k.
Har 16A 3fas stikk i garasjen hjemme men lademulighet de dagene jeg er på jobb begrenser seg til 10A. Om det skulle ha noe å si.
Hvis du firer litt på rekkevidde kravet er en lett brukt Model S 75D ett godt valg. Den vil og nå over 30 mil veldig mye av året, bare ikke de værste dagene. Da kreves kun en kort ladestopp for å komme hjem. Med lading på jobb bør det holde greit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: Quattro. på fredag 01. november 2019, klokken 03:23
Som sagt, har vurdert Model S75D facelift da pendlerbilbudsjettet er på ca 500k.
Har 16A 3fas stikk i garasjen hjemme men lademulighet de dagene jeg er på jobb begrenser seg til 10A. Om det skulle ha noe å si.

Man skal ikke så langt over 500k før man får 90D facelift med grei km.stand heller. Når det gjelder lading, forvent litt under 1 km rekkevidde per ampere per time. Altså 8 timer på jobb med 10 A lading gir deg i underkant av 8 mil påfyll. 16 A hjemme vil nok holde fint med mindre du kjører 30 mil hver eneste dag.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Quattro.

Vil bo ute på jobb så 15ish mil mandag morgen og torsdag kveld hjem igjenn :+1:

Kan da set ut for at en 75D vil takle dette helt greit eller?
Jobber 12 timer dagene på jobb så blir 4x12 = 48 timer lademulighet i uka der til hjemreise torsdag som da blir 8x48 38ish mil? Burde holde i massevis  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA