Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VinterTesla tips

Startet av Nedland, mandag 28. oktober 2019, klokken 16:32

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: Pocoloco på onsdag 06. november 2019, klokken 13:40
Ser mange gode tips her, men ingen om hvordan man får is/snø fra hovedlyktene uten å skrape/ripe hele lykten. Jeg har kjøpt en flaske de-icer fra biltema men det var lite effektiv.
https://www.biltema.no/bilpleie/spylervaske/siktforbedrere/de-icer-2000040566

Brukte 1/4 av innholdet før det var brukbar is-fritt. Regner med det går mange flasker ila. vintern med dette forbruk/metode.

Hva gjør dere andre?
Pose med lunket vann som man holder over lyktene. Ellers sørger jeg for å parkere under tak, og holder bilen så ren som mulig for å forhindre at vann fester seg på skitten bil og fryser. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kåre_S

tar gjerne mot erfaringer med stifter som fungerer mot fastfrysing av vinduer. Ser det er forskjellige typer som er prøvd ut her. Ønsker jo selvsagt minst mulig griseri og best mulig resultat... 

Er det mulig å finne noen produkter som fungerer som IKKE har silikon? som selges i Norge?
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

Klykken

Sitat fra: Kåre_S på onsdag 06. november 2019, klokken 19:15
tar gjerne mot erfaringer med stifter som fungerer mot fastfrysing av vinduer.
siterer meg selv

Sitat fra: Klykken på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:58
Sitat fra: ok67 på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:20
Funkar Biltema sin silikonspray.

*bilde*
Jeg kjøpte denne over disk hos Tools.
https://www.globaltools.no/tekniske-artikler/kjemi-olje/silikonespray-crc-silicone-8037-107472

Lite gris, trekker seg inn og funker som fjell.

Vask over pakninger godt før den påføres.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TøddiVedder

Gidder noen å sjekke hos seg? I app under controls står det under vinduet "close". Er helt sikker på at de er lukket. Før stod det "vent"

Trultefan

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 06. november 2019, klokken 19:44
Gidder noen å sjekke hos seg? I app under controls står det under vinduet "close". Er helt sikker på at de er lukket. Før stod det "vent"

Står «vent» til meg
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

Elmo

#35
Sitat fra: Trultefan på onsdag 06. november 2019, klokken 20:28
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 06. november 2019, klokken 19:44
Gidder noen å sjekke hos seg? I app under controls står det under vinduet "close". Er helt sikker på at de er lukket. Før stod det "vent"
Står «vent» til meg
Det stod faktisk "Close" hos meg nå enda de er lukket såvidt jeg vet.  Men etter å ha trykket på Close, så står det "Vent" i ca 20 sek, og så går den tilbake til "Close"  :o ???    Skal jammen gå ut å sjekke.

UPDATE:  APPen sier "Close", men alle vinduene er lukket. Når jeg trykker "Close" så gir den ett lite nøkk i rutene (for å lukke).  Hvis jeg trykker mens det fremdeles står "Vent" så åpner den, og bytter til "Close". Når jeg så trykker "Close" så lukker den, og APPen bytter til "Vent", for så å gå tilbake til "Close" igjen etter noen sekunder.
Så "Close" betyr altså close, selvom de er lukket.  Så ikke så ille som det ville vært hvis "Close" mens de er lukket resulterte i at de åpnet :P

PS: jeg har 2019.32.12.2
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cemoz101

Hei,

Sorry for the English reply but I had the same issue with the vent and close window function on the app.

Recalibrating the windows solved the issue for me.

Here are the steps in the image attached.

Hope it works for you too!

Small note, you should do the calibration from the driver's seat.

Lynkjapp

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 06. november 2019, klokken 19:44
Gidder noen å sjekke hos seg? I app under controls står det under vinduet "close". Er helt sikker på at de er lukket. Før stod det "vent"

Jeg får også Close enda alle vinduer er stengt. Trykker Close, og sjekker noen timer etterpå og da kan det stå Close igjen. Tipper det blir fikset med en bugfix etter hvert. Det virker som at de har satt følsomheten så høyt at bare noen tidels millimeter "åpning" trigger Close-knappen.

TøddiVedder

Satser på det fikses med oppdatering. Jeg har også 2019.32.12.2.


magnetic

#39
Sitat fra: Pocoloco på onsdag 06. november 2019, klokken 13:40
Ser mange gode tips her, men ingen om hvordan man får is/snø fra hovedlyktene uten å skrape/ripe hele lykten. Jeg har kjøpt en flaske de-icer fra biltema men det var lite effektiv.
https://www.biltema.no/bilpleie/spylervaske/siktforbedrere/de-icer-2000040566

Brukte 1/4 av innholdet før det var brukbar is-fritt. Regner med det går mange flasker ila. vintern med dette forbruk/metode.

Hva gjør dere andre?

En alternativ metode til de-icer (som trolig er spylerveske)
Eg pleide å fylle opp en mugge med hett vatten fra springen å helte den forsiktig over frontruten på subaruen, når eg var hastig om morgene og ikke gidda å skrape rimen fra vinduet for is haha. (tror ikke jeg tørr å bruke den metoden på tesla frontrute.)
det gikk bra og ruta sprakk ikke etter mange frosne morninger..

Du kan fylle opp en termos for å ha med på turen, med hett vatten de gangene det er fare for is på lyktene. Tøm  innholdet på plast lykteglasset. Da bure is skorpen løsne lett, og ta med seg skit i slengen. Du kan i tillegg trykke et håndkle eller svamp på lykteglasset/lykteplastikken etterpå for å tørke vanndråper etter termos vannet.

magnetic

Er lurt å huske på å slå av vindusvisker når man parkerer, og man forventer frost på ruta når man skal bruke bilen igjen. Forellers så starter de automatisk når du åpner døra for å hente is skrapen, og da kan gummien eller motoren ta skade,

Ludde

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 06. november 2019, klokken 19:44
Gidder noen å sjekke hos seg? I app under controls står det under vinduet "close". Er helt sikker på at de er lukket. Før stod det "vent"

I min står det "vent".

Sitat fra: Kåre_S på onsdag 06. november 2019, klokken 19:15
tar gjerne mot erfaringer med stifter som fungerer mot fastfrysing av vinduer. Ser det er forskjellige typer som er prøvd ut her. Ønsker jo selvsagt minst mulig griseri og best mulig resultat... 

Er det mulig å finne noen produkter som fungerer som IKKE har silikon? som selges i Norge?

Jeg kjøpte flytende de-icing på class ohlson. Vinduene fryser kun i nedkant mot døren, så dersom ikke 10 min forvarming gjør jobben så fjerner jeg mest mulig snø og is langs kanten før jeg har litt de-icing på. Sprayer kun innenfor de få centimeterne hvor det fryser og bruker minimalt med væske. Venter et lite minutt fra jeg har sprayet på til jeg åpner døren, og da går gjerne vinduet nok ned til at det går klar av kromlisten  :+1:

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Elmo

Sitat fra: cemoz101 på onsdag 06. november 2019, klokken 21:01
Recalibrating the windows solved the issue for me.
I did this today, and now the APP shows "Vent" so recalibration fixed the "problem" for me :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Elmo på torsdag 07. november 2019, klokken 22:28
Sitat fra: cemoz101 på onsdag 06. november 2019, klokken 21:01
Recalibrating the windows solved the issue for me.
I did this today, and now the APP shows "Vent" so recalibration fixed the "problem" for me :+1:

Og idag er den tilbake til utgangspunktet.  Står "Close" i APPen, men alle vinduer er lukket
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA