Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sentry Mode i fellesgarasje - sur nabo

Startet av hanzhE, mandag 28. oktober 2019, klokken 14:05

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 06:50
Jeg hadde ikke heller likt å vite at jeg blir filmet av naboen hver gang jeg går ut til bilen min. Så for å være snill med naboene så har jeg satt sentry mode til ikke å aktiveres på hjemmeadressen, som er fellesgarasjen.

Hva er det du føler at du trenger sentry mode til i en fellesgarasje? Hvis det er riper og bulker så er det jo rimelig opplagt hvilken nabo som har gitt deg dem.

Sentry mode i en fellesgarasje trenger man bare hvis man har psyko irriterte naboer som risikerer å nøkle bilen. Hvordan får man psyko irriterte naboer i en fellesgarasje? Man har på sentry mode til en hver tid. Så slå den av og si til naboen at du skjønner at det ikke var greit.

Vel, jeg hadde dashcam på en tidligere bil, og den filmet rett på da naboens bil ble bulket på fellesparkeringen.

Jeg synes sure naboer som den som omtales i første innlegg bør skjerpe seg og passe sine egne saker.

emurof

Sitat fra: dundun på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 18:43
Om ikke dette faller innenfor grensene nå bør lovverket endres. Sentry mode i felles garasje bør definitivt defineres som ulovlig overvåkning.

Jeg heier på fornuftig nabo!

Helt uenig. Naboen er ufornuftig og bør skjerpe seg. Sentry Mode aktiveres kun ved behov, og vil dessuten overskrives automatisk etter hvert.

knute

#17
Sitat fra: Øggen på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 18:51
Det e kun persona med dårlig samvittighet som ikkje vil bli overvåka.

Det der er en drøy påstand.
Anbefaler deg å lese og reflektere litt over denne: https://rationalwiki.org/wiki/Nothing_to_hide
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

geear

Sitat fra: RuneW på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:41
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 21:48
Siden Sentry Mode ikke gjør kontinuerlig opptak, er det ikke videoovervåkning i tradisjonell forstand.

Er det ikke mange dashcams som også trigger på bevegelser? Hva er forskjellen på Sentry Mode og dette, rent lovmessig? Det kan umulig være at det er flere kameraer involvert?
Forskjellen er nok primært det at sentry mode blinker med lysene på bilen, og viser et stort rødt recordinglys på skjermen. Andre dashcams kan være tilnærmet usynlige blant dippedutter i ruta, og fanger derfor ikke oppmerksomheten til folk.

Men hvis naboen i dette tilfellet er en skurk, så vet han altså allerede om at bilen kan filme, og da tar det ham ikke lange tiden å ta på anonyme klær, skjule ansiktet og sette en teipbit over kameraene.

RuneW

Sitat fra: gr på onsdag 30. oktober 2019, klokken 18:58
Sitat fra: RuneW på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:41
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 21:48
Siden Sentry Mode ikke gjør kontinuerlig opptak, er det ikke videoovervåkning i tradisjonell forstand.

Er det ikke mange dashcams som også trigger på bevegelser? Hva er forskjellen på Sentry Mode og dette, rent lovmessig? Det kan umulig være at det er flere kameraer involvert?
Forskjellen er nok primært det at sentry mode blinker med lysene på bilen, og viser et stort rødt recordinglys på skjermen. Andre dashcams kan være tilnærmet usynlige blant dippedutter i ruta, og fanger derfor ikke oppmerksomheten til folk.

Det er sånn jeg tenker også. Blir det noe mer ulovlig at man tilkjennegir at man filmer?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thomas Parsli

Skal man forstå kompleksiteten i dette bør man lese hele denne:

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/

Spesielt "3. Hvordan skal kameraovervåkingen utformes?"


TeslaCam og Sentry Mode gjør egentlig bilene våre til overvåkningsplattformer, og dermed til  mål for hacking. Det ruller tross alt over 22.000 mobile overvåkningsplattformer rundt i Norge, majoriteten med hardware og software som gjør ganske avansert bildegjenkjenning...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

daktari

Det finnes billige plastskilt på Clasern som varsler kameraovervåkning. Dette kan du legge i frontruta, så føler du deg noe mer innenfor. Det kan hende at naboen bør spørre styret om å bytte plass lenger unna bilen slik at han slipper å filmes.
Veilederen til Datatilsynet er bra, men gir ikke tydelig svar på Tesla sine kamera. Du kan vurdere å skrive brev til dem om saken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 01. november 2019, klokken 10:53
Det finnes billige plastskilt på Clasern som varsler kameraovervåkning. Dette kan du legge i frontruta, så føler du deg noe mer innenfor. Det kan hende at naboen bør spørre styret om å bytte plass lenger unna bilen slik at han slipper å filmes.
Veilederen til Datatilsynet er bra, men gir ikke tydelig svar på Tesla sine kamera. Du kan vurdere å skrive brev til dem om saken.
Slikt kilt kan heller føre til større ansvar, siden det da gis inntrykk av at det faktisk er kameraovervåking, og da havner under disse bestemmelsene. Pr nå faller jo dashcam og Sentry ikke under disse bestemmelsene.
Datatilsynet er absolutt klar over utviklingen med Sentry som er drevet av Tesla, og det kan hende at det kommer innskjerpinger, men det vil tiden vise. Antar at GDPR også vil si noe om dette etterhvert.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

CorsoDante

Sitat fra: hanzhE på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:05
Hei, jeg fikk her om dagen en sur henvendelse fra en nabo som var særdeles misfornøyd med Sentry Mode. Vedkommende insisterte på at dette skulle deaktiveres og truet med politianmeldelse, kalte det overvåkning.

Jeg finner ingenting konkret om denne problemstillingen på datatilsynets nettside, og de kunne ikke gi et konkret svar da jeg kontaktet de pr. telefon tidligere i dag heller.

Bilen står parkert i fellesgarasje, med plass til 16 biler, 8 på hver side. Jeg er temmelig sikker på at det er vedkommende som parkerer nærmest meg som har kontaktet meg.

Informasjonen jeg finner rundt temaet er mildt sagt sparsommelig. Det står enkelte plasser Sentry Mode er lovlig, men samtidig er det ikke lov å ta opptak av naboens private område. Er det noen som har noe erfaring eller kjennskap til dette?

Det er nettopp slike labile naboer som gjør at man bør ha på sentry mode i fellesgarasjen.
TM3P "FSD"

ElTor

Agree to disagree, vi hadde bilen i overkant av en uke, fikk bulk i døren. Dessverre kom ikke sentry mode før 1 mnd senere. Nå slår jeg den alltid på nå når jeg gateparkerer etc. Hadde uten tvil brukt det i fellesgarasje.

Du ville jo kun sett på opptakene om du ser skader på bilen, ser ikke problemet her.

Sitat fra: dundun på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 18:43
Om ikke dette faller innenfor grensene nå bør lovverket endres. Sentry mode i felles garasje bør definitivt defineres som ulovlig overvåkning.

Jeg heier på fornuftig nabo!

OlaM

Sitat fra: ElTor på torsdag 07. november 2019, klokken 21:03

Du ville jo kun sett på opptakene om du ser skader på bilen, ser ikke problemet her.


Uten at jeg vet hvor lovlig Sentry Mode er, "vi skal jo bare bruke det til noe fornuftig" er ikke godkjent unnskyldning hos Datatilsynet.
'21 3LR

Rosstopher

Sitat fra: ElTor på torsdag 07. november 2019, klokken 21:03
Du ville jo kun sett på opptakene om du ser skader på bilen, ser ikke problemet her.

Er all (lovlig og ulovlig) overvåkning helt greit så lenge man lover at man har gode intensjoner?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ElTor

Når vi snakker om stater og firma, nei. Men når vi snakker om en funksjon som primært er rigget for å dokumentere uhell og skader mot egen bil ser jeg ikke de samme etiske dilemmaene.

Spesielt siden det stort sett er en eier, en bil. Altså ikke noen form for masseovervåkning.

OlaM

Sitat fra: ElTor på fredag 08. november 2019, klokken 00:42
Når vi snakker om stater og firma, nei. Men når vi snakker om en funksjon som primært er rigget for å dokumentere uhell og skader mot egen bil ser jeg ikke de samme etiske dilemmaene.

Spesielt siden det stort sett er en eier, en bil. Altså ikke noen form for masseovervåkning.

Haha, jøss dette var mye tøy og bøy av begreper. Nesten akrobatikk. Etikken er en ting, loven er noe annet. De fleste her bryter fartsgrensen litt uten at de føler at de er spesielt uetiske, men de ville likevel skjønt hvorfor de fikk bot. Og selv om litt fart er lovlig, men masse fart er ulovlig, så er det ikke nødvendigvis slik at litt overvåking er lovlig og bare masseovervåking er ulovlig.

Hvis Sentry Mode er ulovlig så hjelper det ikke at det utføres av kun er 1 person uten onde hensikter mot de som overvåkes.

Men når alt det er sagt så virker det jo som om det er innenfor.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGevM9/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge

Sitat
Her er hele forklaringen fra Atle Årnes, fagdirektør teknologi hos Datatilsynet:

– Selv om opptak blir gjort kontinuerlig for å få med seg opptak i inntil 10 minutter før hendelsen, er det i hvert fall positivt at de faktisk begrenses til konkrete hendelser hvor noen berører bilen eller knuser en rute. Det er her snakk om privatpersoners bruk av opptak og som skal brukes til klart private formål og det er dermed OK. Det er problematisk hvis opptak deles på nett uten at de som er avbildet har gitt tillatelse.

Men hvis det ble naborettsak så kan det hende at dunduns ønske hadde gått i oppfyllelse og det ble innstramminger.
'21 3LR

Svein_H

Sitat fra: OlaM på fredag 08. november 2019, klokken 07:22
(...)

Men når alt det er sagt så virker det jo som om det er innenfor.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGevM9/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge

Sitat
Her er hele forklaringen fra Atle Årnes, fagdirektør teknologi hos Datatilsynet:

– Selv om opptak blir gjort kontinuerlig for å få med seg opptak i inntil 10 minutter før hendelsen, er det i hvert fall positivt at de faktisk begrenses til konkrete hendelser hvor noen berører bilen eller knuser en rute. Det er her snakk om privatpersoners bruk av opptak og som skal brukes til klart private formål og det er dermed OK. Det er problematisk hvis opptak deles på nett uten at de som er avbildet har gitt tillatelse.

Men hvis det ble naborettsak så kan det hende at dunduns ønske hadde gått i oppfyllelse og det ble innstramminger.

Jeg syns den forklaringen til Atle Årnes virker litt uklar, eller så er han faktisk ikke klar over at man ikke trenger å berøre bilen eller knuse en rute før opptaket lagres. Det er nok at man passerer forbi litt for nærme, hvilket på en travel gate med mye trafikk kan skje såpass ofte at bilen i praksis lagrer opptakene kontinuerlig, og jeg vet ikke om han er like positivt innstilt til det...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA