Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sentry Mode i fellesgarasje - sur nabo

Startet av hanzhE, mandag 28. oktober 2019, klokken 14:05

« forrige - neste »

hanzhE

Hei, jeg fikk her om dagen en sur henvendelse fra en nabo som var særdeles misfornøyd med Sentry Mode. Vedkommende insisterte på at dette skulle deaktiveres og truet med politianmeldelse, kalte det overvåkning.

Jeg finner ingenting konkret om denne problemstillingen på datatilsynets nettside, og de kunne ikke gi et konkret svar da jeg kontaktet de pr. telefon tidligere i dag heller.

Bilen står parkert i fellesgarasje, med plass til 16 biler, 8 på hver side. Jeg er temmelig sikker på at det er vedkommende som parkerer nærmest meg som har kontaktet meg.

Informasjonen jeg finner rundt temaet er mildt sagt sparsommelig. Det står enkelte plasser Sentry Mode er lovlig, men samtidig er det ikke lov å ta opptak av naboens private område. Er det noen som har noe erfaring eller kjennskap til dette?

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: hanzhE på mandag 28. oktober 2019, klokken 14:05
Hei, jeg fikk her om dagen en sur henvendelse fra en nabo som var særdeles misfornøyd med Sentry Mode. Vedkommende insisterte på at dette skulle deaktiveres og truet med politianmeldelse, kalte det overvåkning.

Jeg finner ingenting konkret om denne problemstillingen på datatilsynets nettside, og de kunne ikke gi et konkret svar da jeg kontaktet de pr. telefon tidligere i dag heller.

Bilen står parkert i fellesgarasje, med plass til 16 biler, 8 på hver side. Jeg er temmelig sikker på at det er vedkommende som parkerer nærmest meg som har kontaktet meg.

Informasjonen jeg finner rundt temaet er mildt sagt sparsommelig. Det står enkelte plasser Sentry Mode er lovlig, men samtidig er det ikke lov å ta opptak av naboens private område. Er det noen som har noe erfaring eller kjennskap til dette?
https://www.tek.no/artikler/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge/466616
Her er i alle fall noe.

Sent fra min LM-G810 via Tapatalk


Lynkjapp

Jeg hadde ikke heller likt å vite at jeg blir filmet av naboen hver gang jeg går ut til bilen min. Så for å være snill med naboene så har jeg satt sentry mode til ikke å aktiveres på hjemmeadressen, som er fellesgarasjen.

Hva er det du føler at du trenger sentry mode til i en fellesgarasje? Hvis det er riper og bulker så er det jo rimelig opplagt hvilken nabo som har gitt deg dem.

Sentry mode i en fellesgarasje trenger man bare hvis man har psyko irriterte naboer som risikerer å nøkle bilen. Hvordan får man psyko irriterte naboer i en fellesgarasje? Man har på sentry mode til en hver tid. Så slå den av og si til naboen at du skjønner at det ikke var greit.

Daniel80

Den dagen noen rundstjeler felles garasjen og stikker av med alle hjulsettene osv som er lagret der så setter sikkert naboen pris på at du fanget tyvene på film og bidro til å oppklare tyveriet  ;)
Og ja, dette skjedde nylig i Bergen  :+1:
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

hanzhE

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 06:50
Jeg hadde ikke heller likt å vite at jeg blir filmet av naboen hver gang jeg går ut til bilen min. Så for å være snill med naboene så har jeg satt sentry mode til ikke å aktiveres på hjemmeadressen, som er fellesgarasjen.

Hva er det du føler at du trenger sentry mode til i en fellesgarasje? Hvis det er riper og bulker så er det jo rimelig opplagt hvilken nabo som har gitt deg dem.

Sentry mode i en fellesgarasje trenger man bare hvis man har psyko irriterte naboer som risikerer å nøkle bilen. Hvordan får man psyko irriterte naboer i en fellesgarasje? Man har på sentry mode til en hver tid. Så slå den av og si til naboen at du skjønner at det ikke var greit.

Hva du "synes" er i denne saken uvesentlig. Jeg spør om lovligheten rundt det. Delvis fordi jeg ikke stoler på denne naboen, og delvis fordi garasjeporten rett som det er ikke går ned, garasjen er åpen og det er fritt frem for uvedkommende å ta seg inn. Tyveri har forekommet tidligere. Om gjerningspersonen var en annen beboer med tilgang til garasjen eller ikke er kun spekulasjon og umulig å si. I alle tilfeller er det årsakene til at jeg helst kunne ha tenkt meg å ha funksjonaliteten påskrudd.

Videre kunne jeg ha vært mer tilgivende om vedkommende pent hadde spurt meg om å deaktivere, men når det går rett på sak med trussel om politianmeldelse velger jeg å forsøke komme til bunns i saken. I skrivende stund avventer jeg svar fra Datatilsynet.

Handyman

Vanlig dashbordkamera faller ikke under bestemmelsene for kameraovervåking, så der er man trygg.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/GGevM9/er-tesla-sentry-mode-lovlig-i-norge
Det er dog uenighet om Sentry bør defineres som kameraovervåking.
https://www.nrk.no/trondelag/stian-sin-tesla-filmet-alt-som-skjedde-i-seks-timer-utenfor-jobben-med-sentry-mode-1.14621099
Det påligger uansett eierne/brukerne av Sentry et stort ansvar, angående håndtering og bruk av opptakene.
Følger man loven på dette området tror jeg ikke en politianmeldelse vil føre frem.
Men i fremtiden kan det hende at Sentry blir definert annerledes.
Selv ønsker jeg at triggeravstanden rundt bilen kunne reduseres betraktelig, slik det er nå synes jeg systemet tirgger alt for ofte. Dette skaper negativt fokus.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Amoss

Sitat fra: hanzhE på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 13:25
Hva du "synes" er i denne saken uvesentlig.

Ikke synsing, men ett forslag - har ikke mer å tilføre enn det Handyman skrev over (som var omtrent hva jeg var i ferd med å skrive da jeg fikk melding om ny post her :p ):

Si til naboen at du gjerne skrur av Sentrymode når 1. Garasjedøren er fikset og 2. Sameiet/borettslaget (eller hva det nå enn er) har satt opp kameraovervåkning av garasjen slik at du kan sjekke den dersom du oppdager tyveri/hærverk. Og at du setter pris på hans støtte for å få gjennomført dette :)
Model S 85D

dundun

Om ikke dette faller innenfor grensene nå bør lovverket endres. Sentry mode i felles garasje bør definitivt defineres som ulovlig overvåkning.

Jeg heier på fornuftig nabo!
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Øggen

Heng opp et skilt med "kameraovervåket" rett over bilen.
Da har du gjort din plikt.
Det e kun persona med dårlig samvittighet som ikkje vil bli overvåka.
Ellers likte ej forslaget til @Amoss over. Fin måte å dreie situasjonen på.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Tiger123

Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 14:17
Sitat fra: hanzhE på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 13:25
Hva du "synes" er i denne saken uvesentlig.

Ikke synsing, men ett forslag - har ikke mer å tilføre enn det Handyman skrev over (som var omtrent hva jeg var i ferd med å skrive da jeg fikk melding om ny post her :p ):

Si til naboen at du gjerne skrur av Sentrymode når 1. Garasjedøren er fikset og 2. Sameiet/borettslaget (eller hva det nå enn er) har satt opp kameraovervåkning av garasjen slik at du kan sjekke den dersom du oppdager tyveri/hærverk. Og at du setter pris på hans støtte for å få gjennomført dette :)

Meget bra forslag.

Lynkjapp

Sitat fra: hanzhE på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 13:25
Hva du "synes" er i denne saken uvesentlig. Jeg spør om lovligheten rundt det.

Hva du synes er uvesentlig i denne saken er uvesentlig. Jeg skriver med tanke på alle andre som også bruker sentry mode i fellesgarasje og som leser denne tråden. ;)

hanzhE

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 19:30
Sitat fra: hanzhE på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 13:25
Hva du "synes" er i denne saken uvesentlig. Jeg spør om lovligheten rundt det.

Hva du synes er uvesentlig i denne saken er uvesentlig. Jeg skriver med tanke på alle andre som også bruker sentry mode i fellesgarasje og som leser denne tråden. ;)

Jeg etterspør fakta og faglig tolking av lovverket, ikke hva enkeltpersoner mener er å være en god nabo.

Thomas Parsli

Siden Sentry Mode ikke gjør kontinuerlig opptak, er det ikke videoovervåkning i tradisjonell forstand.

At den begynner å gjøre opptak bare fordi man går litt nære bilen er imidlertid i gråsonen.

Jeg tipper du har ditt på det tørre i garasjeanlegget hvis du henger opp skilt om at bilen er kameraovervåket -så blir det ev. opp til naboen din å klage deg til Datatilsynet.

Strengt tatt bør du oppmuntre naboen til å anmelde ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Vesel

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 21:48
Siden Sentry Mode ikke gjør kontinuerlig opptak, er det ikke videoovervåkning i tradisjonell forstand.
Jo, såvidt jeg har skjønt det så filmer bilen 24/7 når sentry mode er på, men det er bare når den trigges at klippene blir lagret permanent.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 21:48
Siden Sentry Mode ikke gjør kontinuerlig opptak, er det ikke videoovervåkning i tradisjonell forstand.

Er det ikke mange dashcams som også trigger på bevegelser? Hva er forskjellen på Sentry Mode og dette, rent lovmessig? Det kan umulig være at det er flere kameraer involvert?

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA