Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC lading - 230V/400V

Startet av Øyvind.h, mandag 28. oktober 2019, klokken 10:41

« forrige - neste »

mathis

I dag fikk jeg oppgradert sikringskap og installert 2stk Zaptec ladere. Ikke har jeg bil enda, men veldig spent på hva jeg kommer til å få ut av dette nykjøpte "anlegget" mitt. Utfordringen min er at jeg har så utrolig lite greie på alt rundt strøm og lading. Har spurt om en kompis kan komme ned med sin Etron bare sånn at jeg får testet det før jeg får min egen EQC. :)
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Maxwell_400

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. april 2020, klokken 08:36

Blir ikke mer lovlig av den grunn. Et stikk for fast bruk som ladepunkt skal ha eget jordfeilvern type B.


Hvor finner du det i NEK400:2018 ? Jeg vet det finnes for Schuko men....

Hvis industrikontakten brukes fast for lading så holder det at laderen har vern.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

mathis

Oppfølgingsspørsmål;

Kompis kom på besøk med sin ETron. Når vi startet lading fikk vi maks ut 3,4kw. Jeg ringte elektriker som i etterkant da måtte konfigurere noe i Zaptec sin portal. Nå skal visst nok vi få en ca 7,4kw.

Så begynte elektriker plutselig å fable om at med riktig ladekabel skulle vi kunne få litt mer. Er det slik at kabel som følger med EQC ikke er optimal? Bør man kjøpe en ny kabel for å få ladet mer?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Butare

Du har kanskje en 20A kabel? Det kan du se på klistermerke på kabelen. Hvis så, kontakt forhandleren for å få en ny. Men du får ikke mer enn 7.4 kW/t  på EQC uansett.

Øyvind.h

Det er vel allerede avklart lenger opp, men nå har jeg testet min egen bil med Tesla UMC både hjemme og på hytta. Gir 7,3kW begge steder (hjemme 230V32A enfas og 400V16A trefas på hytta).
Så da får jeg forventet og mer enn god nok ladehastighet alle steder jeg besøker :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

Er nå på en Fortum-stasjon i Fredrikstad. Den skilter med 22 kW på Type 2-kabel, men bilen lader kun med 7,6 kW. Tragisk sakte.
Minuttpris for 22 kW når jeg får kun en tredjedel. Parkeringsavgift i tillegg. Hvilken fest.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Trond.m

#51
Ja, det blir dyre kwh. Men ingen har lovet høyere ladefart på EQC. 11 kwh lader kommer visst ikke før etter årsskiftet. BMW i3 gir 50 % raskere AC lading og omtrent 3 ganger så lang rekkevidde pr. ladetime, så da går det an å bruke AC ladere på tur. Antar at DC stasjonene opptatt siden du valgte AC, og det frykter jeg vil bli regelen framfor unntaket til sommeren.

Øyvind.h

Å bruke AC på langtur fordrer bil med lavt forbruk og solid ombordlader. Usikker på om noen av småbilene bortsett fra gamle Zoe støtter 22kW? Og de bilene er gjerne ikke egner for langtur uansett.

Sist gang jeg brukte/hadde bruk for 22kW AC var i København i 2014. Men nå er det mange år siden Model S kunne leveres med 22kW ombordlader. Antakelig mikroskopisk få som har reell nytte av det. Mener laderen veide 15-20kg, som man da må kjøre rundt med i årevis før behovet dukker opp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#53
Av og til er det en fordel med AC lading fordi man da kan utføre ærender, spise gå tur etc. uten stress med å flytte bilen etter en halvtime. Men det er noe feil med prismodellen når det resulterer i høyere kwh pris enn lynlading.
Med riktig pris kunne det avlaste køen til hurtig-og lynladere ved at de med god tid kunne velge AC. Men det gjelder alle elbiler, og selv med 11 kW lader i EQC, så vil kwh prisen bli nærmere 6 kr.

boppus

Jeg brukte bilens ressurser for å finne ladepunkter etter veien. Aner jo ikke hva man finner. Det var 49 kr/t for å parkere samt fattige 7 kW effekt, som er ille hver for seg. Hev i meg kaffen og reiste snarest.

På vei tilbake besøkte jeg min første Ionitylader; på Rygge. Skal vi se ... ikke sant? Skjønte etter hvert at den ikke aksepterer elbilforeningens ladebrikke. Hadde jeg ikke et ladekort? Lette gjennom bilen og lommeboken med uforrettet sak. Forsøkte å starte lading som "gjest" via appen og skanne QR-koden, men appen hang hver gang i etterkant. Ringte derfor Ionity support og en behjelpelig person med skånedialekt (som surret med begrepene kW og kWt) fikk startet ladingen. Full blodpris: 8,40/kWt. Da jeg kom hjem fant jeg ladekortet oppe ved solskjermen ...

Ladebransjen har langt igjen for å matche Tesla. Plugg inn, ferdig!

Hvilken kWt-pris får vi hos Ionity ved bruk av Mercedes Me-ladekortet?
Finnes det en mulighet for backup til kortet? Et kort til, kanskje?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

hELgenen

Å betale 8.4 kr/kwh er i alle fall ekstrem blodpris i disse dager.
At man ikke har ordnet det slik at en kan bruke en betalingsløsning som er noe mer vanlig innen denne bransjen er også helt uvirkelig. Når jeg handler på nett er det jo alltid et sett med store kjente betalingsløsninger  - men så
fort en beveger seg rundt i Norge og skal hurtiglade - vel da dukker det opp rariteter her og der...
Ladebransjen er overmoden for forenkling - kanskje noe for vipps å bevege seg inn på?

Trond.m

Sitat fra: boppus på fredag 22. mai 2020, klokken 09:05
Jeg brukte bilens ressurser for å finne ladepunkter etter veien. Aner jo ikke hva man finner. Det var 49 kr/t for å parkere samt fattige 7 kW effekt, som er ille hver for seg. Hev i meg kaffen og reiste snarest.
49 kr/t for parkering under lading er jo uhørt. Har aldri opplevd det før hos Fortum. Det gir vel en pris på 109 kr/t, eller ca 15 kr/ kwh - 40 kr/mil !!

Å kjøre elbil er greit der man er kjent med ladere og forbuk. Å kjøre på ukjente steder gir for ofte problemer i form av kø, defekte ladere og landeveisrøveri  8)


jkirkebo

Sitat fra: TM på fredag 22. mai 2020, klokken 14:51
Sitat fra: boppus på fredag 22. mai 2020, klokken 09:05
Jeg brukte bilens ressurser for å finne ladepunkter etter veien. Aner jo ikke hva man finner. Det var 49 kr/t for å parkere samt fattige 7 kW effekt, som er ille hver for seg. Hev i meg kaffen og reiste snarest.
,)
49 kr/t for parkering under lading er jo uhørt. Har aldri opplevd det før hos Fortum. Det gir vel en pris på 109 kr/t, eller ca 15 kr/ kwh - 40 kr/mil !!

Den ladestasjonen er nok beregnet for de som uansett trenger å parkere der, og som da gjerne vil ha litt lading i samme slengen. Da kan man ikke regne inn parkeringsprisen i ladekostnaden. Jeg betaler fort 600,- for å stå en uke på Gardermoen flyplass inkl. lading, det blir litt feil å regne 10,- pr. kWh da ;)

Trenger man ikke å parkere akkurat der så er det nok best å finne et annet sted å lade.

Jeg synes det er helt ok at man tilbyr lading på dyre P-plasser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

boppus

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mai 2020, klokken 16:03
Den ladestasjonen er nok beregnet for de som uansett trenger å parkere der, og som da gjerne vil ha litt lading i samme slengen.
Stemmer, det var en posh plass. Men jeg var kun ute etter lading, ikke parkeringsavgift, VG og pølse i brød.
På ønskelisten står enkle og effektive ladesøk fra bilen. Som hos, ja ... Nettopp. Synes det er viktig.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mai 2020, klokken 16:03
Jeg synes det er helt ok at man tilbyr lading på dyre P-plasser.
Enig.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

thholte

Hei, har nettopp fått ny EQC og lurer litt på lading. Har installert lader i garasjen. 230v/20a 1-fas. Får da ca 4.5 kWh . Har mulighet til å legge inn slik at jeg får 3-fas. Men kan EQC utnytte det? Står litt forskjellig info rundt forbi på nettet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA