Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC lading - 230V/400V

Startet av Øyvind.h, mandag 28. oktober 2019, klokken 10:41

« forrige - neste »

Øyvind.h

På Mercedes` nettside står det at bilen kan ta inntil 230V 32A enfas og får da 7,4kW.

Men på samme side står det at bilen får 7,4kW også fra 400V trefas.
Er den bygget slik at den klarer å utnytte 2 faser fra 400V trefas?

Trenger en noe spesielt utstyr for å oppnå dette, eller vil jeg få 7,4kW om jeg bruker Teslas UMC på et rødt stikk?

Jeg har 400V16A trefas stikk på hytta i dag og fryktet at jeg kun fikk 3,7kW på EQC fra det. Men det kreves kanskje noe spesielt utstyr ut over UMC (som jeg kommer til å beholde når jeg får EQC`en)?

7,4kW holder fint på hytta. 3,7kW synes jeg blir litt snaut, spesielt i streng kulde og når jeg har besøk på helgetur av 2-3 gjester som også kjører elbil.



https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqc/specifications/engine/_jcr_content/par/interactions_3856.attachments.0.Mercedes-Benz_EQC_Kundeprospekt.pdf
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

#1
400v 3x16 blir kun 3,7kw. Med trafo kan du vel hente ut 6,4kw - tap i trafo.
Juicebooster har et opplegg der du vil få ut 25A 230v (5,8kw) enfas fra en 3x16 400v
Koster ca 10000.-
https://www.juice-technology.com/juice-phaser?lang=en
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

#2
Men Mercedes skriver at den får 7,4kW. Om bilen kun støtter en fase vil den ikke klare å hente ut mer enn 3,7kW. Men effekten de viser til tyder på at den kan støtte to faser.

Trafo kjenner jeg at ikke er viktig nok. Skulle det gå mot ren enfas lading må jeg nesten vurdere å bytte stikk til 230V da elektriker har dratt frem 10 kvadrat slik at det er rom for mer enn 16A.

Ikke for å spore av tråden min fullstendig, men ser du har iPace og har bestilt EQC. Hvordan synes du disse bilene er ift hverandre? Hva synes du EQC er bedre på mtp at du har bestilt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2019, klokken 10:41
På Mercedes` nettside står det at bilen kan ta inntil 230V 32A enfas og får da 7,4kW.

Men på samme side står det at bilen får 7,4kW også fra 400V trefas.
Er den bygget slik at den klarer å utnytte 2 faser fra 400V trefas?

Trenger en noe spesielt utstyr for å oppnå dette, eller vil jeg få 7,4kW om jeg bruker Teslas UMC på et rødt stikk?

Jeg har 400V16A trefas stikk på hytta i dag og fryktet at jeg kun fikk 3,7kW på EQC fra det. Men det kreves kanskje noe spesielt utstyr ut over UMC (som jeg kommer til å beholde når jeg får EQC`en)?

7,4kW holder fint på hytta. 3,7kW synes jeg blir litt snaut, spesielt i streng kulde og når jeg har besøk på helgetur av 2-3 gjester som også kjører elbil.

Jeg ville ikke forventet at UMC fungerer på EQC. Den fungerte på B250 da den bilen hadde lader fra Tesla. Det har neppe EQC.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m

Mener å ha lest at e-Golf fra 2017 og senere kan lade med 2x16A fra 400V 16A. Kan det være det samme med EQC fra standard type 2 ladestasjon ?

Eivind S

Jeg kan bekrefte at dagens e-Golf har mulighet for 2x16A eller 1x32A. Tipper den har to ladere som den kan koble i parallel eller i serie.

Jeg krysser fingrene for at Mercedes har samme løsning på EQC for da kan må få 7,4 kW også fra 3 fase 16A og at belastningen blir jevnere fordel med 2x16A enn 1x32A.
Men jeg vet ikke om noen andre elbiler som har dette, så det vanlige er at 7,4 kW er bare enfase.

Egentlig er jeg skikkelig skuffet over at Mercedes ikke har lagt til en 11 kW lader. Tipper dette eller mer kommer så fort de begynner å selge modellen i store nok volumer.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. oktober 2019, klokken 13:16
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2019, klokken 10:41
På Mercedes` nettside står det at bilen kan ta inntil 230V 32A enfas og får da 7,4kW.

Men på samme side står det at bilen får 7,4kW også fra 400V trefas.
Er den bygget slik at den klarer å utnytte 2 faser fra 400V trefas?

Trenger en noe spesielt utstyr for å oppnå dette, eller vil jeg få 7,4kW om jeg bruker Teslas UMC på et rødt stikk?

Jeg har 400V16A trefas stikk på hytta i dag og fryktet at jeg kun fikk 3,7kW på EQC fra det. Men det kreves kanskje noe spesielt utstyr ut over UMC (som jeg kommer til å beholde når jeg får EQC`en)?

7,4kW holder fint på hytta. 3,7kW synes jeg blir litt snaut, spesielt i streng kulde og når jeg har besøk på helgetur av 2-3 gjester som også kjører elbil.

Jeg ville ikke forventet at UMC fungerer på EQC. Den fungerte på B250 da den bilen hadde lader fra Tesla. Det har neppe EQC.
Umc fungerte fint på EQC. Det har jeg allerede testet. Men kun på 230v 32a enfas.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2019, klokken 12:12
Ikke for å spore av tråden min fullstendig, men ser du har iPace og har bestilt EQC. Hvordan synes du disse bilene er ift hverandre? Hva synes du EQC er bedre på mtp at du har bestilt?

Fordeler Eqc. Hengervekt 1800kg som gjør at jeg kan selge dieselbil med krok. Bedre støy isolert. Bedre lys, spesielt fjernlys. Litt bedre lyd i stereo anlegg. Ulempe er lav bakkeklaring.

Fikk ikke Eqc jeg lånte til å ta 7,4kw lading hjemme hos meg. Den stilte lading til 3,4kw selv om den var innstilt på maks i menyen. Lader I-Pace, I3 og Tesla her med 7,4kw uten problem. Ser spenningen faller til 215 volt i lade boksen ved 7,4kw lading. Mulig Eqc synes spenning faller for mye ved belastning og justerer ned lade effekten?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Contango

Egil - har du Matrix lys på Jaguaren?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Egil Fonn

Ja, de fungerer godt på Jaguaren. Fungerte godt på Eqc også. Litt sterkere fjernlys på Eqc
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#10
Snakket med importøren og fikk bekreftet at laderen i EQC er utviklet for å støtte 7.4 kW lading fra 2 faser på 400V 16A På bakgrunn av et ønske fra Norge er det også støtte for 1-FAS 32A 230V med samme effekt. Det var jo positivt   :+1:

Øyvind.h

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 03. november 2019, klokken 12:08
Fikk ikke Eqc jeg lånte til å ta 7,4kw lading hjemme hos meg. Den stilte lading til 3,4kw selv om den var innstilt på maks i menyen. Lader I-Pace, I3 og Tesla her med 7,4kw uten problem. Ser spenningen faller til 215 volt i lade boksen ved 7,4kw lading. Mulig Eqc synes spenning faller for mye ved belastning og justerer ned lade effekten?

Takk for info om begrunnelse for bytte :)

Angående lading - jeg testet EQC med min Tesla UMC koblet til 230V 32A enfas. Den oppgav da 6,4kW når jeg tok bildet. Usikker på om det skyldes at noe gikk til varme eller om den rapporterer netto inn på batteriet.
UMC`en har vel lask i adapteret om det skulle ha noen betydning.


Sitat fra: TM på tirsdag 05. november 2019, klokken 09:01
Snakket med importøren og fikk bekreftet at laderen i EQC er utviklet for å støtte lading fra 2 faser på 400V 16A. På bakgrunn av et ønske fra Norge er det også støtte for 1-FAS 32A 230V. Det var jo positivt   :+1:
Positivt! Da er i hvert fall infoen på nettsiden riktig mtp hva den klarer å dra ut av 400V16A trefas.

Det mest interessante for meg nå er hva jeg får med UMC på rødt stikk. Jeg kommer til å beholde UMC når jeg selger bilen da jeg har to kabler. Klarer bilen å utnytte 2 faser fra den, eller må jeg ha tak i noe nytt utstyr for å utnytte det røde stikket på hytta best mulig....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

#12
Sitat fra: TM på tirsdag 05. november 2019, klokken 09:01
Snakket med importøren og fikk bekreftet at laderen i EQC er utviklet for å støtte 7.4 kW lading fra 2 faser på 400V 16A På bakgrunn av et ønske fra Norge er det også støtte for 1-FAS 32A 230V med samme effekt. Det var jo positivt   :+1:

Spørsmålet er da om den støtter lading på to faser fra 230V 3-fase? I så fall kan man få 4,2kW fra 3x16A istedenfor 3,7kW. Samt en jevnere belastning på husets strømsystem.

Ellers synes jeg det er kjipt av MB og Jaguar å ikke installere 11kW-ladere i bilene sine.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m

Importøren sa at det bare var støtte for 1-fas med 230V IT nett og 3-fas 400 V.

AndreasB

Vi får ikke mer enn 3,7 kW fra en Tesla Wall Connector (230V 32A) og det er halv effekt. Audi e-tron og Tesla Model tar begge i mot over 7 kW på samme lader. Testet også EQCen på trefase 400V 25A og fikk 7,4 kW. Elektriker har heller ikke noe godt svar på dette. Anyone?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA