Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avstand på autopilot

Startet av N00b, mandag 28. oktober 2019, klokken 06:36

« forrige - neste »

N00b

Kjører med avstand 7 i kø, grei fart 70kmt.

Men med salt på veien skulle jeg gjerne hatt lengre avstand. Så jeg begynte å måle tiden til bil foran. 2.3s i snitt på avstand 7. Det er jo ikke greit vel?

calefranco

Enig at avstand til bilen foran kan ofte være for kort, selv på nivå 7. Irriterende at det ikke går an å justere ytterligere, fordi det gjør at man lar være å bruke en ellers fin funksjon.

Sent from my SM-A605FN using Tapatalk


LeafSwe

Sitat fra: N00b på mandag 28. oktober 2019, klokken 06:36
Kjører med avstand 7 i kø, grei fart 70kmt.

Men med salt på veien skulle jeg gjerne hatt lengre avstand. Så jeg begynte å måle tiden til bil foran. 2.3s i snitt på avstand 7. Det er jo ikke greit vel?

Jag skulle också vilja ha längre avstånd, någon som har twitter? (Elon)  :)
3P+
3SR+

emurof

Med for kort avstand så bør det kanskje gå via myndighetene?

Jeg skjønner forøvrig ikke helt poenget med 7 trinn det er det er minimal forskjell mellom hver. Da hadde det vært bedre med for eksempel bare tre eller fire trinn, der nærmeste er veldig nær, og siste trinn er i meget god avstand.

cra

Avstanden burde være satt i sekunder, slik at man slipper å justere når man kommer til ny fartsgrense. Da kan man ha 3-7 sekunders avstand til vanlig, og skru ned til ett sekund i saktegående kø. Jeg har også merket at innstilling nr 7 er helt i grenseland til å være lang nok. Mener den var litt lengre tidligere, men det kan være inbilning.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Autowinder

#5
Sitat fra: cra på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:02
Avstanden burde være satt i sekunder, slik at man slipper å justere når man kommer til ny fartsgrense. Da kan man ha 3-7 sekunders avstand til vanlig, og skru ned til ett sekund i saktegående kø. Jeg har også merket at innstilling nr 7 er helt i grenseland til å være lang nok. Mener den var litt lengre tidligere, men det kan være inbilning.

Nå har man f.eks. 2 sekunder som standard i Storbritannia, men jeg mener det er fint å ha innstillingsmuligheter i halve sekunder. Men ser vel ikke nødvendigheten av å gå via myndighetene for å få endret, som er nevnt tidligere. Det bør være tilstrekkelig å henvise til norske regler når en tar opp dette med Tesla.
Når det er sagt holder min bil litt over tre sekunders avstand på instilling 5.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:34
Sitat fra: cra på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:02
Avstanden burde være satt i sekunder, slik at man slipper å justere når man kommer til ny fartsgrense. Da kan man ha 3-7 sekunders avstand til vanlig, og skru ned til ett sekund i saktegående kø. Jeg har også merket at innstilling nr 7 er helt i grenseland til å være lang nok. Mener den var litt lengre tidligere, men det kan være inbilning.
......Når det er sagt holder min bil litt over tre sekunders avstand på instilling 5.
Har du målt dette nøyaktig med tidtaking?
Jeg trodde lenge at jeg normalt kjørte med 3 sek avstand, men ble overasket da jeg begynte å måle nøyaktig.
Lå rundt 2 sek til stor overraskelse! Venner har opplevd det samme.
Videoopptak med rask bilderate er ofte den beste måten. Dashcam funker sikkert også.
Min erfaring er at telling er helt på jordet.
Stoppeklokke gir en god indikasjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Spinner

Sitat fra: cra på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:02
Avstanden burde være satt i sekunder, slik at man slipper å justere når man kommer til ny fartsgrense. Da kan man ha 3-7 sekunders avstand til vanlig, og skru ned til ett sekund i saktegående kø.
Avstanden er tidsbasert, selv om tallet man stiller inn ikke indikerer sekunder.

Autowinder

#8
Sitat fra: Handyman på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:50
Sitat fra: Autowinder på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:34
Sitat fra: cra på mandag 28. oktober 2019, klokken 09:02
Avstanden burde være satt i sekunder, slik at man slipper å justere når man kommer til ny fartsgrense. Da kan man ha 3-7 sekunders avstand til vanlig, og skru ned til ett sekund i saktegående kø. Jeg har også merket at innstilling nr 7 er helt i grenseland til å være lang nok. Mener den var litt lengre tidligere, men det kan være inbilning.
......Når det er sagt holder min bil litt over tre sekunders avstand på instilling 5.
Har du målt dette nøyaktig med tidtaking?
Jeg trodde lenge at jeg normalt kjørte med 3 sek avstand, men ble overasket da jeg begynte å måle nøyaktig.
Lå rundt 2 sek til stor overraskelse! Venner har opplevd det samme.
Videoopptak med rask bilderate er ofte den beste måten. Dashcam funker sikkert også.
Min erfaring er at telling er helt på jordet.
Stoppeklokke gir en god indikasjon.
"Nøyaktig" kun ved start/stopp av stoppeklokke på armbåndsur, og ikke på hver eneste SW versjon. Men i juli målte jeg 3,2 sekunder.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

mikaelf

Kan det være at tiden er forskjellige avhengig av hastighet på samme innstilt avstand verdi?
TMY - LR AWD (2022 HW3)

N00b

Satt med stoppeklokke idag på telefonen, kø i 70 km/t. Tok 10 målinger og gjennomsnittet med avstand 7 var 2.3s.

Det begynte med jeg irriterte meg over jeg lå så nært det ble mye salt og vegskjiit på ruta, så prøvde å øke avstanden. Menmen. Kommer vel plutselig en oppdatering på dette også

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA