Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hvor mye reserve kapasitet har egentlig e-golf 2019?

Startet av Andreas Sletten, søndag 27. oktober 2019, klokken 21:09

« forrige - neste »

Andreas Sletten

Har googlet i flere dager og timer uten å finne et eneste svar på om det er reservert batteri på minimum og max ladekapasitet, er det noen her som har et godt svar på om det er lurt å slå av lader på rundt 80% eller om man skal legge inn avreise tidspunkt for hver gang man lader slik at du kan sette max charge til 80%?

geear

Er det ikke 31,5 kWh som er tilgjengelig på 300 km? 35,8 kWh totalt. Ikke noen voldsom buffer.

Uansett hvor mye buffer det er på toppen, så vil lavere maksnivå gi totalt sett flere sykluser. VW (og andre) har bare bestemt seg for at 100 %-lading slik bilen er satt opp i dag vil gi "tilstrekkelig" levetid på batteripakken, både til at de går klar batterigarantien på 70 % rest etter 160 000 km, og sannsynligvis for levetiden til biler flest, men det betyr ikke at det er det beste for batteripakken.

Øystein16

#2
Sitat fra: Andreas Sletten på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:09
Har googlet i flere dager og timer uten å finne et eneste svar på om det er reservert batteri på minimum og max ladekapasitet, er det noen her som har et godt svar på om det er lurt å slå av lader på rundt 80% eller om man skal legge inn avreise tidspunkt for hver gang man lader slik at du kan sette max charge til 80%?
Du bestemmer sjøl kva som er lurt - om du skal lade fullt med ein gong eller vente med ein del til neste avreise og eventuell oppvarming/nedkjøling av kupé. Bilen styrer lading etter dine innstillingar og ønsker. Bilen lader sjøl til 100% av netto kapasitet når du er tilkopla ladepunkt lenge nok.

Andreas Sletten

Takk for svar :+1: :) det høres veldig fornuftig ut, men sendte mail til elbilforeningen og de sa at så lenge du ikke lader mer enn 80% på hurtigladestasjonene og lader fullt med normal lading hjemme så vil det ikke ta noe skade på batteriet  8)

e-curious

Uansett så tror jeg du må regne med litt slitasje, slik som på bilen ellers.  Også med resten av bilen er det slik at behandler man den pent så varer den lenger.
 
Personlig så ladet jeg til 80% hjemme, men til 100% når dette var praktisk. Ikke over 80% på hurtiglader.  Jeg brukte tidsstyring til å lade opp de siste prosentene fra 60%, slik at den ikke ble stående så lenge oppladet og batteriet fikk litt varme til jeg skulle bruke bilen.

Like viktig er det å passe på at bilen ikke blir stående nedladet.  Jeg pleier selv å holde bilen til ikke under 30-40% til vanlig.

geear

Sitat fra: Andreas Sletten på mandag 28. oktober 2019, klokken 16:27
Takk for svar :+1: :) det høres veldig fornuftig ut, men sendte mail til elbilforeningen og de sa at så lenge du ikke lader mer enn 80% på hurtigladestasjonene og lader fullt med normal lading hjemme så vil det ikke ta noe skade på batteriet  8)
Omtrent som kopiert fra en forhandler. Det er dette som uttales offentlig, men fakta er at du reduserer antall ladesykluser jo høyere opp du lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA