Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: batterimannen på lørdag 05. september 2020, klokken 11:02
Kanskje de setter ned pris på alle modeller (S,3,X,Y) 7 dager etter utlevering av kvartalsbilene i Norge. Sånn at sure nordmenn ikke kansellerer eller leverer tilbake bilene for å få en lavere pris på en allerede bestilt/utlevert bil?

14 dagers angrerett i Norge.

Counterpointer

I USA får du ett års sperrefrist på å bestille samme bil igjen. Har ikke sett dette for Europa, men ville ikke forundre meg om det kommer.

Fra enkelte brukere på forumet er det jo kjent at noen angrer opptil tre fire ganger på samme biltype. Det er jo ikke så nyttig for Tesla.

emurof

Angre fire ganger? Har jeg aldri lest om noen som har gjort.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på mandag 14. september 2020, klokken 20:46
Angre fire ganger? Har jeg aldri lest om noen som har gjort.
Har ikke lyst til å oute noen, det er ikke sikkert de har returnert så mange biler som de påstår. Men de har skrevet det på forum og face grupper.

emurof

Jøss, ble det sagt noe om hvorfor de gjorde det?

Counterpointer

Feil på bil første to ganger hvertfall, mye fokus på lakk, tredje og fjerde var oppgitt å være manglende HW 3. Men synes begrunnelsen var tynn for spesielt siste gang.

emurof

Ok, feil og mangler skjønner jeg, men manglende HW3 virker spesielt ja.

Kartelaven

Når Elon har publisert på Twitter at alle biler produsert etter en gitt dato har HW3 og du får levert en bil produsert etter dette som har HW 2.5 og standard AP, synes jeg det er grunn til å avvise bilen.

HW 2.5 henger ikke helt med på software oppdateringene lenger og mangler allerede flere funksjoner, verre skal det bli..
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

CorsoDante

Sitat fra: tornaldo på lørdag 05. september 2020, klokken 15:59
Jeg trodde faktisk at Tesla hadde som "foretningsmodell" at man skulle selge bilene uten fordyrende mellomledd, og på den måten ville dette komme kunden til gode bla bla bla. Men hvis man i stede putter disse pengene i egen lomme, er jo det en annen sak. Helt valgfritt for Tesla selvfølgelig, og opp til dem, dette er jo business. Men da ser jeg ikke hvordan Musk kan si at de ønsker å gjøre bilene mer "affordable", samtidig som de skor seg på kunder i Europa etc.

Det er jo ikke verre enn å la være å kjøpe bilen hvis den er for dyr, fritt valg, men føles litt feil når man vel i åresvis (meg bekjent) har fulgt amerikanske priser sånn passe. Nå er de helt på bærtur.

Da er fasiten på bordet, og den er på linje med det mange skiltet her inne;

Tesla kvittet seg med bilene solgt på høy dollar-kurs, for så å redusere prisen (etter angrefristen er passé). I tillegg til å spe på med litt nytt utstyr, ikke minst automatisert bakluke.

Eneste riktige fra Tesla sin side, spør du meg.
TM3P "FSD"

tornaldo

Mulig det er riktig for deg, men tvilsomt at de som akkurat hentet ut bil synes det samme.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Sånn vil det jo alltid være, uansett merke. Var mye værre når f.eks i3 kom.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CorsoDante

Sitat fra: turfsurf på fredag 16. oktober 2020, klokken 22:20
Sånn vil det jo alltid være, uansett merke. Var mye værre når f.eks i3 kom.

Tja. Kursutviklingen (hoppet) var en unormal faktor her, sammen med corona-logistikken (to kvartaler i ett). Ellers enig i at dette ikke er direkte unormalt, og var en ganske åpenbar utvikling, tross alt. Har derfor vanskelig for å blamere Tesla her, selv om det selvsagt er kjedelig for de 1000 som fikk bil for noen få uker siden (corona-batch'en).
TM3P "FSD"

Vaduz

«Blamere»? Er det et ord? Uansett, det er kjipt å føle at man betalte overpris og samtidig få devaluert bilen sin, men jeg tror at de som kjøpte model 3 nå nok ikke følger markedet så tett og kanskje ikke får det med seg. Tror ikke mange elbil nerder som følger pris på ulike fora kjøpte nå:p

pekle

Sitat fra: Vaduz på lørdag 17. oktober 2020, klokken 18:53
«Blamere»? Er det et ord?

Ja, men det var feil brukt. Det betyr ikke å "gi skyld", men å skjemme seg ut. https://snl.no/blamere

Vaduz

Jaja, da lærte jeg det, ikke ofte jeg hører nye norske ord etter 30+ år! :p

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA