Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Polo

#420
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 19:45
Sitat fra: Polo på fredag 28. august 2020, klokken 19:28
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 18:51
Noen er fremdeles fullstendig ute av stand til å forholde seg til fakta og surrer videre med egne forutinntatte meninger. Nevner selvfølgelig ingen navn

Tesla Model S 124 solgt biler, Fiat 500 Electro 125 biler så langt i år. Rekkevidde er ikke alt. Fleip eller fakta? :-)

Jeg aner ikke kilden din til dette. Jeg nekter i alle fall å tro på disse tallene. Jeg synes ikke de er spesielt overbevisende og nekter dermed og forholde meg til de. /s

Du nekter å tro på tallene og nekter å forholde deg til dem? Hvorfor ikke google informasjonen da? Tilgjengelig  for alle, også Tesla fansen. Ganske illustrerende for hvordan det er å diskutere fakta her inne. Blir litt som å slippe inn Jehovas Vitner på en kaffe. Ingen inngående kanal whatsoever .Fascinerende. Underholdende. Men håpløst i lengden.

Magnus Hansen

Sitat fra: Polo på fredag 28. august 2020, klokken 23:35
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 19:45
Sitat fra: Polo på fredag 28. august 2020, klokken 19:28
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 18:51
Noen er fremdeles fullstendig ute av stand til å forholde seg til fakta og surrer videre med egne forutinntatte meninger. Nevner selvfølgelig ingen navn

Tesla Model S 124 solgt biler, Fiat 500 Electro 125 biler så langt i år. Rekkevidde er ikke alt. Fleip eller fakta? :-)

Jeg aner ikke kilden din til dette. Jeg nekter i alle fall å tro på disse tallene. Jeg synes ikke de er spesielt overbevisende og nekter dermed og forholde meg til de. /s

Du nekter å tro på tallene og nekter å forholde deg til dem? Hvorfor ikke google informasjonen da? Tilgjengelig  for alle, også Tesla fansen. Ganske illustrerende for hvordan det er å diskutere fakta her inne. Blir litt som å slippe inn Jehovas Vitner på en kaffe. Ingen inngående kanal whatsoever .Fascinerende.

Ah! Litt frustrende å diskutere med folk som ikke forholder seg til fakta? Slik som det lille faktumet som at Tesla måte stenge fabrikken de ukene de skulle produsere biler for Europa? Dette brysomme faktumet som du om og om igjen overser og nekter og forholde deg til?

Snakk om å møte seg selv i døra 😂

batterimannen

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 23:44
Sitat fra: Polo på fredag 28. august 2020, klokken 23:35
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 19:45
Sitat fra: Polo på fredag 28. august 2020, klokken 19:28
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. august 2020, klokken 18:51
Noen er fremdeles fullstendig ute av stand til å forholde seg til fakta og surrer videre med egne forutinntatte meninger. Nevner selvfølgelig ingen navn

Tesla Model S 124 solgt biler, Fiat 500 Electro 125 biler så langt i år. Rekkevidde er ikke alt. Fleip eller fakta? :-)

Jeg aner ikke kilden din til dette. Jeg nekter i alle fall å tro på disse tallene. Jeg synes ikke de er spesielt overbevisende og nekter dermed og forholde meg til de. /s

Du nekter å tro på tallene og nekter å forholde deg til dem? Hvorfor ikke google informasjonen da? Tilgjengelig  for alle, også Tesla fansen. Ganske illustrerende for hvordan det er å diskutere fakta her inne. Blir litt som å slippe inn Jehovas Vitner på en kaffe. Ingen inngående kanal whatsoever .Fascinerende.

Ah! Litt frustrende å diskutere med folk som ikke forholder seg til fakta? Slik som det lille faktumet som at Tesla måte stenge fabrikken de ukene de skulle produsere biler for Europa? Dette brysomme faktumet som du om og om igjen overser og nekter og forholde deg til?

Snakk om å møte seg selv i døra 😂

Tror mange som vurderer Model 3, S eller X avventer fordi de regner med at prisene skal settes ned? Det er historisk stor forskjell til pris i USA og Norge pga valuta. Prisene for Model 3 ble i tillegg satt ned 3 000 $, noe som ikke har skjedd i Norge... men jeg vet ikke hvor mye den vanlige Tesla kjøper tenker over det, eller om det er mest elbilnerder her på forumet som tar det i betraktning.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023


emurof

Sitat fra: kodax på torsdag 27. august 2020, klokken 13:51
Ang diskusjonen rundt salget til Tesla i Norge: Tesla innrømmer - Problemer med å skaffe nok biler til Norge
https://bilbransje24.no/artikler/tesla-innrommer-problemer-med-tilgang-pa-biler-til-norge/498179?utm_source=newsletter_2020-08-27
Sitat– Som følge av korona-krisen måtte Tesla stenge sin fabrikk i California i noen uker i vår. Den andre forklaringen på at vi har hatt problemer med tilgang på biler til Norge er at andre europeiske markeder nå vokser betydelig.

Nei nei nei, det kan ikke stemme. Alle vet jo at Tesla er død i Norge. Ingen som vil ha Tesla her lenger.

emurof

Sitat fra: Polo på fredag 28. august 2020, klokken 18:18
Fra sikre kilder hos Tesla Norge :)

Utrolig overbevisende.

Ja, det er sikkert total mangel på etterspørsel som gjorde at Tesla ble helt utsolgt for Model 3 i andre kvartal, og at prisene på brukt Model 3 gikk i været.

Sitat fra: Polo på fredag 28. august 2020, klokken 18:41MEB produktene fra VW får 550km i første generasjons utgave. Ford 600km i første generasjon utgave. Osv. Disse bilene ligger på 450-650 000,-.

Haha ja, du kan jo drømme.

ToWalkOrDrive

Kanskje Tesla ville vente og se hvordan Skoda Enyaq la seg i pris før de reduserer prisen i Norge....eller se om den norske styrkingen mot USD holdt seg...

Ser nå at Tesla Model 3 begynner å flomme ut over veiene i Norge igjen...begynte for noen dager siden i august, og nå på før Dag 2 av september er omme har de allerede pøst ut 110 stk Model 3-biler.
Tesla Model Y                         2021-

CorsoDante

#427
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 02. september 2020, klokken 13:38
Kanskje Tesla ville vente og se hvordan Skoda Enyaq la seg i pris før de reduserer prisen i Norge....eller se om den norske styrkingen mot USD holdt seg...

Ser nå at Tesla Model 3 begynner å flomme ut over veiene i Norge igjen...begynte for noen dager siden i august, og nå på før Dag 2 av september er omme har de allerede pøst ut 110 stk Model 3-biler.

Tipper den enkle årsaken er som noen her allerede har poengtert; Hvorfor skal Tesla kaste penger ut vinduet?

Mange har forpliktet seg til en relativt høy pris, og justering av prisen til et nivå som reflekterer dagens kurs vil bare føre til kanselleringer og/eller tapte inntekter (ettersom de har for vane til å redusere prisen til de som ikke har fått utlevering, hyggelig nok).

Det eneste riktige, fra et bedriftsøkonomisk perspektiv, er å kvitte seg med bilene som er solgt relativt dyrt, for så å senke prisen.

Tipper vi vil se en lavere pris når de har fått levert disse bilene, i god tid før neste kvartal (batch). Etter månedsskiftet en gang. Selvsagt under forutsetning av at verdien på NOK ikke forringes ift. USD.
TM3P "FSD"

kodax

Sitat fra: CorsoDante på torsdag 03. september 2020, klokken 13:19
Tipper den enkle årsaken er som noen her allerede har poengtert; Hvorfor skal Tesla kaste penger ut vinduet?

Mange har forpliktet seg til en relativt høy pris, og justering av prisen til et nivå som reflekterer dagens kurs vil bare føre til kanselleringer og/eller tapte inntekter (ettersom de har for vane til å redusere prisen til de som ikke har fått utlevering, hyggelig nok).

Det eneste riktige, fra et bedriftsøkonomisk perspektiv, er å kvitte seg med bilene som er solgt relativt dyrt, for så å senke prisen.

Tipper vi vil se en lavere pris når de har fått levert disse bilene, i god tid før neste kvartal (batch). Etter månedsskiftet en gang. Selvsagt under forutsetning av at verdien på NOK ikke forringes ift. USD.
Hvis folk heller velger andre enn dem pga prisen, så vil de jo miste de kundene, så det forutsetter at de forventer å uansett selge omtrent alt de kan produsere eller at de ikke ser på Enyaq som en konkurrent.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

CorsoDante

Sitat fra: kodax på torsdag 03. september 2020, klokken 17:05
Sitat fra: CorsoDante på torsdag 03. september 2020, klokken 13:19
Tipper den enkle årsaken er som noen her allerede har poengtert; Hvorfor skal Tesla kaste penger ut vinduet?

Mange har forpliktet seg til en relativt høy pris, og justering av prisen til et nivå som reflekterer dagens kurs vil bare føre til kanselleringer og/eller tapte inntekter (ettersom de har for vane til å redusere prisen til de som ikke har fått utlevering, hyggelig nok).

Det eneste riktige, fra et bedriftsøkonomisk perspektiv, er å kvitte seg med bilene som er solgt relativt dyrt, for så å senke prisen.

Tipper vi vil se en lavere pris når de har fått levert disse bilene, i god tid før neste kvartal (batch). Etter månedsskiftet en gang. Selvsagt under forutsetning av at verdien på NOK ikke forringes ift. USD.
Hvis folk heller velger andre enn dem pga prisen, så vil de jo miste de kundene, så det forutsetter at de forventer å uansett selge omtrent alt de kan produsere eller at de ikke ser på Enyaq som en konkurrent.

Jeg var nok ikke tydelig nok på dette, men jeg tenkte først og fremst på TM3 her. Samtidig så kan fort prisnedgangen på Model Y henge sammen med prisnedgangen på Model 3, som jeg altså tipper skjer før neste batch (uavhengig av Enyaq, men avhengig av kursen).
TM3P "FSD"

batterimannen

Kanskje de setter ned pris på alle modeller (S,3,X,Y) 7 dager etter utlevering av kvartalsbilene i Norge. Sånn at sure nordmenn ikke kansellerer eller leverer tilbake bilene for å få en lavere pris på en allerede bestilt/utlevert bil?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

trykkertor

Sitat fra: batterimannen på lørdag 05. september 2020, klokken 11:02
Kanskje de setter ned pris på alle modeller (S,3,X,Y) 7 dager etter utlevering av kvartalsbilene i Norge. Sånn at sure nordmenn ikke kansellerer eller leverer tilbake bilene for å få en lavere pris på en allerede bestilt/utlevert bil?
Har tenkt samme tanken selv. Og hvis jeg jobbet i Tesla, er det måten jeg ville gjort det på.

tornaldo

Jeg trodde faktisk at Tesla hadde som "foretningsmodell" at man skulle selge bilene uten fordyrende mellomledd, og på den måten ville dette komme kunden til gode bla bla bla. Men hvis man i stede putter disse pengene i egen lomme, er jo det en annen sak. Helt valgfritt for Tesla selvfølgelig, og opp til dem, dette er jo business. Men da ser jeg ikke hvordan Musk kan si at de ønsker å gjøre bilene mer "affordable", samtidig som de skor seg på kunder i Europa etc.

Det er jo ikke verre enn å la være å kjøpe bilen hvis den er for dyr, fritt valg, men føles litt feil når man vel i åresvis (meg bekjent) har fulgt amerikanske priser sånn passe. Nå er de helt på bærtur.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

trykkertor

Problemet nå er at Tesla har en tendens til å utlevere de fleste bilene mot slutten av hvert kvartal.
Det vil si, biler som nå har vært i bestilling i 3måneder +, mens dollaren var sterkere, straks skal ut.
Senker de prisen nå, skyter Tesla seg i foten. Det blir vannvittig merkostnad med logistikk, biler som avbestilles, biler som leveres inn innenfor 7 dager.
Mye merarbeid i registrering og avregistrering, tilordning av ny bil, lagerkostnader, og mye mer.
Derfor trenger Tesla å få levert ut disse bilene som er bestilt fra april til nå, for så å kunne korrigere prisen uten for mye ekstraarbeid.


kodax

Tesla kunne hatt bindene kontrakter slik alle andre har (da inngått med selger). Da kunne de satt ned prisen nå uten risiko for avbestillinger. Jeg tror ikke det hadde gitt mer fornøyde kunder. Hva som er grunnen til at prisen nå er som den er blir jo uansett bare spekulasjoner, så å klage på at Tesla opptrer uredelig er det jo ikke deknkng for.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA