Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Veggen

Jepp, kjenner 4 etron eiere, ingen av de hadde elbil fra før, minst 2 av de ville jeg inntil nylig karakterisere som elbil skeptikere.
Det er et poeng som mange misser, konkurrenten her er ikke andre elbiler, det er fossiler.

ELoldtimer

Derfor tror jeg E-tron-eiere er de mest merkebevisste elbilkjøperne. De kommer fra bensin og diesel og havner derfor på en "ikke-Tesla-elbil".. Gløden kommer av elbilens fortreffelighet, ikke fordi etron er en fortreffelig elbil ;D
ModelS selger "dårlig" fordi Tesla ikke ser seg tjent med å selge en så god og avansert(dyr) bil med så liten forstjeneste som SogX-75. De tjener kanskje like mye på en TM3LR..

Counterpointer

Sitat fra: Veggen på mandag 06. april 2020, klokken 20:30
Det er et poeng som mange misser, konkurrenten her er ikke andre elbiler, det er fossiler.
Er hjertens enig med det poenget

Men, i denne tråden er det spørsmål om elbil Y vil ta hele markedsandelen til elbil 3

emurof

Jeg vil ha en liten bil og foretrekker egentlig Model 3, men den bakluka på Model Y, varmepumpe, forbedringer i konstruksjon og design, osv... Ja, det frister å gå over til Model Y selv om Model 3 er mindre, billigere og har bedre rekkevidde (men Model Y får vel bedre rekkevidde enn Model 3 på vinteren igjen kanskje?).

Nei, det er et vanskelig valg. Beholde Model 3 eller kjøpe Model Y? Jeg tror egentlig Model Y er for stor for mitt bruk. Jeg liker å kunne smyge meg inn på ledige parkeringsplasser der en større bil ville slitt. Men igjen, luke, varmepumpe, konstruksjon, osv.

turfsurf

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 00:30
Jeg liker å kunne smyge meg inn på ledige parkeringsplasser der en større bil ville slitt. Men igjen, luke, varmepumpe, konstruksjon, osv.
Y er vel ikke vesentlig større enn 3 mtp parkering, i tillegg sitter man høyere og får bedre oversikt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Strøm Tycoon

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 00:30
Jeg vil ha en liten bil og foretrekker egentlig Model 3, men den bakluka på Model Y, varmepumpe, forbedringer i konstruksjon og design, osv... Ja, det frister å gå over til Model Y selv om Model 3 er mindre, billigere og har bedre rekkevidde (men Model Y får vel bedre rekkevidde enn Model 3 på vinteren igjen kanskje?).

Nei, det er et vanskelig valg. Beholde Model 3 eller kjøpe Model Y? Jeg tror egentlig Model Y er for stor for mitt bruk. Jeg liker å kunne smyge meg inn på ledige parkeringsplasser der en større bil ville slitt. Men igjen, luke, varmepumpe, konstruksjon, osv.

Bil, eller varebil, det er spørsmålet.

chargedup

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:40
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 00:30

Bil, eller varebil, det er spørsmålet.
Vil vel tro at de fleste nordmenn ser det som sedan eller SUV (vil tro de fleste vil kalle den SUV og ikke Crossover).
Dimensjonene er ganske like på de to bilene hvis man ser bort ifra høyden, Y er ca 5,6cm lenger og ca 7cm bredere enn model 3. Bredden er vel største "problemet" i forhold til enkel parkering.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

chargedup


Sitat fra: 1000kwh på mandag 06. april 2020, klokken 18:56
Tror du taper mer på Amperaen enn å bare beholde Model 3

Det finnes en grense hvor billig folk selger ting, og den er ikke så lav som enkelte skal ha det til :D antall kjøpere er stort :)

Uten å gå for mye off topic så sank prisen på tilsvarende model 3 (billigste LR AWD som har gått under 20'km, 2 stk, nå kun 1 stk) 20' innen 2 uker etter jeg solgte. De 20' jeg "sparte" tilsvarer 9% av kjøpsprisen på den brukte Ampera jeg kjøpte. Ampera og model 3 kan ikke sammenlignes, har kun kjøpt Ampera fordi det er den billigste elbilen med en viss rekkevidde og garanti (bortsett fra Zoe) og jeg frykter hva Corona vil gjøre med økonomien og verditap.
Grunnen til at prisene har sunket på model 3 såpass drastisk på to uker er pga det har vært så få biler på finn (slutten av fjoråret 30-40 biler ute) og de har vært priset høyt, mens vi nå er oppe i 90-100 biler (toppet seg i forrige uke med over 100). Når tilbudet øker, synker prisen dersom ikke antall kjøpere stiger og selgerne vil bli kvitt bilen. Du skriver at antall kjøpere er stort, men de fleste som skal kjøpe blir rådet til å kjøpe ny framfor bruktbil pga høy bruktbilpris her på forumet.
Jeg tror absolutt ikke at prisene faller 20' hver andre uke framover, men biler som har falt unormalt lite, har større fallhøyde enn de som har hatt normalt verditap. Corona kommer sannsynligvis til å ha en relativt stor effekt på både brukt og nybilmarkedet gjennom hele året. Når "alle" skal selge sin model 3 fordi model Y kommer, kan det hende at jeg kjøper brukt model 3, ny model Y, Mach-e eller har mistet jobben og beholder min Ampera.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

turfsurf

Sitat fra: chargedup på tirsdag 07. april 2020, klokken 15:05

Grunnen til at prisene har sunket på model 3 såpass drastisk på to uker er pga det har vært så få biler på finn (slutten av fjoråret 30-40 biler ute) og de har vært priset høyt, mens vi nå er oppe i 90-100 biler (toppet seg i forrige uke med over 100).
Nå har jo prisene på TM3 vært latterlig høye på bruktmarkedet. Noen tror jo de får mere for sin bruktbil enn helt ny. Tror selv at TM3 kommer til å falle mye mere etter hvert som folk må selge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Ja, bruktmarkedet har vært kunstig høyt priset som ofte blir påpekt. Med introduksjon av en mer populær modell i 2020, som model Y er, vil jo bruktmarkedet minimum normalisere seg for model 3 også.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Magnus Hansen

Brukte Model 3 med «min» konfigurasjon ligger fremdeles høyere i pris enn jeg betalte i september. Reell salgspris er jo en annen sak, men noe veldig nedgang i pris tyder det jo ikke på

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 07. april 2020, klokken 19:48Brukte Model 3 med «min» konfigurasjon ligger fremdeles høyere i pris enn jeg betalte i september.

Hvordan er det mulig? Hvis jeg skulle solgt min nå så måtte jeg gått ned minst 40-50K tror jeg, når jeg ser på prisene på Finn. Min er bare en standard LR-AWD. Fikk min tidlig på sommeren 2019.

Det skal nevne at bilen min har gått godt over 15K da.

Magnus Hansen

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 20:49
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 07. april 2020, klokken 19:48Brukte Model 3 med «min» konfigurasjon ligger fremdeles høyere i pris enn jeg betalte i september.

Hvordan er det mulig? Hvis jeg skulle solgt min nå så måtte jeg gått ned minst 40-50K tror jeg, når jeg ser på prisene på Finn. Min er bare en standard LR-AWD. Fikk min tidlig på sommeren 2019.

Det skal nevne at bilen min har gått godt over 15K da.

Nå har jeg jo ikke akkurat tro på at reell salgspris skulle være så høy. Men da regner jeg med at du har uten hengerfeste? Fremdeles veldig få LR med hengefeste til salgs.

emurof

Har uten hengerfeste ja. Det er sikkert forklaringen :)

Motorwatt

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 00:30
Jeg tror egentlig Model Y er for stor for mitt bruk. Jeg liker å kunne smyge meg inn på ledige parkeringsplasser der en større bil ville slitt. konstruksjon, osv.
Hva er forskjellen på Y og 3 i lengde?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA